آغاز و پایان کلان‌پروژه‌های شهری مشهد را اعلام کنید
آغاز و پایان کلان‌پروژه‌های شهری مشهد را اعلام کنید
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در نطق پیش از دستور شصت و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر خواستار تعریف کلان‌پروژه‌های شهری مشهد شد.

به گزارش پایگاه خبر ساخت و ساز هشتم،کلان‌پروژه‌های شهری مشهد؛ فاطمه سلیمی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ناطق پیش از دستور شصت و یکمین جلسه علنی بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و بزرگداشت روز دانشجو، در آستانه شانزدهم آذرماه، با اشاره به سخن شهید آیت الله بهشتی که در تعبیری زیبا می فرمایند: «دانشجو موذن جامعه است. اگر این موذن خواب بماند جامعه خواب می ماند.» که این مهم نشان‌دهنده نقش اصلی دانشجو در بصیرت‌افزایی و آگاه‌سازی جامعه است؛

در این مجال در جایگاه نه یک عضو شورا، بلکه با سابقه ۱۸ ساله اشتغال در چهار معاونت شهرداری، در معاونت فرهنگی، معاونت خدمات شهری، معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی و در معاونت مالی و پشتیبانی و تجربه حاصله در چندین دوره شهرداری از زمان جناب آقای بنی هاشم تا دوره آقای کلایی و همینطور سه سال تجربه در دانشگاه، به عنوان یک کارشناس دغدغه‌مند و یک شهروند مطالبه‌گر نکاتی را به محضر جناب شهردار و همکارانم در مجموعه شهرداری بیان خواهم نمود.

اکنون شورا در جایگاه سیاست گذاری و ناظر بر عملکرد شهرداری به عنوان نماینده مردم مطالباتی از جناب شهردار و مجموعه شهرداری دارد که در ادامه خاطر نشان می کنم.

سیاست‌های شورا در دو مقطع، در ابتدا در زمان انتخاب شهردار که کاندیدای مختلف برنامه هایشان را ارایه نمودند و همچنین در گام بعدی در زمان ابلاغ سیاست‌های شورا به محضر ایشان رسیده است.

باید بر اساس سیاست‌های شورا، برنامه، بودجه، ساختارها و فرایندهای اجرایی برنامه‌ریزی شود.

برنامه باید با سیاست‌های شورا و اسناد فرادستی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب و همه و همه هماهنگ باشد و الزامات تحقق آن دیده شود؟ اگر از برنامه تعاملی صحبت می‌کنیم بایستی ساختارها و فرهنگ متناسب با آن را در شهرداری ساری و جاری شود. لازمه برنامه تعاملی و انعطاف پذیر، فرهنگ تعهد و تعلق‌خاطر و مسئولیت‌پذیری و کار تیمی در سیستم است.

در این زمینه سه موضوع اصلی پس از تدوین برنامه که مطالبه اصلی این شوراست و در دوره های گذشته در انتهای دوره بدان پرداخته می شده است، اکنون با توجه تخصص اعضای شورا در حوزه مجموعه شهرداری در ابتدای دوره مطرح شده و مد نظر است:بخوانید:  یک سوم کارکنان بانک های خراسان رضوی به کرونا مبتلا شدند

بخوانید:  کاهش آسیب‌های اجتماعی با تقویت تعاملات بین‌بخشی

بسته جامع کلان پروژه های محرک توسعه
تعامل با دستگاه های استان
توجه ویژه به منابع انسانی

بسته جامع کلان‌پروژه‌های شهری مشهد محرک توسعه باید بر اساس سیاست هادر برنامه ارائه شود؛ کلان پروژه ها باید از چند منظر گستره تاثیرگذاری در بین مخاطبان (زائرین و مجاورین)، در برداشتن نگاه بلندمدت زیرساختی و قابلیت اجرایی و ملموس بودن برای مردم مد نظر باشد.

انتظار است شهردار محترم دوره های پیشین شهرداری را بررسی نمایند و بر اساس الگوگیری بهینه کلان‌پروژه‌های شهری مشهد را به صورت مستند ارائه و برنامه ریزی نماید. مطالعات پروژه ها باید پیش بینی شود؛ و در اصلاح بودجه لحاظ گردد؛ و پس از آن زمان‌بندی آغاز و پایان پروژه‌ها و فرایند کنترل پروژه متناسب آن صورت گیرد. باید توجه داشته باشیم که چه یادگاری برای مردم به یادگار می گذاریم.

درخواست دوم هم که از اصول مدیریت هماهنگ است برقرار تعامل حداکثری و هماهنگی با دستگاه‌های استانی‌ است. چرا که هماهنگی در جهت درک کاستی‌ها و کمک به رفع آن در هر یک از دستگاه‌های مسئول که همه با هم مسئولیت و وظیفه توسعه شهر و استان و در سطح کلان کشور را بر عهده گرفته‌اند از الزامات حکمرانی شایسته و شایسته این دوره از مدیریت شهری نیز است. تعامل باید دوسویه باشد. جسارت مدیران شهرداری نباید در عمل گرفته شود. کمک کنیم که قوانین پشتیبان خدمت گذاری به مردم باشد.

و در آخر توجه ویژه به منابع انسانی در جهت توسعه توان سیستم شهرداری و هم‌راستایی اهداف فردی و سازمانی در خانواده بزرگ شهرداری نیز مهمترین و اساسی ترین درخواست در نطق امروزم از شهردار ارجمندمان است. چه کسی قرار است به سه میلیون شهروند و ۳۰ میلیون زائر خدمات شایسته ارائه کند؟ باید احساس تعلق ارتقا یابد. در تمام لایه های شهرداری تا سطوح کارگری روح برنامه نهادینه شود. همه باید بدانند اقدامات اساسی و علی الخصوص کلان پروژه ها برای تمرکز اقدامات چیست تا با یاری هم به قله بلند مدیریت شهری که همانا خادمی شایسته شهر امام مهربانی است برسیم.

تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن به دمی یا درمی یا قدمی یا قلمی