بهترین سیستم های روشنایی خیابانی در دنیا
بهترین سیستم های روشنایی خیابانی در دنیا
انرژی شهری یکی از مهم‌ترین منابع مصرف بودجه‌های شهری به شمار می‌رود و این واقعیت مهم در اغلب نقاط دنیا نادیده گرفته شده است چرا که همچنان برق به صورت بی‌رویه مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد؛ البته برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای دنیا نیز این بحران را به خوبی مدیریت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت وساز هشتم،بهترین سیستم های روشنایی خیابانی؛ ترویج استفاده از لامپ‌های ال ای دی یکی از کارآمدترین روش‌های مدیران موفق امروزی برای به حداقل رساندن مصرف انرژی در شهرها محسوب می‌شود که تبعات زیادی بر شهر و زندگی شهری بر جای می‌گذارد. بهره‌گیری از این شیوه روشنایی نه تنها به کاهش مصرف انرژی شهری منجر می‌شود. گام بلندی در مبارزه با آلودگی نوری نیز به شمار می‌رود. و به واسطه کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن، به حداقل رسیدن آلودگی هوای ناشی از سیستم‌های روشنایی را در پی دارد.

بهترین سیستم های روشنایی خیابانی در دنیا

امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان، استفاده ازلامپ‌های ال ای دی را در رأس برنامه‌های پایدارسازی شهری قرار داده. و در این زمینه موفق عمل کرده‌اند. در ادامه به معرفی این شهرها و اقدامات ویژه آن‌ها در راستای سیستم‌های روشنایی دوستدار محیط زیست پرداخته می‌شود.

بهترین سیستم های روشنایی خیابانی دنیا

سیدنی، استرالیا

سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا و قاره اقیانوسیه، پیشرو استفاده از لامپ‌های ال ای دی در سیستم‌های روشنایی شهری به حساب می‌آید. که از سال ۲۰۱۲ به طور گسترده از این شیوه روشن‌سازی شهری بهره گرفته است. تا پیش از این، سیستم‌های روشنایی شهری بیش از ۳۰ درصد کل هزینه‌های مصرفی شهری را از آن خود کرده بود. که همین امر مدیران را به اتخاذ رویکردهایی برای حل بحران سوق داد.

استفاده از لامپ‌های ال ای دی در سیستم‌های روشنایی یکی از بهترین ایده‌های پیاده شده در شهر بود. که به سرعت پیامدهای خود را نمایان کرد. آلودگی نوری در خیابان‌ها طی تاریکی‌های شب به حداقل رسید. سطح انتشار گاز دی اکسید کربن به میزان ۷۰ درصد با کاهش مواجه شد. و از همه مهم‌تر اینکه تنها طی سه سال، مبلغی بیش از ۸۰۰ هزار دلار در بودجه شهر ذخیره شد. که این مقدار بسیار چشمگیر است.

امروزه سیدنی میزبان ۲۰ هزار لامپ ال ای دی در فضاهای عمومی مختلف نظیر پارک‌ها، خیابان‌ها و میادین بوده و امنیت و جذابیت شهری به واسطه وجود همین سیستم‌های روشنایی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بهترین سیستم های روشنایی خیابانی دنیا

لس‌آنجلس، ایالات متحده آمریکا

امروزه بسیاری از شهرهای ایالت کالیفرنیای آمریکا به استفاده ازلامپ‌های ال ای دی برای سیستم‌های روشنایی روی آورده‌اند. با این حال، کلانشهر لس‌آنجلس پیشگام نصب سیستم‌های روشنایی مدرن کم‌مصرف در سراسر کشور به شمار می‌رود.

تا قبل از شروع پروژه تعویض سیستم‌های قدیمی با نوع جدید در این شهر، روشنایی معابر شهری بیش از ۴۰ درصد مصرف انرژی را از آن خود کرده بود و هزینه‌های هنگفتی را برای لس‌آنجلس به بار می‌آورد.

اگرچه تا کنون آمار دقیقی از ذخیره منابع مالی در پی نصب سیستم‌های روشنایی ال ای دی جدید در لس‌آنجلس ارائه نشده است. با این حال چنین فرض شده است که این سیستم‌ها به صرفه‌جویی هفت میلیون دلاری انرژی در سال منجر شود. علاوه بر این مدیران ادعا کرده‌اند که هزینه لازم برای نگهداری یا تعمیر سیستم‌های روشنایی قدیمی به واسطه تعویض آن‌ها با نوع ال ای دی به میزان ۵. ۲ میلیون دلار در سال کاهش یافته است.

مهم‌تر از همه اینکه، سیستم‌های روشنایی ال ای دی جدید لس آنجلس نقش مهمی در کاهش ارتکاب جرم و افزایش امدادرسانی عمومی ایفا کرده است. در مورد امدادرسانی، سنسورهایی داخل هر سیستم نصب شده است. که داده‌های لازم را به صورت اینترنتی در اختیار مسئولان مرکز قرار می‌دهد.

امروزه لس انجلس به لطف وجود ده‌ها هزار لامپ ال ای دی، یکی از روشن‌ترین شهرهای ایالت متحده آمریکا به شمار می‌رود. ضمن اینکه مصرف انرژی در آن نسبت به سایر نقاط کشور پایین‌تر است.

بهترین سیستم های روشنایی خیابانی دنیا

مادرید، اسپانیا

مادرید از دیگر شهرهای موفق جهان در زمینه استفاده از لامپ‌های ال ای دی متصل به اینترنت محسوب می‌شود. که اخیراً نصب سیستم‌های مدرن شهری را آغاز کرده. و از نصب ۲۲۵ هزار مورد در خیابان‌های سراسر شهر در آینده نزدیک خبر داده است.

مدیران پایتخت اسپانیا از راه‌اندازی پروژه سیستم‌های ال ای دی جدید اهداف متعددی در سر پرورانده‌اند. که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ذخیره انرژی و تأمین یک سیستم کنترلی واحد برای کل شهر اشاره کرد.

علاوه بر این، مدیران در نظر دارند از طریق نصب سیستم‌های روشنایی ال ای دی، از روشن ماندن دائمی معابر شهری مطمئن شوند. و به این شیوه، ایمنی شهری را افزایش دهند.

بهترین سیستم های روشنایی خیابانی دنیا
  • منبع خبر : ایمنا