آشنایی با انواع رادیاتور ها و کاربرد آنها
آشنایی با انواع رادیاتور ها و کاربرد آنها
انواع رادیاتور یا شوفاژ یکی از سیستم های تامین گرمایش در ساختمان است که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. رادیاتورها با جا به جایی هوا در اتاق آن را گرم می نمایند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، انواع رادیاتور ها در اشکال مختلف از جمله رادیاتور پنلی، رادیاتور پره ای، رادیاتور برقی، رادیاتور قرنیزی، رادیاتور حوله خشک کن و… ساخته و به بازار عرضه می شوند. هر کدام از این رادیاتورها دارای معایب و مزایای مخصوص به خود هستند و با توجه به مکان مورد نظر و سلیقه افراد انتخاب و خریداری می شوند.

معرفی انواع رادیاتور:

رادیاتور پنلی

جنس رادیاتور پنلی از فولاد است. ورقه های فولادی به منظور تولید رادیاتور پنلی وارد دستگاه های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک شده و بعد از آن که شکل مورد نظر را به خود گرفتند مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور افزایش طول عمر رادیاتور و ارتقاء کیفیت آن ها، سطح رادیاتور قبل از رنگ آمیزی با استفاده از تجهیزات تمام الکترونیکی با رنگ اپوکسی پلی استر پوشیده می شود.

این رادیاتورها ابعاد کوچکی دارند و بدون اشغال فضای زیاد نمای اتاق را بزرگ تر نشان می دهند. رادیاتور پنلی به آسانی نصب می شود و هزینه نصب آن بالا نمی باشد. فولادی که در ساخت این رادیاتورها به کار رفته با مس پکیج همخوانی دارد، در نتیجه از خوردگی و زنگ زدگی مس جلوگیری می کند.

رادیاتور پره ای

این رادیاتور بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و ظاهر آن به صورت پره هایی است که کنار هم قرار گرفته اند. رادیاتور یا شوفاژ پره ای در دو جنس فولادی یا آلومینیومی ساخته می شود. طول عمر این رادیاتورها در مقایسه با سایر رادیاتورها بالاتر است و میزان حرارت مناسبی را به محیط منتقل می کند.

رادیاتور پره ای قابل نصب در محیط های مرطوب از جمله حمام است و مقاومت بالایی در برابر رسوب و زنگ زدگی دارد. این نوع رادیاتور به نسبت قیمت بالایی دارد و مصرف انرژی آن نیز بالا می باشد.

رادیاتور حوله خشک کن

این رادیاتور همانطور که از نامش پیداست در حمام نصب می شود و علاوه بر تامین گرمایش حمام برای خشک کردن حوله و لباس نیز مورد استفاده قرار می گیرد. رادیاتور حوله خشک کن

علی رغم مصرف انرژی پایین، راندمان بالایی دارد و در انواع رادیاتور شیشه ای، آلومینیومی و استیل ساخته می شود.

در حال حاضر حوله خشک کن های استیل رایج ترین نوع رادیاتور در حمام می باشند. این رادیاتورها غلظت رطوبت را در حمام به حداقل می رسانند و حرارتی بهینه فراهم می نمایند.

آن ها قابل نصب بر روی دیوار هستند و ظاهری متفاوت و زیباتر از رادیاتورهای معمولی دارند. اگر به حمام های مدرن نگاهی بیندازید متوجه حضور حوله خشک کن های صفحه تخت و بسیار جذاب در آن ها خواهید شد.

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی از جمله جدیدترین نوع رادیاتور است که همانند قرنیز در لبه های پایینی دیوار نصب می شود. درون قرنیزهای حرارتی لوله های آب گرم قرار دارند که گرمای خود را به محیط منتقل می کنند. آب موجود در لوله ها بعد از سرد شدن از طریق لوله رفت به پکیج باز می گردد و این سیکل مدام ادامه دارد.

این رادیاتور مناسب انواع دکوراسیون داخلی است و فضای اضافی در ساختمان اشغال نمی کند، در واقع رادیاتور قرنیزی راه حل دکوراسیون داخلی است. برخلاف سایر سیستم های گرمایشی امکان نشتی و خرابی قرنیزهای حرارتی پایین است.

آن ها مقاومت بالایی در برابر انبساط، انقباض و جریان آب دارند. این رادیاتورها نیازی به لوله کشی های حجیم و هزینه بردار ندارند و میزان هزینه ها را به مقدار قابل توجه پایین می آورند. مصرف انرژی قرنیزهای حرارتی پایین است، اما بازده حرارتی بالای آن ها می تواند گرمای لازم برای اتاق را فراهم نماید.

رادیاتور برقی

این نوع رادیاتور انرژی مورد نیاز خود را مستقیماً از برق ساختمان تامین می کند و به سیستم حرارت مرکزی متصل نمی شود. رادیاتور برقی در اشکال مختلف خصوصاٌ پره ای ساخته می شود و به نسبت انرژی بالایی که مصرف می کنند، راندمان پایینی دارند.

از مزیت بارز این رادیاتور امکان حمل و نقل آن است، از این رو آن را می توان در هر نقطه از ساختمان که هوا سرد است تنها با اتصال دو شاخ به پریز برق مورد استفاده قرار داد. شوفاژ برقی راحت ترین و در دسترس ترین وسیله گرمایشی است و تنها عیب آن مصرف بالای برق است.

بخوانید:  آشنایی با رادیاتور شیشه ای و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی منزل

رادیاتور شیشه ای

برخی از رادیاتورها از جنس شیشه بوده و علاوه بر گرمایش، المانی دکوراتیو و زیبا نیز شناخته می شوند و در طرح و نقش های گوناگون در بازار وجود دارند. رادیاتور شیشه ای جزء جدیدترین مدل های رادیاتور می باشد که انعطاف پذیری بالایی در طرح، رنگ و زیبایی دارد.

انواع رادیاتور ها از نظر جنس

رادیاتورهای فولادی

رادیاتورهای فولادی از ورق های آهنی به ضخامت (۲۵/۱ میلی‌متر) در ابعاد و اندازه‌های مختلف، معمولاً به صورت پره‌ای ساخته می‌شوند. هر پره‌ رادیاتور شامل دو صفحه‌ پرس شده است که بر روی هم قرار گرفته، لبه‌ آنها به یکدیگر جوش مقاومتی داده می‌شود. با قرار گرفتن دو صفحه‌ پرس شده بر روی هم، مسیرهایی برای عبور آب در حد فاصل دو صفحه ایجاد می‌گردد.

پره‌های تولید شده، در کارخانه با جوش و یا با استفاده از دنده های چپ گرد و راست گرد به یکدیگر متصل می‌شوند تا رادیاتور با تعداد پره‌ مورد نظر تولید شود. توجه شود که پره رادیاتورهای فولادی به صورت یک بلوک غیر قابل تفکیک تولید می شوند و قابلیت افزودن یا کاستن پره را ندارند. این رادیاتورها از نظر ارتفاع و پهنا در اندازه‌های مختلفی ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند که هرکدام برحسب ابعاد و اندازه‌ی محل نصب رادیاتور در داخل ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندازه‌ رادیاتورهای فولادی برحسب پهنای پره و ارتفاع محور تا محور کلکتورهای بالا و پایین آن بیان می‌شوند.

رادیاتورهای فولادی از لحاظ قیمت به صرفه هستند ولی مشکلاتی از قبیل حساسیت در برابر ضربه و خوردگی، عدم تحمل فشار زیاد سیستم، تنوع نداشتن از نظر شکل و نداشتن قابلیت تغییر طول (عدم قابلیت اضافه یا کم کردن پره) را دارند.

رادیاتورهای آلومینیومی

رادیاتورهای آلومینیمی از جنس آلیاژهای آلومینیم بوده و به نسبت رادیاتورهای چدنی و فولادی قدمت کمتری دارند. این رادیاتورها در اصل از لوله های عمودی تشکیل شده اند که بر روی سطح خارجی آنها پره های شعاعی نصب شده و سپس جهت تشعشع بیشتر، انتهای پره های شعاعی مربوط به هر لوله را با یک سطح تخت به همدیگر وصل می کنند. این رادیاتورها به صورت پره‌ای و معمولاً در بلوک های (۵)، (۷) و (۱۰) پره به بازار عرضه می‌شوند.

لبه‌ کلکتور بالا و پایین این رادیاتورها در یک طرف از داخل رزوه‌ راست گرد و در طرف دیگر رزوه‌ چپ‌گرد می‌شود، به این ترتیب رادیاتورها را می‌توان به وسیله‌ مغزی‌هایی که نصف طول آن دنده‌ راست‌گرد و نصف دیگر آن. چپ‌گرد است به یکدیگر متصل نمود. برای مثال برای رادیاتور (۱۵) پره، یک بلوک رادیاتور (۵) پره را با یک بلوک رادیاتور (۱۰) پره به هم متصل می‌کنند.

رادیاتورهای آلومینیمی نسبت به فولادی سبک تر، زیباتر و ضریب هدایت حرارتی بالاتری دارند ولی از لحاظ قیمت گرانتر می باشند. در فضاهایی که رطوبت زیادی دارند (مانند حمام ها، زیرزمین ها و سرویس ها) توصیه می شود که از این نوع رادیاتورها استفاده شود زیرا در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند.
رادیاتورهای آلومینیمی در انواع مختلفی از نظر پهنا، ضخامت پره، ارتفاع محور تا محور کلکتورهای بالا و پایین، شکل ظاهری، قدرت حرارتی با شرایط استاندارد، تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

رادیاتورهای چدنی

رادیاتورهای چدنی به صورت پره‌ای و به روش ریخته‌گری در ابعاد و اندازه‌های مختلف از چدن ساخته می‌شوند. اتصال پره‌های این رادیاتور به یکدیگر به وسیله‌ مغزی چپ‌گرد- راست‌گرد و یا مغزی‌های جازدنی (که دو سر آن به صورت کونیک تراشیده شده است) انجام می‌شود. این رادیاتور برای کار در فشار ( atm4) و تحمل حداکثر درجه‌ حرارت (oC110) مناسب است.

مزیت این رادیاتورها نسبت به رادیاتورهای فولادی، مقاومت بیشتر آنها در مقابل زنگ‌زدگی، دوام و مقاومت بیشتر است و به همین دلیل برای جاهای مرطوب مثل حمام مناسب است. معایب این رادیاتورها شکنندگی و وزن زیاد است. لازم به ذکر است که با متداول شدن رادیاتورهای آلومینیومی، روز به روز کاربرد رادیاتور چدنی کمتر شده است زیرا راندمان حرارتی پایین و وزن زیادی دارند. وزن این رادیاتورها برای هر متر مربع به ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم می رسد. در شکل (۲-۱۰) یک نمونه از رادیاتور چدنی نشان داده شده است.