اولین موزه زیر آب؛ هنر دست یک مجسمه‌ساز انگلیسی
اولین موزه زیر آب؛ هنر دست یک مجسمه‌ساز انگلیسی
اولین موزه زیر آب، توسط جیسون دی کایرس، مجسمه‌ساز و غواص انگلیسی طراحی و اجرا شده است. این باغ مجسمه در زیر آب های سواحل گرانادا در شرق دریای کارائیب قرار دارد و توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، اولین موزه زیر آب، توسط جیسون دی کایرس، یک هنرمند مجسمه ساز انگلیسی که در زمینه غواصی و عکاسی زیر آب نیز فعالیت می کند، طراحی شده است. او هنر خود را با شیوه ای جدید و در اعماق دریا به نمایش گذاشته است. او از کودکی رویای این کار را در سر داشت و در نهایت توانست با همکاری پنج مجسمه ساز مکزیکی موزه Vicissitudes را به عنوان اولین موزه زیر آب طراحی و اجرا کند. این باغ مجسمه ها در زیر آب های سواحل گرانادا در شرق دریای کارائیب قرار دارد.

اولین موزه زیر آب

طراحی یک موزه شگفت‌انگیز

موزه زیر آب که احتمالا قابل توجه ترین اثر این هنرمند است، از حدود پانصد مجسمه در اندازه های متفاوت تشکیل شده است که اطراف یک باغ گیاهشناسی در زیر آب قرار دارد. هنگامی که جسمی در زیر آب قرار داده می شود، آبزیانی که به دنبال پناهگاه هستند به داخل آن ها خواهند رفت تا از دست صیادها در امان باشند؛ بنابراین او تلاش کرده است برای استقرار موجودات دریایی در داخل مجسمه ها که نما و بافتی شگفت انگیز ایجاد می کنند.

در ساخت نخستین موزه زیر آب از نوعی سیمان که درجه اسیدی و قلیایی خنثی دارد استفاده کند و مجسمه ها را شبیه به ساختارهای ارگانیک طراحی کند تا محیط رشد مناسب را برای مرجان ها و جلبک ها ایجاد کند. البته عوامل دیگری مانند کیفیت آب و نور و موقعیت نیز تاثیرگذار هستند.

بخوانید:  موزه هنر های معاصر تهران؛ اثری ارزشمند در معماری مدرن

اولین موزه زیر آب در نزدیکی مناطق گردشگری قرار گرفته است تا توجه گردشگران را به خود جلب کند. مجسمه ها که در ساخت آن ها از فلز به دلیل زنگ زدن و آلوده کردن محیط استفاده نشده است، می توانند تا صدها سال پا بر جا باشند. مجسمه ها با اشکال ساده و به شکل بدن انسان طراحی شده اند؛ چرا که پس از مدتی لایه های کلسیم روی آن ها رسوب خواهد کرد و دیگر قابل تشخیص نخواهند بود، اما بدن انسان حتی با تغییرات زیاد نیز امکان شناسایی را خواهد داشت. ممکن است به مرور زمان و با سرعت بالای رشد مرجان ها، مجسمه ها دچار تغییرات ظاهری شوند و در این صورت دیگر موزه ای وجود نخواهد داشت و موزه به صخره های مرجانی تبدیل می شود.

اولین موزه زیر آب
اولین موزه زیر آب
  • منبع خبر : هنر و معماری آبگینه