برج لاله؛ آسمانخراش ۳۰۵ متری در دل لندن
برج لاله؛ آسمانخراش ۳۰۵ متری در دل لندن
طرح ساختمان برج بتنی ‌شیشه‌ای The Tulip (به‌معنی گل لاله) از سوی شرکت معماری فاستر و شرکا کلید خورد. برج لاله قرار است تا سال 2025 به بلندترین چشم‌انداز لندن تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، برج لاله با سرعت تقریبی ۱۰۰۱ فوت در هوا پیش می‌رود و درست در خط افق شهر لندن قرار دارد، شبیه به گل لاله بوده و حرکت کیهانی و اتمسفر را نمایان می‌سازد. این برج یک مرکز فرهنگی مهم برای شهر لندن خواهد بود که برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مهم و خاص در آن به اجرا درمی‎‌آید.

طراحی جالب برج لاله لندن

نوع طراحی این برج که به گل لاله تشبیه شده، به دلیل ظرافت و قدرت حرکت آن است که در عین حال نرمی و آرامش گل لاله را نیز منعکس می‌کند. این برج به دلیل نوع طراحی و جذابیت بصری که دارد، در شهر به‌گونه‌ای دیگر نمایان می‌شود و جلوه دیدنی آن جنجالی در توسعه شهری و نمای شهر لندن به‌پا می‌کند.

نکته جالب توجه اینجاست که توپ‌های اتمسفر برای طبقات این برج طراحی شده که بازدیدکنندگان با قرار گرفتن در این توپ‌ها به سمت بالا و پائین حرکت می‌کنند و دیدنی‌های شهر لندن را به وضوح مشاهده خواهند کرد. همچنین نمای تمام شیشه‌ای این برج، شفافیت در نمای خارجی آن را دوبرابر می‌کند و می‌تواند جلوه‌ای ویژه برای چشم‌انداز آن به وجود آورد.

برج لاله
برج لاله

بهره‌برداری از برج لاله

در این برج، علاوه‌بر طبقات اداری ۸ طبقه برای فعالیت‌های تفریحی شامل رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های با چشم‌انداز ۳۶۰ درجه و همچنین یک «کلاس درس در آسمان» هم در نظر گرفته شده است.

بخوانید:  معرفی کتاب معماری و راز جاودانگی

بازدیدکنندگان و گردشگران می‌توانند از مزایای امکانات تعاملی کلاس درس در آسمان برای آشنایی با تاریخ لندن بهره‌مند شوند. به‌خصوص دانش‌آموزان می‌توانند امکانات آموزش مبتنی بر فناوری‌های برتر این کلاس را به‌کار گیرند. براساس این طرح، سالانه ۲۰هزار دانش‌آموز مدارس دولتی انگلیس می‌توانند از این امکانات به‌صورت رایگان استفاده کنند.

هرچند این برج چند متر از برج ۳۰۹ متری شارد که بلندترین برج لندن است کوتاه‌تر است اما طراحان آن می‌گویند که سکوی چشم‌انداز تولیپ بلندتر از شارد است.

در سال ۲۰۱۴ بیش‌از ۷۰۰میلیون پوند برای ساخت برج لاله در نظر گرفته شد و اگر این ساختمان بتواند مجوزهای لازم را به‌موقع دریافت کند عملیات ساخت آن از ابتدای سال ۲۰۲۰ آغاز و در سال ۲۰۲۵ افتتاح خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود این برج سالانه یک میلیون بازدیدکننده را جذب کند و به یکی از جاذبه‌های گردشگری مدرن لندن تبدیل شود.

برج لاله
برج لاله