راهنمای خرید خانه در ترکیه
راهنمای خرید خانه در ترکیه
راهنمای خرید خانه در ترکیه، به شما کمک می‌کند تا با آشنایی کامل از قوانین جدیدی که این کشور برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در ترکیه وضع کرده، بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، براساس راهنمای خرید خانه در ترکیه و بر اساس قوانین جدیدی که کشور ترکیه برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در این کشور وضع کرده است متقاضیان خرید ملک در ترکیه و سرمایه گذاری باید حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار آمریکا برای خرید ملک هزینه کنند. بعد از خرید خانه و انتقال سند می‌توانند برای اخذ تابعیت به ادارات مربوطه مراجعه کنند.

همچنین فردی که خواستار اخذ تابعیت کشور ترکیه است باید قوانین لازم برای این کار آشنا بوده و معیارهای مدنظر این کشور را حفظ کنند. به‌عنوان‌مثال خریدار باید خانه را حداقل به مدت سه سال نگهداری کرده و از فروش آن خودداری کند.

مراحل قانونی اخذ پاسپورت ترکیه معمولاً بین ۶۵ تا ۸۰ روز زمان می‌برد. اگر تهیه ۲۵۰ هزار دلار برای شما مشکل است این امکان برای شما وجود دارد تا با سرمایه‌گذاری مبلغ ۶۰ هزار دلار نیز اقامت موقت ترکیه را به دست آورید.

نوع اقامت شما توریستی بوده و مدت آن سه‌ساله است. در این روش شما اجازه کار در کشور ترکیه را نداشته و درصورتی‌که به استخدام شرکتی درآمده و حق بیمه پرداخت کنید و یا شرکتی را تأسیس کرده و ۵ نفر از شهروندان ترکیه را استخدام کنید، می‌توانید مشغول به کار شوید و تا ۱۰ سال اقامت توریستی خود را تمدید کنید.

همچنین اجاره خانه در ترکیه نیز می‌تواند منجر به اخذ اقامت موقت این کشور شود.

دلایل خرید خانه در ترکیه

ترکیه کشوری از همسایگان ما، با مشترکات زیاد فرهنگی و مذهبی است. این کشور نیمه آسیایی و اروپایی بوده و آب‌وهوای معتدل و جاذبه‌های گردشگری فراوان آن باعث شده است سالانه تعداد زیادی توریست از سراسر دنیا از این کشور بازدید کنند.

اقتصاد رو به رشد، آب‌وهوای معتدل و اروپایی، پیوستن به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک، قیمت مناسب، اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه، امکان تردد به سایر نقاط جهان از طریق خطوط هوایی امن، شهرهای توریستی و گردشگری با جاذبه های زیاد، ساخت خانه‌های مدرن با امکانات زیاد همه از دلایل سرمایه‌گذاری در ترکیه است.

راهنمای خرید خانه در ترکیه: مراحل

سرمایه‌گذاری که قصد خرید ملک در ترکیه را دارد بعد از بازدید و انتخاب ملک موردنظر باید قرارداد خرید خانه را منعقد کند. اگر به زبان ترکی تسلط ندارید می‌توانید از مترجم رسمی که از طرف دولت برای شما تعیین می‌شود کمک بگیرید.

همچنین کمک گرفتن از وکیل زبده که به قوانین کشور ترکیه تسلط دارد برای خرید ملک می‌تواند مؤثر و کمک‌کننده باشد. مرحله بعدی خرید خانه ترجمه رسمی پاسپورت خریدار است که باید به دفتر اسناد رسمی ارائه شود.

بخوانید:  آمار خرید خانه در ترکیه توسط خارجی ها

این قانون  ضریب امنیت معاملات را بالا می‌برد و از سوی دولت ترکیه وضع شده است. بعدازآن قرارداد توسط طرفین امضاشده و مبلغ خرید خانه به حساب فروشنده واریز می‌شود.

سپس وکیل شما قرارداد گذرنامه و دیگر مشخصات خانه خریداری‌شده را به دفتر اسناد رسمی می‌برد تا سند رسمی خانه به نام شما صادر شود. این سند در کشور ترکیه TAPU نام دارد که کلیه مشخصات خریدار مانند عکس مالک، تمبر مالیاتی و  امضای رسمی خریدار در آن ثبت شده است. خریدار بعد از دریافت سند رسمی باید مشخصات خود را با سند انطباق دهد تا از درستی اطلاعات اطمینان پیدا کند.

خرید خانه در ترکیه با وکالت نامه

بعد از انجام مراحل گفته شده اداره مالیات برای طرفین معامله حساب بانکی در ترکیه افتتاح می‌کند که این کار در ترکیه الزامی است. بعد از باز کردن شماره‌حساب خریدار باید شماره مالیات اختصاصی خود را در شهرداری محلی و منطقه‌ای که خانه را خریداری کرده ثبت کند. در هنگام خرید ۴ درصد از ارزش ملک به‌عنوان مالیات و عوارض به‌طور مساوی از طرفین اخذ می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های خرید خانه در ترکیه استفاده از وکالت‌نامه است. شما با تنظیم یک وکالت‌نامه در دفتر اسناد رسمی می‌توانید به شخص مورد اعتمادتان این اجازه را بدهید تا به نام شما ملکی را در ترکیه خریداری کند و لازم نیست شما در تمام مراحل خرید در ترکیه حضور داشته باشید.

هزینه های سالانه خرید خانه در ترکیه

مالیات خانه در ترکیه در حدود ۰۲/۰ درصد ارزش ملک در ترکیه است که سالانه باید به شهرداری پرداخت شود. به‌عنوان‌مثال مالیات یک‌خانه دوخوابه در آلانیا در حدود ۱۰۰ یورو در سال است.

هزینه انرژی برق برای هر کیلو وات ساعت در حدود ۱۳۱/۰ یورو است که شمال مالیات بر ارزش‌افزوده نیز می‌شود. از دیگر هزینه‌های ثابت هزینه تلفن، اجاره ماهانه تلفن، هزینه شارژ ساختمان و … است.

هزینه‌های دیگر که ممکن است خرید ملک در ترکیه داشته باشد هزینه وکالت در حدود ۱۰۰ یورو، مترجم ۵۰ یورو، عکس ۱۰ یورو و هزینه معامله یا کمیسیون معامله که بین ۴ تا ۳ درصد ممکن است متغیر باشد.

راهنمای خرید خانه در ترکیه: مدارک لازم

  • اصل و کپی پاسپورت به همراه ترجمه رسمی آن‌ها
  • شش عکس ۶*۴ جدید
  • حساب بانکی در یک بانک ترکیه به نام خریدار
  • شماره مالیاتی ترکی (tax number)

اگر امکان اقامت در ترکیه تا زمان خرید خانه را ندارید می‌توانید با استخدام یک وکیل رسمی فرایند خرید خانه را به اتمام برسانید.

  • منبع خبر : ملک هفت