کاهش ریسک در زیرساخت‌ها هنگام وقوع بلایای طبیعی
کاهش ریسک در زیرساخت‌ها هنگام وقوع بلایای طبیعی
کاهش ریسک در زیرساخت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سرزمین ما ایران، سرزمینی چهارفصل با خصوصیات جغرافیایی و آب و هوایی و زمین شناختی مختلف است. نقش حمل و نقل در کشور، همانند رگ های خونی در بدن است که بدون آن امکان ادامه رشد جامعه متصور نیست.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، ضرورت کاهش ریسک در زیرساخت ها :در زیرساخت‌ها، سرزمین ما ایران، سرزمینی چهارفصل با خصوصیات جغرافیایی و آّب و هوایی و زمین شناختی مختلف است.

ارتفاعات و ناهمواری های مناطق کوهستانی به ناگهان به گستره های دشتی متصل می گردند.

مناطق ساحلی در کنار دریاهای شمالی و جنوبی، با آّب و هوای مختص به خود، به کویرهای وسیع خشک و سوزان منتهی می شوند.

مناطق جنگلی، کوهستانی، کویری، دشت و ساحلی و دریائی، زون های متنوع هواشناختی و اقلیمی شناختی منحصر به فردی را تشکیل داده اند که در اتصال به هم، پهنه سرزمینی ایران را تشکیل می دهند.

سرزمینی با تنوعی آب و هوائی منحصر بفرد، شرایط مورفولوژیکی و زمین شناسی خاص که مخاطرات مختلف مانند زلزله، فرونشست زمین، زمین لغزش، سیل، طوفان و … بطور متناوب رخ می دهد و از نظر ریسک مخاطرات پهنه ایران را در زمره کشورهای ریسک بسیار بالا قرار داده است.

بر روی چنین گستره ای با این پتانسیل خطرپذیری(ریسک)، المان های گوناگون حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی گستردگی داشته و قرار گرفته اند که تبعا در تاثیر و تاثر از چنین شرایط محیطی متغیر و رخداد مخاطرات خواهند بود.

واضح است که در خصوص نقش و اهمیت حمل و نقل در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کاهش ریسک زیرساخت‌ها و… از زوایای دید مختلفی می‌توان صحبت کرد و مسلم است که همه ابعاد موردنظر کارشناسان نیز شایان اهمیت است.

کاهش خطر بلایا: کاهش ریسک در زیرساخت‌ها

در این نوشتار، نگارنده با توجه به حیطه کاری خود، از منظر اهمیت تاب‌آوری سامانه‌های حمل و نقلی( در کلیه مودهای آن) و نگاه به کاهش ریسک در زیرساخت‌ها و توسعه پایدار این سامانه بحث را دنبال کرده است که در ابتدای مطلب نیز مناسب است تا توجه مسئولان و مدیران فعال در حوزه حمل و نقل را به “سند سندای برای کاهش خطر بلایا” و توصیه‌های آن به جامعه جهانی جلب کنیم.

در سند سندای که کلیه کشورهای جهان و از آن جمله کشور ما آن را امضا کرده است و برای تحقق آن بازه زمانی ۱۵ ساله مد نظر بوده(۲۰۱۵-۲۰۳۰)، چهار اولویت بقرار زیر مورد تاکید قرار گرفته است:

۱- شناخت و درک خطر یلایا 

۲- تقویت حاکمیت راهبری برای مدیریت خطر بلایا 

۳- سرمایه گذاری در کاهش خطر بلایا برای تابآوری

۴- ارتقاء آمادگی در برابر بلایا به منظور پاسخ مؤثر و بازسازی و بهسازی برای بازتوانی – توانبخشی

اهداف مهم حوزه حمل‌ونقل در خصوص کاهش ریسک در زیرساخت‌ها

و از چهار اولویت مذکور، هفت هدف مهم که در حیطه حمل و نقل نیز دارای اهمیت بسزایی‌اند دنبال می‌شود که بطور خلاصه بقرار زیر هستند:

الف- کاهش اساسی مرگ ومیر ناشی از بلایا

ب- کاهش اساسی جمعیت متأثر از بلایا  

ج- کاهش قابل توجه خسارات مستقیم اقتصادی ناشی از بلایا

د- کاهش اساسی آسیب به زیرســاخت‌های حیاتی و اختلال عملکرد خدمات اساسی تا سال ۲۰۳۰( ازجمله تسهیلات ســلامت و آموزش) از طرق گوناگون ازجمله ارتقای تاب‌آوری آن‌ها.

ه- افزایش اساسی تعداد کشورهایی که تا سال ۲۰۳۰ دارای راهبردهای ملی و محلی کاهش خطر بلایا هستند. و- ارتقاء اساســی همکاری های بین المللی 

ز- افزایش اساسی فراهم بودن و دسترسی مردم به سامانه‌های هشدار سریع چند مخاطره‌ای و اطلاعات خطر بلایا

اهمیت ویژه سامانه حمل‌ونقل

با نگاهی به اولویت‌ها و اهداف سند سندای، بی‌تردید به نقش و اهمیت کاهش آسیب‌پذیری و ارتقاء تاب‌آوری المان‌های حمل و نقلی می‌توان پی برد.

نقش برجسته سامانه‌های حمل و نقل(حمل و نقل دریائی، هوائی، ریلی و جاده‌ای) در مواقع بحران بر همگان آشکار است.

در زلزله بم و کرمانشاه وجود فرودگاه‌های شهرهای بم و کرمانشاه تاثیر بسزایی در کاهش تلفات زلزله داشت.

مسیرها و شریان‌های جاده‌ای نقش واضحی در امداد و نجات دارند، حجم کالاو نفرات قابل انتقال برای مناطق تحت‌خطر توسط سیستم حمل و نقل ریلی واضح و غیر قابل تردید است و نقش برجسته حمل و نقل دریائی نیز بویژه در سطح بین المللی بحران قابل تصور است.

بر این اساس در عرصه حمل و نقل و کاهش ریسک زیرساخت‌ها دو محور بسیار حائز اهمیت برای مدیران این عرصه وجود دارد: ۱- سامانه‌های حمل و نقل بعنوان مولفه‌های امدادرسان در بحران نقش برجسته دارند، ۲- المان های مختلف سامانه‌‌های حمل و نقلی، خود در رخداد مخاطرات پتانسیل آسیب‌پذیری و قطع فعالیت دارند.

دو محور مذکور باید استراتژی اصلی مدیران حمل و نقل در حیطه ارتقاء تاب آوری و کاهش خطر حوادث و سوانح قرار گیرد.

تلاش برای جلوگیری از آسیب‌ها و خسارات

با توجه به گستردگی سامانه‌های حمل و نقل و تلاقی آنها با زون‌های خطر گسلش، فرونشست زمین، زمین لغزش و سیل، با هدف ارتقاء تاب‌آوری سیستم، دو حوزه فعالیت متصور است: ۱- عدم آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حمل و نقل ۲- بازگشت سریع به مود کاری در صورت آسیب‌دیدگی در برابر حوادث و سوانح.

بطور ساده، مدیران عرصه حمل و نقل در همه نوع آن، باید در طراحی و نگهداری المان‌های تحت مسئولیت خود، رخداد مخاطرات و آمادگی در مقابل آن را با برنامه‌ریزی اقدامات پیشگیرانه مورد توجه همیشگی قرار دهند.

قرارگیری تعداد از المان‌های حمل و نقل در زون‌های فرونشست زمین، آسیب‌دیدگی‌ها و خسارت‌ها در رخداد سیل و زلزله و مواردی از این قبیل نشان می‌دهد که باید در طراحی مسیر و احداث و در ادامه در نگهداری سیستم‌های حمل و نقل بسیار حساس باشیم، این امر بدلیل نقش امداد رسانی سامانه‌های حمل و نقل، خود اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

نظر به مناسبت هفته حمل و نقل، بی مناسبت نیست که ضمن گرامیداشت این مناسبت، توجه بیش از پیش به ارتقاء تاب آوری و کاهش ریسک در حمل و نقل در اذهان مدیران و مسئولان محترم بعمل آید.

به عقیده نگارنده، هزینه کرد برای کاهش ریسک و ارتقاء تاب آوری در حمل و نقل سرمایه گذاری ارزشمند در راستای توسعه پایدار ملی است.

*مدیر بخش زلزله و خطرپدیری و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

  • نویسنده : علی بیت الهی