داروخانه راوند؛ پروژه‌ای با رویکرد ایمنی در برابر کرونا
داروخانه راوند؛ پروژه‌ای با رویکرد ایمنی در برابر کرونا
داروخانه راوند با هدف ذخیره سازی انرژی و بهره گیری از انرژی های طبیعی و توجه به رویکرد معماری سنتی، متاثر از شرایط آب و هوایی منطقه – کاشان/ایران – طراحی شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، داروخانه راوند بر اساس تحقیقات زمینه گرایی در معماری پایدار با هدف ذخیره سازی انرژی و بهره گیری از انرژی های طبیعی و توجه به رویکرد معماری سنتی، متاثر از شرایط آب و هوایی منطقه – کاشان/ایران – و همچنین در مواجهه با شرایط پاندمی با رویکرد ایمنی در برابر پاندمی کرونا در کاشان طراحی و اجرا گردیده است.

در نظام شهرسازی کهن ما (ایران)، خانه های حیاط مرکزی دارای یک فضای میان تهی هستند، که ایجاد آن (تهی) مزایایی از جمله تامین نور فضاهای داخلی، سیرکولاسیون و تهویه موثر هوا، ایجاد همسایگی، تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی و… را به همراه دارد.

در بررسی، از سایت برای دستیابی به میزان بیشتر نور دریافتی در بازه زمانی متفاوت و ایجاد سیرکولاسیون هوا در کل فضاها به واسطه طول زیاد پلاک پروژه تصمیم بر ایجاد شکافی در حجم برای دسترسی به فضاهای انتهایی و خالی کردن بخشی از حجم به عنوان حیاط مرکزی و بخش دیگر در انتهای پلاک زمین به عنوان حیاط شمالی برای بدست آوردن نور و همچنین ایجاد یک کریدور و باز شوهایی برای سیرکولاسیون مناسب هوا در بخش شمالی پروژه بر اساس تعریف فضای میان تهی با اقتباس از معماری گذشته گردید.

با این حرکت ، نور فضاها از سمت تهی تامین می شد و فضاهای انتهایی از مناسب ترین نور و سیرکولاسیون هوا برخوردار شدند. در فضای میان تهی مساحتی به جهت کاربری فضای سبز در نظر گرفته شد و موقعیت این فضاها در راستای پنجره ها انتخاب شد تا در دمای بالای شرایط آب و هوایی کاشان بتواند دمای مطلوب تری را برای تامین دمای فضاهای داخلی به ثمر برساند.

داروخانه راوند
داروخانه راوند

طراحی داروخانه راوند

به واسطه طراحی فریم های فلزی (نقاب) پنجره ها باعث کنترل نور شدید و مستقیم در داخل فضاهای داخلی گردید و باعث جلوگیری از گرم شدن فضاهای داخلی و استفاده بیش از حد انرژی در خنک کردن فضا در فصل های گرم شد. دیوارهای جداکننده بیرونی به صورت دوجداره و عایق حرارتی برای جلوگیری از اتلاف انرژی طراحی و اجرا شدند.

بخوانید:  معماری پایدار چیست؟ از تاریخ شکل‌گیری تا معرفی شاخص‌ترین پروژه‌ها

در طراحی تاسیسات داروخانه راوند با استفاده از اکسسوری های تاسیساتی باعث کنترل فشار آب برای صرفه جویی در مصرف آب انجام گرفت. همچنین در جانمایی منبع ذخیره آب، منبع اصلی در زیر زمین پروژه به جهت خنک نگه داشتن آب مصرفی در برابر دمای بالای منطقه قرار گرفت.

تمامی این بازشوها از متریال پروفیل و شیشه دوجداره استفاده شد. طراحی پوسته در راستای ایده فرهنگی پروژه با استفاده از مصالح بومی و باهویت و تجدیدپذیر بود، پوسته ای آجری با بافتی اصلاح شده به صورت عمودی به اقتباس از بافت آجرچینی قدیمی معماری ایرانی به تصویر کشیده شد.

در عین حال طراحی داروخانه و دیاگرام روابط فضایی، فضاهای خدمات به مشتری آنها از مسیر دریافت نسخه تا تحویل دارو نیز بر اساس استاندارد های مرسوم طراحی خطی داروخانه ها به انجام رسید و همزمان اجرای پروژه و تکمیل فضا و اجرای مراحل نما در جریان و در مراحل نهایی بود و اینک ۱۰ اسفند ماه ۹۸ شروع یک بحران همگیر. یک شُک به بشریت و همه چیز متاثر از این شُک! سایت هم در یک قدمی شیوع پاندمی – قم -! یک تجربه جدید از تاثیر پاندمی بر عملکرد فضاها و دستکاری فضاها توسط کاربران برای ایمن ماندن از پاندمی!

داروخانه راوند

توضیحات تکمیلی داروخانه راوند

موقعیت: اصفهان، کاشان، راوند، بلوار قطب راوندی

معمار/معماران: حامد مرادی الشتر (دفتر معماری الشتر)

تیم طراحی پروژه: سارا اسکندری ، اعظم قاسمی

کارفرما: خانم دکتر نجفی زاده ، آقای دکتر زارع

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۸ شمسی

سال پایان پروژه: ۱۳۹۹ شمسی

مساحت زمین: ۳۰۰ مترمربع

مساحت زیربنا: ۶۰۰ مترمربع

سازه: علی کولیوند

همکاران ارائه سه بعدی و گرافیک: سارا اسکندری ، اعظم قاسمی ، امین محمد حسینی

  • منبع خبر : آبگینه