بهترین شهرهای پایدار در سال ۲۰۲۱ معرفی شدند
بهترین شهرهای پایدار در سال ۲۰۲۱ معرفی شدند
شهر پایدار یا شهر دوستدار محیط زیست به شهری اشاره دارد که در آن مصرف انرژی، آب و منابع تجدید ناپذیر در حداقل ممکن قرار دارد؛ مردم ساکن در چنین مناطقی، از منابع شهری کمترین استفاده را می‌کنند و در نتیجه، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی در سطح قابل قبولی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، معرفی بهترین شهرهای پایدار در سال ۲۰۲۱: هر ساله شهرهایی به عنوان پایدارترین نقاط جهان انتخاب می‌شود چرا که اتخاذ سبک زندگی سالم در میان شهروندان و همچنین، طراحی‌های شهری دوستدار محیط زیست، محیطی سالم برای سکونت شهروندان به وجود می‌آورد.

کپنهاگ دانمارک، لندن در انگلستان، زوریخ در سوئیس، نیویورک در ایالات متحده آمریکا و پاریس فرانسه توانسته به ترتیب پنج جایگاه اول شهرهای دوستدار محیط زیست جهان را از آن خود کند چرا که در آن‌ها مصرف انرژی شهری بسیار کم است، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد، بازیافت مواد پسماند در حد قابل قبولی انجام می‌شود و فضاهای سبز گسترده، امکان گذراندن اوقات فراغتی سالم را برای شهروندان به ارمغان آورده است. در ادامه، به معرفی بهترین شهرهای پایدار در سال ۲۰۲۱ که امتیازات بالایی در شاخص‌های مورد نظر واحد اطلاعات اکونومیست کسب کرده است، پرداخته می‌شود.

توکیو، ژاپن

توکیو، پایتخت ژاپن، در تابستان سال جاری میزبان المپیک خواهد بود. مقامات شهر ادعا کرده‌اند که ۱۰۰ درصد الکتریسیته مورد نیاز مسابقات را منابع تجدید پذیر تأمین خواهد کرد و در نتیجه، انتشار گازهای آلاینده ناشی از مصرف انرژی در آن‌ها صفر خواهد بود.

علاوه بر این، مقامات امیدوارند تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۵۰ درصد خودروهای معمولی با نوع الکتریکی آن‌ها جایگزین شود و ۳۰ درصد انرژی مصرفی شهر را منابع تجدید پذیر تأمین کند. شهردار توکیو نیز متعهد شده که در آینده‌ای نه چندان دور، سیستم حمل و نقل عمومی شهر با بهبود قابل توجهی مواجه خواهد شد و انتشار کربن از آن‌ها به حداقل خواهد رسید.

ریکیاویک، ایسلند

ریکیاویک، پایتخت و بزرگترین شهر در ایسلند به عنوان یکی دیگر از بهترین شهرهای پایدار به حساب می‌آید که از قابلیت‌های زیادی برای گام نهادن در مسیر تبدیل به پایدارترین شهر جهان برخوردار است. وفور منابع برقی-آبی و زمین‌گرمایی طبیعی شهر، کاهش حداکثری انرژی را در پی داشته و زمینه را برای مصرف انرژی تجدید پذیر، بدون صرف هزینه‌های هنگفت فراهم آورده است.

بخش اعظم الکتریسیته پایتخت ایسلند را سدهای برقی-آبی تأمین می‌کند که بر فراز رودخانه‌های یخی ساخته شده است. علاوه بر این، شهر از چشمه‌های گرم، آبفشان‌ها و سایر منابع حرارتی طبیعی برای تأمین گرمای سازه‌ها بهره می‌گیرد.

برلین، آلمان

فضاهای سبز و بیشه‌زارها بیش از ۳۰ درصد کلانشهر برلین را فرا گرفته و علاوه بر اینکه سیمایی زیبا به آن بخشیده، مزایای زیادی نیز برای مردم شهر به ارمغان آورده است. علاوه بر این، اغلب ساکنان شهر تردد از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را به استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری ترجیح می‌دهند که این امر به سهم خود در افزایش پایداری شهر سهیم بوده است. جالب است بدانید که اغلب پارچه‌های مصرفی شهر برای دوخت لباس و مبلمان در کارگاه‌ها و به دست خود مردم تولید می‌شود و اغلب ساکنان برلین از خرید پارچه‌های جدید برای این منظور، خودداری می‌کنند.

استکهلم، سوئد

مقامات محلی استکهلم امیدوارند تلاش‌های بی‌وقفه آن‌ها در زمینه پایدارسازی شهر، در نهایت آن‌ها را به هدف حذف مصرف سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۴۰ برساند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته، تولید سوخت‌های دوستدار محیط زیست از طریق فاضلاب بوده است. این نوع سوخت در ایستگاه‌های بنزین سراسر شهر در دسترس تمام راننده‌ها قرار گرفته و در نتیجه، مصرف سایر سوخت‌ها در شهر به حداقل رسیده است. شهردار استکهلم همچنین در نظر دارد گرمای اضافی حاصل از یک ورزشگاه بزرگ شهر را برای گرم نگه داشتن فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و منازل مسکونی اطراف آن مورد استفاده دوباره قرار دهد.

سنگاپور

دولت سنگاپور بارها از سبزسازی ۸۰ درصد سازه‌های شهر تا سال ۲۰۳۰ سخن به میان آورده و مدعی شده است که سنگاپور در آینده نزدیک به یکی از سبزترین شهرهای جهان تبدیل خواهد شد. با این وجود، همین حالا نیز سنگاپور بهترین شهر دوستدار طبیعت در قاره آسیا به حساب می‌آید که وجود درختان سبز بیشمار به آن سیمایی شبیه به جنگل بخشیده است.

حدود ۴۰ درصد آب مصرفی سنگاپور از آب‌هایی تأمین می‌شود که تصفیه و به لوله‌کشی‌های شهر افزوده شده است. در پی این نوآوری‌، پیش بینی می‌شود که تا چند سال آینده، سنگاپور جایگاه بالاتری از شهرهای پایدار جهان را از آن خود کند.

  • منبع خبر : ایمنا