اولین خانه دیجیتالی جهان با قیمت نیم میلیون دلار به فروش می‌رسد!
اولین خانه دیجیتالی جهان با قیمت نیم میلیون دلار به فروش می‌رسد!
کریستا کیم (Krista Kim)، هنرمند کانادایی و مستقر در شهر تورنتو به تازگی اولین خانه دیجیتالی در جهان تحت NFT را به قیمتی بیش از نیم میلیون دلار به فروش رساند!

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، اولین خانه دیجیتالی جهان که Mars House نام دارد، در بازار توکن غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) یا NFT به قیمت ۲۸۸ اتر (ارز رمزنگاری شده مشابه بیت کوین) یا چیزی در حدود ۵۱۲،۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

ادعا می شود این طراحی، اولین خانه دیجیتالی در جهان است که خانه و مبلمان آن می تواند در دنیای واقعی تکرار شود! این خانه دیجیتالی با هدف ایجاد و بهبود فضای محیطی از طریق جلوه های نوری به همراه موسیقی جف شرودر (Jeff Schroeder) از گروه راک The Smashing Pumpkins ساخته شده است. کریستا کیم (Krista Kim) درباره طرح خود این چنین می گوید: ” در آینده ای نه چندان دور، ما در دنیای AR/VR، هنر دیجیتالی، معماری، اتومبیل، مد، حیوانات اهلی و… را اضافه خواهیم کرد. “

پروژه Mars House یک فایل سه بعدی است که در دنیای واقعی قابلیت اجرا و پیاده سازی را داراست. این پروژه را با استفاده از نرم افزار Unreal Engine طراحی کرده است! نرم افزار Unreal Engine یک یک موتور گرافیکی بسیار قدرتمند برای ساخت بازی های رایانه ای است که پیش تر با اسم UDK شناخته می شد و توسط استودیو Epic Games طراحی و توسعه یافته است. این نرم افزار چند سالی است که از حالت پرمیوم یا لایسنسی خارج شده است و به صورت رایگان و متن باز در سرتاسر نقاط جهان برای استفاده عموم به اشتراک گذاشته شده است.

پروژه Mars House خانه ای است با پلان باز و دیوارهای شیشه ای از کف تا سقف که به سمبلی سبک و پر نور تشبیه شده است.

استقبال بی‌نظیر از اولین خانه دیجیتالی جهان

در ماه های اخیر فضای NFT با رشد قابل توجهی روبرو بوده است! رشدی که انقلاب جدیدی را به همراه داشته است. این اتفاق سبب شده است تا هنرمندان و موسیقیدانان نیز از این فناوری منحصر به فرد دیجیتالی استقبال کنند! برای نمونه چندی پیش مایک وینکلمن (Mike Winkelmann) که با نام Beeple شناخته می شود، مجموعه ای از آثار هنری خود را از طریق NFT در حراجی معروف کریستی به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخت و رکورد ارزشمندی را در دنیای هنر دیجیتال به نام خود ثبت کرد!

این اثر با نام ۵ هزار روز نخست یا The First 5000 Days، مجموعه ‌ای از طرح‌ ها و انیمیشن‌ هایی است که مایک وینکلمن (Mike Winkelmann)) هر روز و در مدت ۵ هزار روز پشت سر هم تولید کرده است! حراجی معروف کریستی پیرامون این موضوع اعلام کرد برای نخستین بار است که یک خانه حراج بزرگ، یک اثر هنری کاملا دیجیتال را با رمز غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) به ‌عنوان ضمانت اصالت آن ارائه می‌ دهد و همچنین برای نخستین بار است که ارز رمزنگاری شده برای پرداخت هزینه یک اثر هنری در حراج استفاده می شود!

اما مایک وینکلمن (Mike Winkelmann) نیز در بیانیه ‌ای که از سوی کریستی منتشر شد، گفت: ” هنرمندان در طول ۲۰ سال گذشته برای خلق آثار هنری و انتشار آن در اینترنت از سخت افزار و نرم ‌افزارهایی استفاده می کردند اما هیچ وقت راهی واقعی برای مالکیت حقیقی آن وجود نداشت! با رمز (توکن) غیر قابل معاوضه (NFT) تغییرات شگرفی ایجاد شده است! معتقدم که ما شاهد آغاز فصلی جدید در تاریخ هنر و هنر دیجیتال هستیم. “

رمز (توکن) غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) یا NFT شناسه‌ های الکترونیکی هستند که با ثبت جزئیات در یک دفتر دیجیتال با نام بلاک چین، واقعی بودن مجموعه دیجیتالی را تایید می ‌کند.

اولین خانه دیجیتالی جهان در بازار توکن غیرقابل معاوضه

اما در توضیح بیشتر پیرامون توکن غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) بد نیست بدانید NFT نوع خاصی از توکن‌ های رمزنگاری شده است که با رمزارزهای شناخته ‌شده‌ ی قابل تعویضی مانند بیت کوین (BTC) و… تفاوت دارد! برای مثال شما می‌ توانید بیت کوینی را در مقابل بیت کوین دیگر معاوضه کنید، اما این اتفاق در دنیای NFT ممکن نیست!

منظور از غیرقابل معاوضه بودن یعنی چه!

منظور از قابل معاوضه بودن یک دارایی یعنی بتوان آن را بدون افت قیمت با دارایی مشابه خود معاوضه کرد؛ برای مثال یک اسکناس یک دلاری از لحاظ ارزش کاملا مشابه اسکناس یک دلاری دیگر است. وقتی شما اسکناسی یک دلاری از کسی قرض می‌ گیرید، نیازی نیست دقیقا همان اسکناس را به او پس بدهید زیرا آن ‌ها ارزش یکسانی دارند! توکن‌ های قابل معاوضه (Fungible Token)، توکن‌ هایی هستند که با هم قابل معامله شدن را دارا می باشمد و بهای آن‌ ها ثابت می‌ ماند. در حوزه‌ ی رمزارز یک بیت کوین ارزشی معادل یک بیت کوین دیگر دارد و ارزش آن بدون توجه به صاحب یا تاریخچه‌ آن، ثابت است.

اما این موضوع پیرامون توکن ‌های غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) فرق می ‌کند! قیمت یک توکن NFT با هر توکن مشابه آن، متفاوت است! ویژگی‌های فردی یکتا بودن آن ‌ها را تعیین می ‌کند؛ بنابراین آن ‌ها همچون سرمایه‌ های دنیای واقعی مانند سنگ ‌های قیمتی، آثار هنری یا کلکسیونی غیر قابل معاوضه هستند.

هنرمندان بر بستر این فناوری می‌ توانند آثار دیجیتال خود را به ‌طور مستقیم و بدون نیاز به حراجی ‌ها به مخاطبان خود در سراسر جهان بفروشند و از این طریق سهم بیشتری از سود حاصل از فروش را برای خود نگه دارند! همچنین حق تالیف (Royality) نیز می ‌تواند به ‌صورت هنر دیجیتال برنامه‌ نویسی شود و هر بار که اثر هنری به مشتری جدیدی فروخته می ‌شود، خالق اثر درصدی از سود فروش را دریافت نماید!

  • منبع خبر : dezeen.com