آنتونی گائودی؛ معماری از سوی خداوند
آنتونی گائودی؛ معماری از سوی خداوند
آنتونی گائودی معمار اسپانیاییِ اهل بارسلونا و یکی از چهره‌های مهم جنبش معماری مدرنیسم، شهرتی عالم‌گیر دارد. عمده‌ی آثار وی از طبیعت الهام گرفته‌ شده است. امروزه آثار گائودی مخاطبان جهان را برای مشاهده‌ی برخی از شگفت‌انگیزترین طراحی‌های تمام دوران به بارسلونا می‌کشاند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، آنتونی گائودی (Antoni Gaudí)، پسر مِسگری از اهالی بارسلون، در ۲۵ ژوئن ۱۸۵۲ متولد شد و در همان سال‌های جوانی به سراغ معماری رفت. او مدرسه‌ی معماری بارسلونا، شهری که بیشتر آثار بزرگ وی به آن تعلق دارد، را برگزید.

گائودی بخشی از جنبش مدرنیسم منطقه‌ی کاتالان بود و درنهایت با سبک ارگانیک و مبتنی بر طبیعتِ خود، این جنبش را به عرش رساند. شخصیت مذهبی گائودی او را در دهه‌ی پایانی عمرش به‌سوی خلق مشهورترین اثر خود، یعنی کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا، سوق داد.

گائودی در طول تقریباً ۵۰ سال معماری مستقل، برخی از تخیلی‌ترین شیوه‌های معماری در تاریخ را در زادگاه خود، ایالت کاتالان، رقم زد.

او به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین چهره‌ی سبک معماری مدرن و منبع الهامی برای نسل‌های مختلفی از معماران، طراحان و حتی مهندسان بوده است.

گائودی در همان سال‌های نوجوانی زندگی خود به معماری علاقه نشان داد و برای تحصیل در این رشته، در حوالی سال ۱۸۷۰، راهی مدرن‌ترین شهر آن روزهای اسپانیا یعنی بارسلونا شد.

او که به خاطر انجام خدمت سربازی تحصیل را رها کرده بود، سرانجام در سال ۱۸۷۸ از مدرسه‌ی معماری بارسلونا فارغ‌التحصیل شد.

آغاز فعالیت حرفه ای آنتونی گائودی

آنتونی گائودی در آغاز فعالیت حرفه ای خودش اولین بنایی که ساخت ساختمان شاهکار casa Vicens بود، وی در سال ۱۸۸۳ گائودی کار بر روی کلیسای جامع خانواده مقدس آغاز کرد و تا پایان عمرش کار بر روی این کلیسا را پایان نداد.

بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۴ به اندلس سفر کرد و بناهایی در این منطقه ساخت که تأثیری عمیق بر بافت معماری شهرهایی چون لئون و آستوریا گذاشت. اولین جایزه ای که گائودی دریافت کرد در سوم سپتامبر ۱۹۰۱ دریافت کرد برای ساخت عمارت کاسا کالوت بود.

همچنین وی در سال ۱۹۱۰ هم در نمایشگاهی هنرهای زیبای پاریس موفقیت های بسیار با ارزشی را بدست آورد. یک سال بعد با ابتلا به تب مالت وضع مزاجی وی تحلیل رفت و به شدت مریض شد، و برایش مراسم «ویاتیکوم» (مراسم «نان و شرابی» که بعضی فرقه‌های کاتولیک برای اشخاص در حال مرگ انجام می‌دهند) اجرا کردند.

با این وجود گائودی زنده ماند، و بیشتر وقتش را صرف اتمام طرح کلیسای خانوادهٔ مقدس کرد، هرچند با شروع جنگ جهانی اول اوضاع اقتصادی بارسلون نامساعد شد و اجرای طرح‌های گائودی نیز متوقف گشت.

آشنایی با آثار برگزیده آنتونی گائودی

کازا ویسنس

آنتونی گائودی
کازا ویسنس

کازا ویسنس از جمله ی اولین پروژه‌ های مهم آنتونی گائودی به شمار می ‌رفت و بین سال ۱۸۸۳ تا ۱۸۸۸ میلادی ساخته شده است.

بخوانید:  پل طبیعت، نمادی زیبا و مدرن در پایتخت

او این خانه را برای خانواده ‌ای ثروتمند بنا کرد که کارخانه ‌ی سرامیک داشتند و این موضوع را می‌ توان به خوبی از کاشی ‌های شکسته و متنوع نمای ترنکادیس آن متوجه شد.

کاخ اپیسکوپال

آنتونی گائودی
کاخ اپیسکوپال

کاخ اپیسکوپال یکی دیگر از بازی هایی است که به سبک‌ های مدرن و نئوگوتیک ساخته شده است و از سازه‌ های شگفت ‌انگیز گائودی می باشد و بیشتر به یک قلعه شباهت دارد.

این ساختمان در منطقه ی آستورگا (Astorga) قرار گرفته است و به دستور اسقف این ناحیه ساخته شد. گائودی در این بنا حتی ریزترین جزئیات را نیز طراحی کرد .طراحی داخلی آن با پنجره ‌های شیشه ی رنگی، ستون‌ های پرتزئین و سقف طاقی بزرگ بسیار خیره‌ کننده است.

کازا باتیو

آنتونی گائودی
کازا باتیو

شاهکار کازا باتیو در واقع از بازسازی کامل یک خانه در سال ۱۹۰۴ میلادی به وجود آمده است. گائودی برای ساخت و بازسازی این ساختمان از مصالح رایج سبک مدرنیسم یا به اصطلاح آرت نووی کاتالانی استفاده نمود. این به این معنی است که گائودی از مصالحی همچون سنگ، سرامیک و گل نرده در بازسازی این ساختمان استفاده کرده است.

سه حیقیت شگفت‌انگیز درباره آنتونی گائودی

شاگردی تنبل در مدرسه معماری بارسلونا!

چگونه می‌توان باور کرد که نابغه‌ای چون گائودی به‌سختی در امتحانات مدرسه قبول می‌شد؟ او همیشه از بدترین و بی‌کیفیت‌ترین وسایل در کارهای خود استفاده می‌کرد؛ این امر اِلیس روگنت، مدیر مدرسه‌ی معماری بارسلونا، را به واکنش واداشت: زمان ثابت خواهد کرد که ما این درجه‌ی علمی (دیپلم معماری) را به یک احمق داده‌ایم یا یک نابغه. البته زمان به‌خوبی ثابت کرد!

تنفر پیکاسو از گائودی!

پیکاسو در مورد آثار این معمار سوررئالیست هیچ اشتیاقی نشان نمی‌داد. او به‌قدری ناراحت بود که گائودی و کلیسای فامیلیا ساگرادا را به آتش جهنم سپرد.

چرا آنتونی گائودی معمار خدا لقب گرفت؟

یکی از ویژگی‌های بارز گائودی اعتقاد شدید به کاتولیسیزم بود. تصاویر و مناظر مذهبی در بسیاری از آثار وی وجود دارد؛ از جمله صحنه ولادت مسیح که در نمای شرقی کلیسای ساگرادا فامیلیا وجود دارد و خود بنای ساگرادا فامیلیا در مجموع. این اعتقاد شدید او به مذهب باعث شده بود که او را معمار خدا بنامند. یک چیز می‌توانست تکمیل‌کننده آخرین قدم‌های او در طول زندگی مذهبی‌اش باشد: قدیس شدن.