اعتراض به آزمون نظام مهندسی در حال بررسی است
اعتراض به آزمون نظام مهندسی در حال بررسی است
برخی شرکت‌کنندگان اعتراض به آزمون نظام مهندسی داشتند. آن‌ها می‌گویند: تعدادی از سولات ایراد داشته. در این خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چندین جلسه با حضور کارشناسان به منظور بررسی اعتراضات برگزار شده گفت که روز دوشنبه نیز این موضوع مجددا پیگیری می شود، اگر حقی از کسی ضایع شده باشد اعاده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، در ادامه گزارش قبلی با موضوع اعتراض مهندسان به هزینه طراحی ساختمان، این‌بار گروهی دیگر از مهندسان، اعتراض به آزمون نظام مهندسی داشتند. این آزمون برای ورود به حرفه مهندسان سازمان نظام مهندسی که قرار بود اسفندماه سال گذشته برگزار شود به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و در شهریور و مهرماه امسال برگزار شد.

در این زمینه برخی شرکت کنندگان اعلام کردند تعدادی از سوالات غلط و نامفهوم بوده و نسبت به این آزمون اعتراض دارند.

شرکت کنندگان می گویند که ۱۲ آذرماه مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در این زمینه قول رسیدگی اعتراض به آزمون نظام مهندسی را به ما داده، اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

در خصوص این موضوع محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تا کنون ۱۰ تا ۱۵ جلسه با نمایندگان گروههای معترض شرکت کننده در آزمون نظام مهندسی جلسه داشته ایم و فردا ظهر نیز شخصا با تمام نمایندگان شرکت کنندگان نشستی را برگزار خواهم کرد و مباحث را جلو می بریم.

وجود اشتباهات رایج: اعتراض به آزمون نظام مهندسی

وی فزود: هر ساله پس از برگزاری آزمون طبیعتا برخی افراد مباحثی درخصوص سوالات مطرح می کنند.

برداشتهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که ترتیب اثر داده می شود و هم اکنون هم اینگونه است.

طبق آخرین صحبتهایی که با این افراد داشتیم در بعضی موارد حق با آنها بود و اعتراض به آزمون نظام مهندسی داشتند، اما در پاره دیگر از موارد نه.

ممکن است یک سوال در یک منبع دو نوع پاسخ داشته باشد که سعی کردیم این قبیل موارد را به نفع متقاضیان جمع بندی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در هفت رشته مهندسی معماری بخش‌های (نظارت و اجرا)، عمران بخش‌های (نظارت، محاسبات و اجرا)، تاسیسات مکانیکی (طراحی و نظارت)، تاسیسات برقی (طراحی و نظارت)، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک برگزار شد.

حق هیچکس ضایع نمی‌شود

هرکدام از داوطلبان شرکت کننده ممکن است موضوعی یا ایرادی را مطرح کنند که با دقت بررسی و رسیدگی می شود.

بخوانید:  آزمون ورود به حرفه مهندسان 1400 به تعویق افتاد!

محمودزاده با بیان اینکه در برگزاری آزمون ذی نفع و ذی ضرر نیستیم، گفت: اگر حق با هریک از طرفین باشد طبیعی است که رعایت این موضوع می شود ولی به هر حال اگر سوالی درست باشد تغییری در نتیجه حاصل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: مهندس اسلامی، وزیر راه و شهرسازی حساسیت ویژه ای در این زمینه دارند تا حقی از کسی تضییع نشود. گروههای متعددی در آزمون هستند که لزوما طراح سوالات نیست.

بنابراین وقتی برخی افراد نسبت به آزمون اعتراض می کنند یک گروه سومی برای بررسی اعتراضات می آیند. در هر آزمون تعدادی سوال سخت وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آزمون اخیر نمره های بالای ۹۲ درصد هم داریم گفت: آزمونها برای اطلاعات تخصصی مختلف طراحی و هرکس با هر توان تخصصی آزمون می دهد.

یکی از مشکلات عمده در آزمونها این است که مقررات ملی ساختمان در دانشگاهها تدریس نمی شود. لذا بعضی سوالات با دروس دانشگاهی متفاوت است. باید این مقررات را به صورت ویژه آموزش ببینند.

قانونگذار هم می گوید حتما باید داوطلبان سه سال حرفه آموزی ببیند که از تجارب و موضوعات اجرایی بهره مند شوند.

سخت‌گیری در آزمون لازم است

محمودزاده اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی با وسواس نسبت به آزمون نظام مهندسی برخورد می کند. به هر حال افراد می خواهند وارد حرفه ای شوند که با جان و مال مردم ارتباط مستقیم دارد.

یعنی سیستم دولت به عنوان نماینده عمومی مردم در حوزه های مختلف باید به این اطمینان برسد کسانی که وارد حرفه می شوند از صلاحیت لازم و کافی برای ورود به موضوع اجرا و بازار واقعی ساختمان برخوردار باشند.

وی یادآور شد: ورود به حرفه مهندسی در ایران نسبت به دیگر کشورها بسیار آسان است و در هیچ جای دنیا به این آسانی کسی نمی تواند وارد بازار حرفه ای شود.

علت این است کسانی که بلافاصله کسانی که پروانه می گیرند مستقیما با جان و مال مردم در ارتباط هستند. قطعا دقت در برگزاری آزمون به این دلیل است.