تاثیر کرونا بر میکروبیوم شهرها چیست؟
تاثیر کرونا بر میکروبیوم شهرها چیست؟
بررسی محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM)، بر اساس تجزیه‌وتحلیل بر روی ۴۷۲۸ نمونه از شهرهای ۶ قاره طی سه سال نشان داد که هر شهر مجموعه منحصربه‌فردی از باکتری‌ها و ویروس‌های خاص دارد. اکنون محققان بررسی می‌کنند که چگونه بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ بر میکروبیوم هر شهر تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، به نقل از ارث، این تحقیق که توسط گروهی از متخصصان بین‌المللی انجام شده، بزرگ‌ترین بررسی جهانی در مورد میکروبیوم‌های شهری و تاثیر کرونا بر میکروبیوم شهرها است. کارشناسان نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از دو سیستم حمل‌ونقل عمومی و بیمارستان‌های ۶۰ شهر جهان را بررسی کردند.

گونه‌های میکروبی شناسایی‌شده شامل هزاران ویروس، باکتری و دو موجود زنده تک‌سلولی بود و دکتر لین شریمل، دانشیار گروه اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در انستیتوی علوم ژنوم (IGS) بررسی بر روی سیستم حمل‌ونقل عمومی در شهر بالتیمور (بزرگ‌ترین شهر مریلند) را انجام داده است.

دکتر شریمل گفت: «امضای میکروبی متمایز بالتیمور دنیای منحصربه‌فرد، جذاب و متنوعی را نشان می‌دهد که بینش‌هایی در مورد تغییرات جغرافیایی و ژنوم‌های میکروبی که پیش از این ناشناخته بودند را ارائه می‌دهد.»

دکتر کریستوفر میسون، محقق ارشد این بررسی عنوان کرد: هر شهری «پژواک مولکولی» خاص خود را دارد که میکروب‌هایی آن را تعریف می‌کنند. برای مثال، از روی کفش افراد می‌توان با دقت ۹۰ درصد دریافت که فرد از کدام شهر آمده است.

مطالعات محققان درباره تاثیر کرونا بر میکروبیوم شهرها

محققان اکنون در حال بررسی چگونگی تاثیر بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ بر اثر میکروبیوم هر شهر هستند. در سال ۲۰۲۰، این گروه محققان، پروژه MetaCOV را برای بررسی تغییر در متاژنوم شهری و جداسازی وجود ویروس سارس- کو- ۲ در محیط‌های شهری مانند دستگاه‌های خودپرداز، بیمارستان‌ها و سیستم‌های ترانزیت راه‌اندازی کرد.

بخوانید:  کرونا؛ بازار مسکن جهانی را بحرانی کرده است

محققان افزودند: علاوه بر امضای میکروبی مشخص در شهرهای مختلف، آنالیز یک مجموعه اصلی شامل ۳۱ گونه بود که در ۹۷ درصد نمونه‌ها مناطق شهری نمونه‌برداری شده، مشاهده شد.

نتایج این مطالعه در مجله Cell منتشر شده است.