۲۵۰ میلیون یورو برای بازسازی خیابان شانزه لیزه!
۲۵۰ میلیون یورو برای بازسازی خیابان شانزه لیزه!
خیابان شانزه لیزه پاریس که از زیباترین خیابان‌های جهان به شمار می‌رود و از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر پاریس است، با طرح 250 میلیون یورویی بازسازی می‌شود و طرح باغ فوق‌العاده و بی‌نظیری در آن به اجرا درمی‎‌آید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، بسیاری از مردم پاریس معتقدند که خیابان شانزه لیزه در اثر گذر زمان دستخوش تغییرات و بلایای طبیعی متفاتی شده و به نوعی زمان با این خیابان زیبا خوش برخورد نبوده است. بنابراین چنین طرح بازسازی برای این خیابان گردشگری مهم لازم و ضروری است.

این طرح که هم توسعه شهرسازی و هم معماری منظر را شامل می‌شود، از سوی شهردار پاریس و با بودجه‌ای معادل ۲۵۰ میلیون یورو یا حدودا ۳۰۵ میلیون دلار اجرایی خواهد شد که تغییرات اساسی در این خیابان توریستی و فرهنگی کشور فرانسه ایجاد می‌کند.

البته این بازسازی هیچ گونه تغییری در اصالت و چهره واقعی این خیابان ایجاد نمی‌کند و تنها آسیب‌هایی که شانزه لیزه طی سال‌های گذشته دیده را پوشش خواهد داد. همچنین یک باغ خارق‌العاده در این طرح ساخته می‌شود که فضای سبز بیشتری را به این خیابان اختصاص خواهد داد.

همچنین این طرح مسیر حرکت اتومبیل‌ها را به‌گونه‌ای شکل می‌دهد که گویی خودروها از میان یک باغ سرسبز و شاداب عبور کرده و ملزم می‌شوند با احتیاط بیشتری حرکت کنند. همچنین فضای سبزی که به عابران پیاده اجازه می‌دهد زمان بیشتری را در این خیابان بگذرانند، چنان توسعه پیدا می‌کند که قطعا برای همه توریست‌ها هم از جذابیت بالایی برخوردار است.

این در حالی است که چشم‌انداز میدان دور شانزه لیزه به‌اندازه‌ای جذاب خواهد بود که طرح آن طی ۱۰ سال گذشته در مقایسه با سایر طرح‌های مشابه فرانسه بی‌سابقه و بی‌نظیر است. از دیگر مزیت‌های این طرح جدید، اولویت فضای سبز و عابران پیاده است که توانسته توجه مردم پاریس و گردشگران را به‌سوی خود جلب کند.

خیابان شانزه لیزه
خیابان شانزه لیزه

شانزه لیزه پاریس – یکی از معروف ترین خیابان های دنیا

خیابان شانزه لیزه زیباترین خیابان پاریس و یکی از معروف ترین خیابان های دنیاست. این خیابان ۱۹۱۰ متر طول و ۷۰ متر عرض دارد و به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می شود. در سمت غربی آن که به میدان شارل دو گل نزدیک تر است، هتل های لوکس، رستوران ها و کافه های مجلل، پاساژ ها و فروشگاه های شیک و سالن های تئاتر و سینما قرار دارند.

بخوانید:  پروژه The Line؛ ساخت شهری بدون خیابان و خودرو!

در دو طرف نیمه دیگر خیابان شانزلیزه که به میدان کنکورد نزدیک تر است، باغ الیزه قرار دارد. در این باغ زیبا چندین ساختمان بزرگ و مهم از جمله پتی پله و گراند پله (در سمت جنوبی) و کاخ الیزه (در سمت شمالی) قرار دارند. کاخ الیزه از سال ۱۸۷۳ محل اقامت و کار رئیس جمهور فرانسه بوده است.

شانزه لیزه به دلیل شهرت جهانی اش محل برگزاری مسابقات ورزشی بسیاری است و مثلا مرحله آخر مسابقه تور دو فرانس مشهور در خیابان شانزه لیزه برگزار می شود.

همچنین این خیابان در شب هم بسیار تماشایی و پرجنب و جوش است و چراغانی ها و نورپردازی های مختلف جلوه ای بسیار رویایی به این خیابان داده اند. در مناسبت های مختلف مثل کریسمس و سال نو هم چراغانی ها و تزئینات بسیار زیبایی در این خیابان انجام می شود

خیابان شانزه لیزه
خیابان شانزه لیزه