آشنایی با سبک رترو؛ طراحی با ذوق و سرزندگی
آشنایی با سبک رترو؛ طراحی با ذوق و سرزندگی
در دنیای طراحان سبک رترو متشکل از چندین سبک است. علت این امر آن است که عده‌ای رترو را به عنوان تکنیکی در دکوراسیون داخلی و با حاکمیت روح دهه های 50 تا 70 میلادی تلقی می‌کنند. عده‌ای دیگر نیز بر این عقیده‌اند که سبک رترو در طول تمام قرن بیستم شکل گرفته است و به همین دلیل است که تا این اندازه متنوع و تطبیق پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، در تعریف کلی می توان سبک رترو رو  یک مدل از طراحی دکوراسیون داخلی نام برد که استفاده از وسایل یک دوره زمانی خاص که مطابق با زمان حال برروز شده اند ، که الویت و شاخصه اصلی آن استفاده از رنگ های زنده در طراحی آن است.

در بین طراحان داخلی برخی رترو را مربوط به قرن بیست میلادی می دانند و اعتقاد دارند در طول قرن ، این سبک از طراحی داخلی شکل گرفته است اما برخی دیگر از طراحان معتقدند که این تکنیک مربوط به دهه های ۵۰ تا ۷۰ میلادی می باشد.

حس و حال سبک رترو در طراحی داخلی

در این سبک ممکن است با دیدن مبلمان قدیمی، دیوار های رنگ شده، رنگ های روشن و فرش ها و قالی های از مد افتاده، صدای سبک کانتری به گوشتان برسد. ولی کماکان سبک رترو و کانتری تفاوت های بسیاری با هم دارند. اول از همه باید به این موضوع اشاره کرد که رترو یک سبک شهری است و در آن زمان فقط مبلمان مدرن و مطابق مد و عناصر دکوراتیو در آن به کار می رفت.

گذشته از آن، سبک رترو به دلیل مجموعه رنگی، سرزندگی اش و ساختار ها و فرم های غیرمعمولش بسیار متفاوت است. رترو از صلح و آرامش دور است و برعکس، در فضاهای داخلی فریاد بلندی سر می دهد و حال و هوایی مرموز برقرار می سازد.

نورپردازی در سبک رترو

عمدتا در نورپردازی این نوع سبک از لوستر های فانتزی و چراغ های رومیزی استفاده می شود .بخلاف سایر سبک های دکوارسیون داخلی سیم کشی ها می تواند به صورت رو کار انجام شده و کاملا مشخص باشند.

بخوانید:  نکات مهم در طراحی پلان ساختمان مسکونی

متریال و مصالح مصرفی در سبک رترو

این سبک طیف متنوعی از تکنیک های دکوراتیو را علاوه بر مصالح و بافت ها به ما ارائه می دهد: کفپوش هارد‌وود، مرمر، گچ کاری، روکش مخمل و… . لازم به یادآوری است که دهه های ۵۰ تا ۷۰ قرن بیستم میلادی مصالح جدیدی به ما معرفی شد که قبل از آن و پیش از مصالح دست ساز شناخته شده نبودند: وینیل، پلاستیک و منسوجات مصنوعی. هرگز جای تعجب ندارد که یک فضای داخلی با منسوجات مصنوعی، عناصر دکوراتیو پلاستیکی و روکش های پلی استر به عنوان یک فضای مدرن و شیک شناخته شود.

استفاده از رنگ ها در سبک رترو

رنگ هایی که در این سبک بیشترین استفاده را دارند عبارت اند از :

  • رنگ های روشن و تند : آبی سیر ، نارنجی روشن ، زرد ، بنفش ، صورتی و …
  • تضاد بین رنگ ها : مشکی و سفید ، قرمز و سفید ، زرد و مشکی و ….
  • رنگ های خنثی و ملایم : طوسی ، آبی-خاکستری ، صورتی و بنفش روشن و …
  • شاید در ابتدا بنظرتان بیاید که استفاده از این قبیل رنگ ها برای اتاق نشیمن یا پذیرایی مناسب نباشد اما باید گفت اگر بتوانید ترکیب رنگ ها را به درستی انتخاب نمایید و تعادل را در محیط برقرار کنید به نتیجه فوق العاده دست خواهید یافت.
سبک رترو
سبک رترو