ایجاد بازار عفاف و حجاب در مشهد
ایجاد بازار عفاف و حجاب در مشهد
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: نگاه ما به ایجاد بازارهای دائمی عفاف و حجاب، توجه به مسائل فرهنگی و اقتصادی است که بایستی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت . ساز هشتم،بازار عفاف و حجاب؛ فاطمه سلیمی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس پیرامون طرح بازار تخصصی حجاب و عفاف، اظهار کرد: فعالان حوزه محصولات عفاف و حجاب از چند ماه گذشته در مکاتبه با استانداری خراسان رضوی اعلام آمادگی خود را برای همکاری با مدیریت شهری مشهد مقدس مبنی بر اینکه فضایی در اختیار آن‌ها قرار قرار گیرد تا محصولات خود را با تخفیف ویژه عرضه دارند، ارائه داشتند.

وی بیان کرد: بعد درآمدزایی به همراه بعد فرهنگی و اجرای برنامه‌هایی در حوزه حجاب و عفاف نیز در تعامل میان مجموعه مدیریت شهری و فعالان این حوزه، مورد نظر است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: ایجاد بازارهای دائمی عفاف وحجاب در کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد مطرح شد، این در حالی است که در برخی شهرهای کرج و تهران، این بازارها فعالیت دارند؛ البسه حوزه حجاب و عفاف تنها به عرضه چادر محدود نمی‌شود چرا که لباس‌های پوشیده بسیاری نیز وجود دارد که می‌تواند در کنار زیبایی، حجاب بانوان را نیز تامین کند.

سلیمی با اشاره به اینکه ایجاد فضایی برای برندهای عفاف و حجاب می‌تواند اقدام موثری را رقم بزند، گفت: نگاه ما به ایجاد بازارهای دائمی عفاف و حجاب، توجه به مسائل فرهنگی و اقتصادی است که بایستی مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: درخواست شده است که فعالان حوزه حجاب در سال‌های اول یا دوم از ساختمان‌های شهرداری واقع در میدان شهدا یا سایر ظرفیت های موجود و یا بسترهای مشارکتی با مبلغ اجاره کمتری بهره بگیرند و پس از گذشت دو سال، این مبلغ اجاره بها افزایش پیدا کند؛ در این راستا شهرداری بایستی موارد مرتبط با بازار تخصصی را مورد بررسی قرار دهد؛ شایان ذکر است که پارک چهل بازه، ابتدای خیابان دانشگاه و بوستان مادر و کودک از جمله مناطقی است که شهرداری برای جانمایی بازار تخصصی حجاب و عفاف پیشنهاد داده است.

حسین حسامی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان کرد: ایجاد این بازار مورد نیاز شهر مشهد بوده تا بتوانیم بدین واسطه خدمات شایسته‌ای را ارائه کنیم؛ این در عین حالی است که برخی البسه موجود در بازار مناسب بانوان نیست و یا البسه مناسب با قیمت گزافی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بناست برای ایجاد بستر عرضه محصولات حوزه حجاب از ساختمان‌ شهری استفاده شود، بایستی با مشارکت بخش خصوصی این اقدام انجام و سیاست کلی نیز در نظر گرفته شود.

حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در ادامه بیان کرد: باید نسبت به کاهش هزینه‌های حوزه حجاب و عفاف به عنوان وظیفه شرعی اقدام کنیم تا بتوانیم در این راستا چادر بانوان را حفظ نماییم؛ بایستی شهرداری نسبت به اجرای این مهم مکلف شده و یاری رساند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت میدان شهدا برای ایجاد چنین بستری مناسب است، تاکید کرد: از ظرفیت ساختمان‌های شهرداری در سطح شهر برای این مسئله می‌توان کمک گرفت، همچنین سازمان میادین نیز می‌تواند در کنار بازارهای دائمی، به ایجاد غرفه‌هایی برای حوزه حجاب و عفاف اقدام نماید.

حجت الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: در ایجاد بازاهای تخصصی بایستی سهم مدیریت شهری و مباحث اقتصادی بر طبق آیین نامه مشخص گردد.

هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در ادامه تاکید کرد: در ایجاد بازار تخصصی حوزه حجاب و عفاف بایستی تمام گروه‌های فعال در این حوزه ذی نفع باشند، این در حالی است که نباید محدودیتی برای تولید کنندگان خانگی در این حوزه به وجود آید.

مجید طهوریان عسکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس عنوان کرد: بانوان مشهد مقدس بایستی قدردان تلاش‌ها و نگاه پدیدار آمده در کمیسیون ویژه بانوان باشند، چرا که اقدامات شایسته‌ای در این حوزه در حال رقم خوردن است.

وی با اشاره به اینکه مخاطب سنجی در انتخاب مکان بازار دائمی حجاب و عفاف نکته‌ای است که بایستی به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: دسترسی به خرید و عرضه محصولات در این بازار با راحت‌ترین ابزار صورت گیرد؛ دو بازار تخصصی آبزیان و روستا بازار در سطح شهر فعال بوده که با یک سری مشکلاتی مواجه هستند، باید اشکالات این دو بازار به عنوان تجربه استخراج گردد تا بتوانیم بازار تخصصی حجاب و عفاف را بدون ایراد، پیش ببریم.

سید ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهار کرد: فضای فعالیت تمامی فعالان حوزه حجاب و عفاف با ایجاد این بازارهای تخصصی، لحاظ شده و مدنظر قرار گیرد؛ باید به سمت توانمندسازی فعالان حرکت کنیم، از مدیران سازمان‌ها انتظار می‌رود که سازمان‌ها به صورت مستمر گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه دهند تا به صورت بهتری فضای شهری را مدیریت کنیم.