آبگرمکن برقی چیست؟ قیمت، معایب و مزایا
آبگرمکن برقی چیست؟ قیمت، معایب و مزایا
آبگرمکن‌ برقی چیست؟ آبگرمکن‌های برقی در چند سال گذشته با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده‌اند. این آبگرمکن‌ها نسبت به آبگرمکن‌های گازی و رایج، مزایایی دارند که استفاده از آنها در برخی مکان‌ها و شرایط خاص را میسر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،آبگرمکن برقی چیست؟ آبگرمکن برقی می‌تواند آب را با فشاری مناسب و یکنواخت در دسترس مصرف کننده قرار بدهد. با خالی شدن مخزن آبگرمکن برقی، سیستم گرمایش المنتی به‌کار رفته در این دستگاه‌ها، خیلی سریع آب گرم را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. آبگرمکن‌های برقی همچنین دارای ترموستات‌های مخصوصی هستند. که دما را تنظیم می‌کنند و به همین دلیل، عملکردی یکنواخت و بهینه دارند.

آبگرمکن برقی چیست؟ انواع آبگرمکن برقی

آبگرمکن‌های برقی از نظر نحوه نصب به دو دسته دیواری و ایستاده تقسیم می‌شوند. در ایران اکثرا آبگرمکن برقی را با عنوان آبگرمکن دیواری می‌شناسند. آبگرمکن‌ برقی دیواری به این علت که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند در آپارتمان‌ها و خانه‌هایی که مساحت کمی دارند همواره محبوب‌ترین گزینه هستند.

از سوی دیگر، آبگرمکن‌های ایستاده با اینکه فضای به مراتب بیشتری را اشغال می‌کنند. اما قدرت گرمایشی بهتری دارند. و معمولا در زمان به مراتب سریع‌تری آب گرم را در اختیار اعضای خانواده قرار می‌دهند.

اگرچه آبگرمکن‌های دیواری در دو نوع مخزن‌دار و بدون مخزن در بازار وجود دارد. اما آبگرمکن‌های ایستاده فقط به صورت مخزن‌دار در دسترس قرار دارند. عموما خانواده‌های پر جمعیت ترجیح می‌دهند آبگرمکن‌های برقی ایستاده را تهیه کنند.

آبگرمکن دیواری مخزن‌دار

یکی از پرکاربردترین انواع آبگرمکن‌ها که دارای یک مخزن عایق‌دار است. به لطف این مخزن، آبگرمکن‌های دیواری مخزن‌دار می‌توانند ۳۰ الی ۸۰ گالن آب گرم را ذخیره کنند. دماسنجی که درون مخزن قرار گرفته است، با تشخیص پایین آمدن دمای آب، دمای آبگرمکن را افزایش می‌دهد. آبگرمکن دیواری مخزن‌دار تقریبا به صورت بدون توقف در حال کار است. و حتی زمانی که از آب گرم استفاده نمی‌کنید، این فرایند تکرار می‌شود.

آبگرمکن برقی چیست؟

آبگرمکن دیواری بدون مخزن

این نوع از آبگرمکن‌ها به آبگرمکن‌های زود جوش نیز مشهور هستند و با طراحی پیشرفته و پربازده خود، آب گرم مورد نیاز خانه را به صورت لحظه‌ای تولید می‌کنند. این نوع از آبگرمکن برقی با توجه به میزان مصرف آب گرم و شرایط آب و هوای محل سکونت، در ظرفیت‌های مختلفی در بازار وجود دارد.

از جمله مزایای این نوع آبگرمکن می‌توان به تولید نامحدود و لحظه‌ای آب گرم و صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف برق نسبت به انواع مخزن‌دار اشاره کرد. با توجه به اینکه هیچ مخزنی در کار نیست، بلافاصله پس از باز شدن شیر آب گرم، آبگرمکن شروع به کار می‌کند. و بدون نوسان دمایی محسوس، آب گرم مورد نیاز را دسترس قرار می‌دهد.

با بسته شدن شیر آب گرم، آبگرمکن نیز به حالت آماده به کار بازمی‌گردد. و مصرف برق آن به حداقل ممکن می‌رسد.

آبگرمکن برقی چیست؟

آبگرمکن برقی چیست؟ مزایا و معایب آبگرمکن برقی

آبگرمکن‌های برقی، به خصوص انواع بدون مخزن آنها دستگاه‌های کوچکی هستند که به خوبی می‌توانند آب گرم خانه یا مکان‌هایی مانند آرایشگاه را تامین کنند. در ادامه به چند مورد از مزایا و معایب آبگرمکن‌های برقی اشاره خواهیم کرد.

مزایای آبگرمکن برقی

  • این آبگرمکن‌ها برای استفاده در روستاها و مکان‌هایی که به گاز شهری دسترسی ندارند گزینه‌ای ایده‌آل هستند. این موضوع به خصوص در مناطقی که به علت فصل سرما، گاز دچار قطعی‌های مکرر می‌شود صادق است.
  • آبگرمکن‌های برقی به لوله‌کشی‌های اضافی و سیستم تهویه برای خارج کردن دود ناشی از سوختن گاز نیازی ندارند.
  • انواع دیواری آبگرمکن‌های برقی بهترین گزینه برای آپارتمان‌های نقلی و کوچک است. این آبگرمکن‌ها در اندازه‌ها و طرح‌های مختلفی قابل تهیه هستند و با توجه به فضا و میزان مصرف آب گرم، می‌توان به گزینه‌های خوبی دسترسی داشت.
  • آبگرمکن‌های برقی با استفاده از المنت آب را گرم می‌کنند و بنابراین آلودگی ناشی از سوختن گاز را ندارند.
  • شرایط نگهداری از آبگرمکن‌های برقی عموما آسان‌تر است و هزینه‌های تعمیر پایینی دارند. می‌توان گفت اختلاف بین آبگرمکن برقی و آبگرمکن گازی از این نظر کاملا محسوس است.

معایب آبگرمکن برقی

  • با قطع شدن برق عملا دسترسی به آب گرم را از دست می‌دهید. این موضوع به خصوص در مناطقی که به علت طوفان و شرایط جوی ویژه، قطعی برق متداول است باید در نظر گرفته شود.
  • افزایش قیمت با توجه به کاربری و ابعاد آبگرمکن
  • هزینه‌های مصرف برق بالا در آبگرمکن‌های برقی مخزن‌دار که حتی نسبت به آبگرمکن‌های گازی نیز هزینه بالاتری را به مصرف کننده تحمیل می‌کنند.
  • خطر برق گرفتگی در صورت رعایت نکردن موارد ایمنی
آبگرمکن برقی چیست؟

قیمت آبگرمکن برقی

آبگرمکن‌های برقی با توجه به توان گرمایش آب و ظرفیت مخزن (در مدل‌های مخزن‌دار) قیمت‌های متفاوتی دارند. در حال حاضر مدل‌های کوچک و آپارتمانی از آبگرمکن‌های برقی دیواری با قیمت حدودی ۱ تا ۳ میلیون تومان قابل خرید است.

قیمت آبگرمکن‌های برقی مخزن‌دار و ایستاده نیز تقریبا دو برابر، یعنی از ۲ میلیون تومان شروع می‌شود. البته اگر مدل‌هایی که از توان گرمایش و مخزن کوچک‌تری برخوردارند را در نظر بگیرید، با قیمت کمتر ۱٫۵ میلیون تومان نیز قابل تهیه هستند.

مقایسه آبگرمکن برقی با آبگرمکن گازی

وظیفه اصلی آبگرمکن برقی مانند تمام آبگرمکن‌های دیگر، گرم کردن آب است. از لحاظ سیستم خروجی آب گرم، تقریبا می‌توان گفت هیچ تفاوتی بین آبگرمکن برقی و آبگرمکن گازی وجود ندارد. در واقع در آبگرمکن‌های برقی ورودی و منبع انرژی از طریق برق تامین می‌شود. و در آبگرمکن‌های گازی نیز از طریق سوختن گاز این اتفاق می‌افتد.

همان‌طور که گفته شد، در آبگرمکن‌های برقی از نوع بدون مخزن، آب به محض باز شدن شیر آب گرم توسط کاربر، در دسترس قرار می‌گیرد. با بسته شدن شیر آب گرم نیز هیترهای المنتی خاموش می‌شوند و این فرایند هر بار برای تامین آب گرم مورد نیاز کاربر تکرار می‌شود.

در آبگرمکن‌های گازی نیز وضعیت تقریبا به همین منوال است. و تفاوت اصلی در شیوه تامین انرژی مورد نیاز برای گرمایش آب است. آبگرمکن‌های گازی دیواری با استفاده از سوختن گاز شهری، آب گرم مورد نیاز را به صورت لحظه‌ای در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند و در آبگرمکن‌های گازی ایستاده و مخزن‌دار نیز آب گرم با دمایی تقریبا ثابت (بسته به نوع آبگرمکن) نگهداری می‌شود.