مهلت ثبت نام در سامانه ملی املاک تمدید می‌شود؟
مهلت ثبت نام در سامانه ملی املاک تمدید می‌شود؟
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از موافقت ستاد ملی کرونا برای تمدید زمان ثبت اطلاعات سکونتی افراد در سامانه ملی املاک و اسکان تا مهر ۱۴۰۰خبر داد و گفت: این مصوبه تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، «محمود محمودزاده» درباره جزئیات طرح ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان و مهلت تمدید دوباره آن، به رسانه ها گفت : به دلیل اینکه بسیاری از خانوارها هنوز موفق به ثبت نام در سامانه مذکور نشدند و تراکم جمعیت در دفاتر خدمات الکترونیک افزایش یافته است، از ستاد مبارزه با کرونا خواستار تمدید مهلت ثبت نام در سامانه ملی املاک شدیم.

وی در این مورد ادامه داد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه املاک تا مهر ۱۴۰۰در ستاد مبارزه با کرونا مصوب شد و در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

بر طبق اطلاع رسانی معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، افراد همچون دو ماه قبل بدون هیچ گونه محدودیت از نظر کد ملی می توانند اطلاعات سکونتگاه خود را در سامانه ملی املاک و اسکان بارگذاری کنند.

آقای محمود محمودزاده در مورد چگونگی ثبت اطلاعات سکونتی افراد ادامه داد: در طول چند ماه گذشته سه مرجع راهنمایی از جمله شماره پنج رقمی مرکز و پیامکی که اعلام شد، خانواده‌ها را برای چگونگی درج اطلاعات سکونتی راهنمایی می‌کرد که کمک زیادی به حل ابهام‌های ذهنی مردم داشت.

تمدید مهلت ثبت نام در سامانه ملی املاک

بر طبق گفته معاون مسکن وزیر مسکن و شهرسازی به دلیل ابهامات فراوان مردم در مورد طرح ثبت اطلاعات و آمار در سامانه املاک و اسکان، تا مهلت ۱۹ خردادماه زمان کافی برای ثبت اطلاعات مسکونی در سامانه برای افراد وجود ندارد و نیاز به تمدید این تاریخ است.

وی گفت: بر این اساس مالکان و مستاجران تا مهر ماه امسال مهلت دارند تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند، تا الان نیز تعداد زیادی از مردم اقدام به درج اطلاعات داشتند و تراکم مراجعه به سایت حتی گاهی موجب کند شدن سایت شده است.

براساس ماده ۵۴مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار موظفند اطلاعات سکونتی و اقامتگاهی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان درج کنند. وزارت راه و شهرسازی براساس قانون مصوب مجلس و به‌ عنوان مجری این طرح، یک بازه ۲ماهه از تاریخ ۱۹فروردین تا ۱۹خرداد ۱۴۰۰را برای درج اطلاعات سکونتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان مشخص کرده بود.

بخوانید:  روند بازگشایی اعتبارات شهرداری مشهد باید اصلاح شود

ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان

برای بارگذاری اطلاعات مربوط به سکونتگاه در سامانه ملی املاک و اسکان لازم است تا مالک یا مستاجر، با کد ملی و سیم کارتی که به نام خودش است وارد سایت www.amlak.mrud.ir شوند و ضمن بارگذاری اطلاعات مربوط به سکونتگاه خود، اقامتگاه اصلی خانوار را نیز تعیین کنند. شایان ذکر است به دلیل اتصال این سامانه به بانک اطلاعاتی وزارت مسکن و شهرسازی، پس از اینکه، افراد وارد سایت می شوند و اطلاعات هویتی خود را وارد می کنند، سیستم به طور خودکار لیست سکونتگاه ها و املاکی را که به فرد تعلق دارد به نمایش در خواهد آورد؛ اما این احتمال وجود دارد که مثلا املاک فروخته شده و حتی سکونتگاه به صورت تکراری نمایش داده شود. که فرد می تواند با استفاده از گزینه های موجود در سامانه، اطلاعات سکونتی خود را نیز اصلاح کند.

در مورد ثبت اطلاعات مستاجران، نیز لازم به ذکر است که این افراد باید مشخصات دقیق واحد سکونتگاهی مثل کد نوسازی ملک، کد ملی و شماره همراه مالک را برای ثبت اطلاعات خود به یاد داشته باشند. که قسمتی از این اطلاعات در اجاره نامه های رسمی وجود دارد و بقیه نیز از طریق قبض و عوارض سالانه واحد استیجاری، سند یا پرس و جو از مالک قابل دسترسی است. نکته بعدی اینکه در سامانه ملی املاک و اسکان، گزینش کاربری ملک، به فرد ثبت کننده اطلاعات واگذار شده و باید بر اساس عنوان ملک که در سند قید شده در سامانه ثبت شود. در این سامانه بخشی نیز برای راهنمایی برای ثبت اطلاعات و بخشی برای پاسخ به سوالات در نظر گرفته شده است.

  • منبع خبر : ایرنا