روش‌های استفاده از تهویه طبیعی در معماری داخلی
روش‌های استفاده از تهویه طبیعی در معماری داخلی
هنگام طراحی خانه ها ، معماری به طور مداوم در حال تکامل و سازگاری با شرایط محیطی است. هر اقلیم نیازهای خاصی دارد و از نظر آسایش به راه حل های مختلفی نیاز دارد. محیط های گرم و مرطوب نیاز به طرحی کاملاً متفاوت از محیط های سرد و خشک دارند. به عنوان مثال تهویه طبیعی در پروژه های واقع در آب و هوای گرم بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، تهویه طبیعی از بسیاری جهات از جمله تهویه متقابل و اثر دودکش قابل تأمین است . انتخاب بهترین استراتژی و نحوه به کارگیری آن اغلب به عوامل دیگری از جمله جهت گیری خورشید ، گزینه های فناوری ، محل بازشوها  و بسیاری از جنبه های دیگر مربوط می شود در این مقاله ، پروژه های طراحی داخلی را با برنامه های کاربردی مختلف انتخاب شده که از تکنیک های تهویه طبیعی برای به حداکثر رساندن راحتی استفاده می کنند.
یکی از اولین راه حل هایی که به ذهن خطور می کند ، استفاده از بلوک های صفحه ای در نما است که نه تنها امکان تهویه بلکه نور طبیعی و درجاتی از نفوذ بصری را نیز فراهم می کند.

در این پروژه برای خانه GAF توسط Jacobsen Arquitetura ، طبقه فوقانی به طور کامل توسط پوسته ای چوبی با صفحه های متحرک و ثابت در قاب های فلزی پوشانده شده است که صفحات چوبی علاوه بر دید کافی و ایجاد نور طبیعی و تهویه ، به عنوان تقسیم کننده اتاق در محل کار در فضای بین سطوح نیز مورد استفاده قرار می گیرند و باعث انتقال هویت منحصر به فرد برای کل پروژه می شوند.

تهویه طبیعی در معماری داخلی

پروژه دیگربه نام VY ANH House توسط Khuon Studio ، از سیستم لوور شیشه ای استفاده می کند تا امنیت ، تهویه و تأکید بر زیبایی را تضمین کند. این سیستم همچنین به عنوان یک پایه که به تدریج با گیاهان پوشیده می شود ، عمل می کند و در نتیجه یک پرده سبز ایجاد می کند که سایه ، حریم خصوصی و راحتی را در کنار تهویه متقابل فراهم می کند و فضاهای منحصر به فردی را در داخل خانه ایجاد می کند.

تهویه طبیعی در معماری داخلی
تهویه طبیعی در معماری داخلی

استفاده از تهویه طبیعی در معماری داخلی

خانه شناور با طراحی  شرکت معماری NgNg رابطه نما و فضای داخلی را سبب می شود و جهت تهویه مناسب و طبیعی معماران تصمیم گرفتند دیوارهای جدا کننده را در خانه حذف کنند ، با استفاده از فضای سبز و ایجاد وید برای جدا کردن فضاهای عملکردی از طریق  صفحات بامبو در نما امکان تهویه طبیعی را فراهم می کند و همچنین از کل خانه در برابر نور شدید غرب محافظت و حریم خصوصی بالایی را نیز برای کاربران ایجاد میکند.
تهویه طبیعی از طرق مختلف در فضای داخلی خانه ظاهر می شود ، به عنوان مثال ، استفاده از بامبو در سایه اندازی پشت بام یا به صورت  پارتیشن های آهنی CNC با الگوی برگ به عنوان وسیله ای برای انتقال نور و هوا عمل می کنند که به عنوان سایه بان در بالکن ها و برای ورودی برای  احساس یک خانه باز و منسجم را ایجاد می کنند.

تهویه طبیعی در معماری داخلی

هنگام طراحی یک ساختمان جدید ، می توان از ابتدا این روابط را بین نما و فضای داخلی ایجاد کرد. در بازسازی ها ، راه حل های اطمینان از تهویه طبیعی کافی باید با ساختمان و آب و هوای موجود مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال ، در بازسازی این خانه روستایی ، فضای آزاد بین دو ساختمان تا حدی با سه سطح تراس پوشیده شده است که خانه را با فضای زندگی بیشتر در فضای باز گسترش می دهد و با ایجاد نور و تهویه بیشتر صفحه های تاشویی وجود دارد که می توانند متناسب با زمان سال بسته یا باز شوند.

تهویه طبیعی در معماری داخلی
تهویه طبیعی در معماری داخلی

بکارگیری تهویه طبیعی در معماری داخلی

از طرف دیگر ، تهیه تهویه طبیعی  به ویژه هنگام بازسازی آپارتمان ها چالش برانگیز است زیرا امکان مداخله در نما وجود ندارد.در بازسازی آپارتمان ۱۱۲ Sul توسط معماران CoDA ، معماران تصمیم گرفتند دیوارهای خاصی را تخریب کنند و نمای بلوکی موجود را نیز برجسته کنند. حذف دیوارها در قسمت لباسشویی نکته کلیدی بود که امکان اتصال آشپزخانه و اتاق نشیمن را فراهم کرد ، بنابراین دید به  نمای عقبی باز شد و باعث تقویت اتصال بین بیرون و داخل فضا  شد.

تهویه طبیعی در معماری داخلی

همانطور که دیدیم ، پروژه های مسکونی قطعاً می توانند از تهویه طبیعی ، هم ساختمانهای جدید و هم بازسازی بهره مند شوند. با این حال ، محیط های تجاری و فضاهایی که برای پذیرایی تعداد زیادی از افراد در نظر گرفته می شوند ، معمولاً تهویه مصنوعی دارند و  انتخاب یک سیستم تهویه طبیعی در این فضاها کاملاً چالش برانگیز است ، اما برخی از معماران هنوز تهویه طبیعی را برای پایداری انتخاب می کنند .
این پروژه شامل مداخله در ساختمانی در یک مجتمع صنعتی واقع در حومه شمالی پورتو ، پرتغال است این فضا با استفاده از صفحات پی در پی ، ثابت و تاشو ، ساخته شده از صفحات چوبی ، به محیط های مختلفی تقسیم می شود ، که می توانند برای امکان تنظیمات مختلف منتقل شوند. این ساختارشکنی فضا از نظر توزیع کمک می کند و همچنین تهویه و جریان هوا مناسب را تضمین می کند.

تهویه طبیعی در معماری داخلی
تهویه طبیعی در معماری داخلی
  • منبع خبر : آرک دیلی