تاثیرات ویروس کرونا در بازار مسکن دنیا
تاثیرات ویروس کرونا در بازار مسکن دنیا
عوارض اقتصادی ماندگاری کرونا در جهان، بازار املاک کشورها را یکی پس از دیگری تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که تاثیرات کرونا در بازار مسکن آمریکا، باعث شیفت تقاضای مسکن شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، نمی‌توان از تاثیرات کرونا در بازار مسکن چشم‌پوشی کرد. چهار دگرگونی کرونایی در بازار مسکن آمریکا به‌واسطه تغییر رفتار متقاضیان خرید و اجاره رخ داده است.

از یکسو تقاضای سکونتی در شهرهای بزرگ رو به کاهش گذشته و از سوی دیگر سه دسته خانوار هر کدام با تاثیرپذیری متفاوت از تبعات کرونا، در اقدامی مشترک به سمت شهرهای حومه حرکت کرده‌اند.

آینده شهرها با این تغییر،‌ متحول می‌شود.

دگرگونی‌های کرونایی در بازار مسکن که ابتدا در کشورهای اروپایی ظاهر شده بود به تدریج حوزه املاک غالب کشورها را فرا می‌گیرد.

آخرین یافته‌ها درباره این رخداد، از تغییرات کاملا محسوس و پررنگ در بازار مسکن آمریکا حکایت دارد.

از نتایج مطالعاتی که «اکونومیست» درباره نوع واکنش بازار مسکن جهان ه فراگیری کرونا انجام داده، حاکی است: در آمریکا که یکی از کشورهای کانونی «درگیر کرونا» -به لحاظ میزان ابتلا و مرگ و میر- نبض متغیرهای بازار مسکن با چهار تغییر بزرگ همراه شده است.

تاثیرات کرونا بر بازار مسکن آمریکا

در بازار مسکن آمریکا همچون اتفاقی که پیش‌تر گزارش‌های رسمی خبر از وقوع آن در بازارهای مسکن اروپا داده بودند، موجی از «مهاجرت خانواده‌های طبقات مختلف اجتماعی به حومه شهرها» شکل گرفته‌ است.

ثروتمندان و میان‌درآمدها و حتی کم‌درآمدها هر کدام با یک «اثرپذیری متفاوت از عصر کرونا»، برای آینده سکونتی‌شان یک تصمیم مشترک گرفته‌اند و آن تغییر محل زندگی از شهرهای اصلی (مادر) به شهرهای پیرامونی (حومه یا همان شهرهای وابسته) است.

دهک‌های پردرآمد و مرفه در آمریکا با هدف «خلاصی از مسائل زندگی در شهرهای شلوغ و پرجمعیت»، فرصت ناشی از «دورکاری» را به عاملی برای «انتخاب مناطق بیرونی» برای زندگی تبدیل کرده‌اند.

خانوارهای متوسط نیز تحت‌تاثیر «کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های مرتبط با رکود اقتصادی و کم‌کاری عصر کرونا»، به‌دنبال کاهش هزینه مسکن با هدف «پس‌انداز» هستند و آنها هم به سمت شهرهای حومه برای خرید یا اجاره آپارتمان حرکت کرده‌اند.

بخوانید:  وضعیت شهرها در دوران بعد از کرونا

کم‌درآمدها نیز ناگزیر به این کار شده‌اند.

نتیجه این حرکت تقاضا از بازار مسکن شهرهای اصلی و بزرگ آمریکا به حومه باعث شده «تعداد خانه‌های خالی در شهرهای اصلی در سال‌جاری نسبت به میانگین پنج سال گذشته، افزایش چشمگیر پیدا کند»،

«اجاره‌بهای لوکس‌ها کاهش شدید و آپارتمان‌های معمولی یا ضعیف رشد چشمگیر یابد»، «خرید و اجاره در شهرهای حومه رونق بگیرد.»

همچنین «تصویر روشن از آینده شهرهای کم‌کیفیت و نسبتا دورافتاده از خدمات در بازار ملک به‌وجود بیاید.»

تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شهرهای اصلی از زیر یک درصد در سال‌های اخیر به حدود سه درصد کل املاک افزایش پیدا کرده است.

از آن طرف، اجاره‌بهای لوکس‌ها حدود ۲ درصد افت کرده و به همین میزان اجاره‌بهای واحدهای معمولی و کم‌قیمت افزایش یافته است.

بازار مسکن در دست ویروس کرونا

کرونا بازار مسکن دنیا را متحول کرده است.

حومه شهرها به لحاظ تاریخی همیشه مکان‌هایی با تنوع کمتر نسبت به شهرها بوده‌اند که دلیل آن ترکیب طبقات اجتماعی و نژادی است.

این مساله، حاصل بسیاری از محرک‌های اجتماعی و اقتصادی است که روی توسعه مناطق شهری اثر می‌گذارند.

اما مناطق حومه شهری و نقاطی که مردم از آنها به سمت مرکز شهر و محل کار خود می‌آیند درحال تحول است.

افزایش تعداد خانه‌های مرکزی شهری که مقرون‌به‌صرفه نیستند، این افراد را به سمت حومه شهرها هدایت کرده است. ا

ین جریان می‌تواند تنوع نژادی و طبقاتی حومه شهر را نسبت به گذشته، بیشتر کند. این روزها، تغییر الگوی توسعه شهری و اثرات کرونا هم‌سو با هم منجر به تحول بیشتر حومه شهرها شده‌ است.