درباره تکنولوژی‌های موثر در ساخت‌وساز چه‌ می‌دانید؟
درباره تکنولوژی‌های موثر در ساخت‌وساز چه‌ می‌دانید؟
تکنولوژی‌های موثر در ساخت‌وساز نه تنها به عرصه ساختمان‌سازی و طراحی بلکه در مصالح جدید ساختمانی هم وارد شده است. امروزه ساخت‌وساز و تکنولوژی دو عضو جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند که بقای عمر ساخت‌وساز در دنیای جدید به پیشرفت تکنولوژی وابسته است. در این مطلب با فناوری‌های موثر در صنعت ساخت‌وساز آشنا شوید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، تکنولوژی‌های موثر در ساخت‌وساز به مجموعه‌ای از روش‌ها و کاربردهایی گفته می‌شود که به بهینه شدن عملکرد پروژه‌های این حوزه کمک می کند. وقتی صحبت از تکنولوژی ساخت‌وساز می‌شود اغلب سازه‌های انبوه با امکانات پیشرفته در ذهن افراد تداعی می‌شود اما بهتر است بدانیم که در دو دهه اخیر تغییرات در این تکنولوژی هم‌ردیف تغییرات از دوران غارنشینی انسان‌ها تا سکونت در برج‌های چند صد متری است!

تکونولوژی‌های موثر در ساخت‌وساز از چه زمانی اهمیت پیدا کردند؟

زمانی این تکنولوژی‌ها پا به عرصه ساخت‌وساز گذاشتند که هدر رفت بالای انرژی در سازه‌های سنتی احساس شد و امروزه نحوه استفاده از مصالح به گونه‌ای است که انرژی‌های موجود بهینه‌سازی می‌شوند. اما با این وجود تکنولوژی‌های مدرن به طور جدی ۱۰ سال است که وارد صنعت ساختمان شده‌اند. مطالعات اخیر نشان داده با ورود تکنولوژی ساخت‌وساز می‌توان ۳۰ تا ۴۵ درصد بهره‌وری صنعت ساختمان را افزایش داد. این روزها حتی نهادهای بین المللی هم به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند و هر روز بیشتر از قبل همایش‌هایی در این زمینه برگزار شده و ایده‌های جذابی در ارتباط با آن مطرح می‌شود. در ادامه به چند تکنولوژی موثر در ساخت‌وساز اشاره می‌کنیم.

پرینترهای سه‌بعدی

چندی پیش ناسا اعلام کرد می‌تواند بخشی از فضاپیماهای خود را با استفاده از دستگاه‌های پرینتر سه بعدی بسازد. بنابراین این دستگاه می‌تواند به ساخت  مصالحی که در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می شوند هم کمک کند، که از مزایای آن سرعت بالای تولید مصالح و هزینه کمتر آن در مقایسه با تولیدات سنتی است. این تکنولوژی‌های موثر در ساخت‌وساز در واقع به صرفه‌جویی در هزینه و زمان هم کمک می‌کند.

عایق‌های اورژل

حدود ۹۰ درصد از این عایق‌ها را هوا تشکیل می‌دهد و به همین دلیل هم فوق‌العاده سبک هستند که بر خلاف سبکی‌شان مقاومت خوبی هم دارند. از این محصول در عایق بندی ساختمان‌ها استفاده شده و بهره‌وری آنها ۴ برابر از فایبر گلاس بیشتر است.

استفاده از پهبادها

پیش از این نقشه‌برداری یک ساختمان کار وقت‌گیری بود که امروزه با کمک پهبادها تصویربرداری کامل و نقشه‌برداری بدون هدر‌رفت زمان انجام می‌شود. این پهبادها از ابتدایی‌ترین مراحل تا مراحل نهایی در احداث یک ساختمان کمک کرده و دقت انجام کار در آنها بسیار بیشتر از حالت سنتی است.

رنگ‌های نانو

این رنگ‌ها انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی و رنگ آمیزی ساختمان به وجود آورده اند زیرا با استفاده از این رنگ‌ها شما می‌توانید فضای بسیار زیادی را رنگ کنید بدون آنکه نگران کثیف شدن آن فضا باشید. در واقع رنگ آمیزی سازه مدرن امروزی به این صورت است که کاملا قابل شستشو بوده و حتی آلودگی و غبار هوا هم نمی تواند دیوار خانه‌ها را سیاه کند. رنگ‌های نانو یکی از بهترین تکنولوژی‌های موثر در ساخت‌وساز محسوب می‌شود.

بخوانید:  صنعت ساختمان سازی در ایران به کدام سو می‌رود؟

سیستم واقعیت مجازی

واقعیت مجازی کمک می‌کند تا معمار، مهندس و صاحبخانه نمای ابتدایی تا انتهایی منزل خود را ببیند و نسبت به تغییرات لازم اقدام کند این فناوری پیشرفته‌تر از امکانات تکنولوژی امروزی همچون اتوکد و تری‌دی مکس است و با دقت بسیار بالا و جزئیات بسیار نمایش داده می‌شود به گونه ای که کاربر خود را در آن فضا احساس می‌کند.

پل‌های حرارتی

در سازه مدرن امروزی صنعت ساخت‌وساز مصالحی که عایق حرارتی باشند به شدت طرفدار دارند در پل‌های حرارتی هدف از ایجاد این تکنولوژی انتقال انرژی گرمایشی خورشید از طریق دیوارها به داخل ساختمان است که در اصطلاح به آن «پل زدن حرارتی» یا «Thermal Bridging» گفته می‌شود.

ربات موریانه

محققان دانشگاه هاروارد توانسته‌اند ربات هایی چهار چرخ را طراحی کنند که به شکل موریانه بوده و قادر هستند سازه هایی را با استفاده از طرح‌های اولیه بسازند. این ربات‌ها مجهز به سنسورهایی هستند که وجود ربات‌های دیگر را متوجه شده و شروع به همکاری با آنها می‌کند. این نامگذاری از آن رو است که موریانه‌ها به صورت گروهی می‌توانند سازه هایی بسیار بزرگ بسازند.

گجت‌های پوشیدنی

تکنولوژی‌های قابل حمل یا پوشیدنی هم چندین سال است که وارد صنعت ساخت‌وساز شده و جزو کاربردی‌ترین تکنولوژی‌های موثر در ساخت‌ساز هستند. این گجت‌ها می‌تواند داده‌ها و اطلاعات زیادی را گردآوری و تحلیل کند همچنین این گجت‌ها به بهبود استانداردهای بهداشتی و ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی هم کمک کرده‌اند.

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

امروزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modeling) کاربرد بسیاری در صنعت ساخت و ساز دارد، این فناوری می‌تواند در طراحی، ساخت، بهره‌برداری و حتی تخریب یک ساختمان با نمایش جزئیات و خصوصیات ساختمان، مدیر پروژه و ذینفعان را برای یک تصمیم‌گیری درست و اصولی یاری رساند.

تکنولوژی پیش ساخته

تکنولوژی پیش‌ساخته از سازه‌های فولادی انعطاف‌پذیر استفاده شده که با ساخت سازه‌های مورد نظر در محیط‌های کارگاهی صرفه‌جویی زیادی در هزینه و زمان انجام می‌گیرد و مشتریان هم رضایت زیادی از آن دارند. این روزها تولیدکنندگان زیادی پا به عرصه تکنولوژی پیش‌ساخته گذاشته اند و از جمله مزایایی که این تکنولوژی و سازه مدرن آن دارد، مقاوم بودن در برابر زلزله و دوام بالای آنها است. با توجه به افزایش جمعیت در دنیای امروز رغبت به استفاده از این تکنولوژی ساخت‌وساز بیشتر شده است.