بررسی انواع شیشه ساختمان و کاربرد آن‌ها
بررسی انواع شیشه ساختمان و کاربرد آن‌ها
شیشه ساختمان یکی از مصالح ساختمانی مهم است که در دنیای مدرن امروز طراحان و معماران این محصول را در کنار سایر متریال‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند و جلوه‌ای بی نظیر و متفاوت در ساختمان خلق می‌کنند. شیشه برای مصارف گوناگون مانند ساخت درب، پنجره و اشیاء تزئینی به کار می‌رود و در انواع مختلف با ویژگی های متمایز در بازار به فروش می رسد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، شیشه ساختمان از جمله مصالحی است که در ساختمان سازی، کاربردهای فراوانی دارد.
این مصالح دارای شفافیت بالایی بوده و می توانند در قسمت های مختلف ساختمان، مورد استفاده قرار بگیرند.

از آنجایی که محصولات شیشه ای مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند. همین ویژگی ها باعث شده تا استفاده از انواع شیشه همواره مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی و خارجی قرار بگیرد.
جلوه ای که انواع شیشه در ساختمان ایجاد می کنند صاحبان ساختمان ها را نیز ترغیب به استفاده از این محصولات می نماید.
در این مقاله قصد داریم شما را با انواع شیشه، ویژگی ها و کاربرد آنها آشنا کنیم.

ویژگی‌های شیشه

شفافیت:

شفافیت از ویژگی اصلی شیشه است که اجازه می دهد بینش دنیای خارج از طریق آن به چشم بیاید. شفافیت شیشه می تواند از طرف هر دو طرف یا فقط یک طرف باشد. در یک طرف شفافیت، شیشه مثل آینه از طرف دیگر رفتار می کند.

قدرت:

قدرت شیشه بستگی به مدول ارزش پارگی شیشه دارد. به طور کلی شیشه یک ماده شکننده است، اما با افزودن افزودنی ها و ورقه های ورقه ای می توان آن را قوی تر ساخت.

کارایی:

شیشه ای را می توان به هر شکل و یا می توان آن را در طول ذوب ریخته می شود. بنابراین، کارایی شیشه از ویژگی های برتر شیشه است.

عبور:

کسر قابل مشاهده از نور که از طریق شیشه عبور می کند، ویژگی انتقال توان قابل مشاهده است.

مقدار U از شیشه:

مقدار U نشان دهنده مقدار گرما از طریق شیشه است. اگر یک شیشه گفته می شود واحد عایق شده باشد، باید مقدار آن را پایین بیاورد.

ویژگی بازیافت شیشه:

هر شیشه ای می تواند ۱۰۰٪ قابل بازیافت باشد همچنین می تواند به عنوان مواد خام در صنعت ساخت و ساز استفاده شود.

معرفی انواع شیشه ساختمان

شیشه از مواد اولیه نظیر سنگ آهک، سیلیس و کربنات دو سود تولید می شود. برای افزایش مقاومت آن در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی از تثبیت کننده هایی نظیر اکسیدهای دو ظرفیتی باریم، منیزیم، کلسیم، سرب و روی استفاده می گردد. در ادامه با انواع شیشه ساختمان آشنا شوید.

شیشه رنگی

برای تولید شیشه رنگی به مواد اولیه یکسری مواد شیمیایی اضافه می کنند. برای مثال برای ایجاد رنگ قرمز از اکسید مس و برای ایجاد رنگ آبی از اکسید کبالت و برای رنگ زرد از اکسید اورانیوم و کادمیوم استفاده می‌شود. شیشه های رنگی در امور مختلف برای تزئین کاربرد دارند.

شیشه دوجداره

شیشه دوجداره همانطور که از نامش پیداست از دو جداره شیشه که به موازات هم قرار گرفته اند و فاصله بین آنها با هوا یا مواد خشک کننده پر شده، تشکیل شده است. این شیشه ها عایق بسیار خوبی در برابر انتقال صوت و هوا می باشند و با استفاده از آنها می توان دمای اتاق را در حد تعادل نگه داشت. شیشه دوجداره در مکان های مختلف کاربرد دارد و به دلیل عدم انتقال گرما و سرما هوای محیط را در حد مطلوب حفظ می کند.

شیشه نشکن

شیشه نشکن از دو الی سه لایه شیشه که تحت فشار و حرارت با استفاده از نایلون شفاف بهم چسبیده اند ساخته شده است. این شیشه ها برخلاف شیشه های معمولی که پس از خرد شدن به اطراف پراکنده می شوند نمی باشند، بلکه لایه نایلونی که بین لایه های آن قرار گرفته مانع از پخش شدن تکه های شیشه می گردد. اصولاً برای شیشه خودروها و ویترین مغازه ها از این نوع شیشه استفاده می شود.

این شیشه ها به دلیل چند لایه بودن از انتقال سر و صدا و انرژی فرابنفش جلوگیری می نمایند. شیشه نشکن به شیشه ضد گلوله نیز معروف است. در مکان هایی که بحث امنیت بسیار حائز اهمیت است استفاده از شیشه های نشکن بهترین گزینه در نظر گرفته می شود. برای مثال شیشه خودروهای پلیس و ویترین مغازه های فروش اشیاء عتیقه از این نوع شیشه ساخته می شوند.

شیشه ضد آتش یا پیرکس

شیشه ضد آتش یکی دیگر از انواع شیشه ساختمان است که برای ضد آتش نمودن شیشه به مواد اولیه آن اکسید بوریک اضافه می شود. البته مقدار سیلیس به کار رفته در تولید آن نیز در مقایسه با شیشه های معمولی بیشتر است. از این شیشه ها در مکان هایی که شیشه در معرض حرارت است، استفاده می شود؛ از قبیل بخاری ها و شومینه ها.

شیشه رفلکس

در شیشه رفلکس یک پوشش بازتاب کننده نور بر روی یک سطح شیشه قرار می گیرد. این شیشه ها نور را انعکاس می دهند و نقش مهمی در کاهش حرارت ایفا می کنند. شیشه های رفلکس بیشتر برای نماکاری ساختمان استفاده می شوند. وقتی از بیرون به این شیشه ها نگاه می کنیم تصویری از محیط اطراف را بر روی آنها می بینیم و داخل ساختمان قابل رویت نیست اما وقتی از داخل ساختمان به بیرون نگاه می کنیم به راحتی می توان بر محیط بیرون مسلط بود.

بخوانید:  چین در بازار مسکن ایران امتحان خود را پس داده است

شیشه های رفلکس در شب برعکس عمل کرده و به راحتی می توان داخل ساختمان را از پشت آنها مشاهده نمود. با استفاده از شیشه رفلکس میزان حرارت ناشی از خورشید در ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و نیازی به صرف هزینه های گزاف برای رفع آن نمی باشد.

شیشه کریستال

برای ایجاد ظاهری شفاف و بسیار درخشنده به شیشه و کریستالی نمودن آن از اکسید سرب استفاده می شود. شیشه کریستالی جزء شیشه های سیلیکاتی است که از سختی بسیار کمی برخوردار است. این شیشه ها را می توان تراش داد و برای ساخت ظروف استفاده نمود.

شیشه سکوریت یا شیشه میرال

از آن جایی که اولین کارخانه در ایران با نام میرال به تولید این شیشه مشغول بود، شیشه سکوریت نیز تا مدت ها با این نام شناخته می شد. شیشه سکوریت در اثر حرارت دادن و سرد شدن ناگهانی ایجاد می شود. این شیشه ها اگر بشکنند به قطعات ریزی تبدیل می شوند که لبه آنها تیز نبوده و آسیبی به اطراف وارد نمی کنند. شیشه سکوریت اصولاً برای شیشه درب های اتومبیل و ویترین مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت، بر حسب ضخامت، ابعاد، مات یا غیر مات بودن و میزان مقاومت در برابر حرارت به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. برای خرید شیشه سکوریت، توجه به تمامی این موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. شیشه سکوریت شیمیایی، نمونه ای از شیشه های سکوریت می باشد که در طی مراحل تولید آن، شیشه به جای فرآیند حرارتی با استفاده از فرآیندهای شیمیایی سکوریت می شود. استفاده از این روش برای شیشه هایی با ضخامت یک، دو و سه میلی متری صورت می گیرد.

شیشه خم

شیشه خم همانطور که از نامش پیداست به صورت قوسی شکل بوده و برای انواع پروژه های معماری مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه ها با ایجاد هارمونی و هماهنگی در دید جذابیت و زیبایی را به ارمغان می آورند.

شیشه تاشو

شیشه تاشو یا شیشه آکاردئونی نمونه ای دیگر از انواع شیشه ها می باشد که امکان جمع کردن آن ها در یک طرف وجود دارد. از این رو استفاده از آنها برای فضایی مانند بالکن، آلاچیق و بهار خواب مناسب است.

شیشه لمینت

شیشه لمینت یکی از کاربردی ترین انواع شیشه ساختمان است که ترکیبی از چند لایه متریالی است که در ساخت شیشه نرمال مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر وزن این شیشه ها نسبت به نوع معمولی بیش تر می باشد. ضخامت شیشه های لمینت نسبت به شیشه های معمولی بیش تر بوده و هم چنین میزان انتقال گرمای پایین تری دارند. از این مدل شیشه برای ساخت آکواریوم، پل های شیشه ای و غیره استفاده می شود.

شیشه خود تمیز شونده

از ویژگی های شیشه های خود تمیز شونده می توان به فتوکالیستی و هیدروفیلی بودن آن ها اشاره کرد. همین امر باعث می شود که این شیشه ها غبار به خود نگرفته و همیشه ظاهری تمیز داشته باشد. نگهداری و استفاده از این شیشه ها بسیار راحت می باشد.

در اجرای شیشه ساختمان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • نوع شیشه انتخابی متناسب با نوع کاربرد آن باشد. به عنوان مثال سعی شود شیشه پنجره های ساختمانی از نوع دوجداره باشد.
  • شیشه های تهیه شده بدون موج باشد.
  • شفافیت شیشه در تمام سطح آن باید بصورت یکنواخت باشد.
  • درصورت استفاده از شیشه های دوجداره، نوارها و چسب عایق بندی مابین دولایه شیشه آن بصورت کامل اجرا شده باشد و همچنین تست های لازم جهت وجود گاز مابین دولایه انجام شود.
  • کنترل گونیا بودن و عدم وجود ترک و لب پریدگی در شیشه ها قبل از نصب صورت پذیرد.
  • جهت حمل و نقل شیشه ها از خودروهای مناسب و تجهیزات مربوط به این امر استفاده گردد.
  • انبارداری و دپوی شیشه های در محل پروژه باید به نحوی صورت پذیرد که در مسیر تردد نباشد و ترجیحا زیر آنها از الوارهای چوبی و شاسی های مخصوص شیشه استفاده شود.
  • بسته بودن صحیح پیچ ها و بست های نگهدارنده شیشه بعد از نصب حتما باید کنترل گردد.
  • درصورت نیاز به گردگیر در اطراف شیشه های نصب شده، درست بودن محل قرارگیری آنها حتما کنترل گردد.
  • درصورت استفاده از شیشه های بزرگ در نما (نماهای شیشه ای) حتما از شیشه های سکوریت و لمینت استفاده گردد.
  • شیشه هایی که در معرض عبور و مرور افراد می باشد، باید از نوع سکوریت باشد تا درصورت شکستن به کسی آسیب نرساند.