ارتقاء مزیت‌های نسبی هنر معماری در مسیر تمدن‌سازی
ارتقاء مزیت‌های نسبی هنر معماری در مسیر تمدن‌سازی
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سازوکار معماری خود را باید به سمت ارتقاء مزیت‌های نسبی پیش ببریم تا از این طریق بتوانیم تمدن‌ساز باشیم.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،هنر معماری، مهدی ناصحی در نشست «نقاب بر شهر» که با موضوع واکاوی ریشه‌ها و پیامد‌های معماری کلاسیک در سیما و منظر شهری مشهد، به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برگزار شد، ضمن تبریک دهه مبارک فجر، اظهارکرد: انقلاب اسلامی، تغییر ریل در مدل زندگی بشر و تاریخ بشریت است و همه ما مدیون تلاش‌های حضرت امام‌خمینی(ره) هستیم و سالگرد گرفتن برای این دهه، نشان‌دهنده شکر نعمت انقلاب اسلامی است.

وی افزود: امیدواریم با مدیریت صحیح در جهت تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی گام برداریم و اندیشه‌های سیاسی حضرت امام‌(ره) را به رویه‌های جریان‌ساز و تمدن‌ساز تبدیل کنیم.

ناصحی در ادامه با بیان اینکه معماری، هنر است، گفت: نوع نگاه فرهنگی جامعه نسبت به موضوع معماری را باید مورد توجه قرار داد و این مهم، فارغ از بحث نما، به‌عنوان یکی از جلوه‌های معماری شناخته می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: اصولا در معماری ایرانی و اسلامی هیچ المان بدون کارکردی نداریم و برای هر اثر معماری یک یا چندین کاربرد ویژه تعریف شده است.

ناصحی، معماری را خلق فضا و استفاده بهینه از فضا برای کسب حداکثر آرامش دانست و گفت: اولویت برای یک انسان در زندگی، سکونت با آرامش است؛ معماری باید آرامش را به زندگی تزریق کند ولی متاسفانه امروز به ابزار تجمل و فخرفروشی تبدیل شده است.

بخوانید:  بهره‌گیری از هنرهای خلاقانه و جدید در جشنواره‌های شهری مشهد

وی با بیان اینکه در بحث معماری و تولیدات هنری با ضعف فرهنگی روبرو هستیم و معماران و مدیریت شهری، همه درگیر آن هستند، افزود: ما موضوعی با عنوان «برتری فرهنگی» نداریم که بگوییم به عنوان مثال، فرهنگ ایرانی از فرهنگ یک کشور دیگر برتر است؛ تفاوت فرهنگی داریم ولی برتری فرهنگی، نه.

ناصحی خاطرنشان کرد: سازوکار معماری خود را باید به سمت ارتقاء مزیت‌های نسبی پیش ببریم تا از این طریق بتوانیم تمدن‌ساز باشیم.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در برخی نماها شاهد تقلید هستیم، آن هم تقلیدی که کامل هم نیست و مردم را دچار آشفتگی بصری کرده و مبتنی بر هویت فرهنگی و تعلقات تاریخی و تمدنی ما نیست؛ باید نما و معماری را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

ناصحی افزود: معماران و فعالان این حوزه باید به کمک بیایند و شرایط را ساماندهی کنند چراکه شورای شهر فقط قانون‌گذار است؛ نگاه به این حوزه باید نگاه اصولی و دارای جهت درست باشد.