رایانش ابری چیست و چه تاثیری در صنعت ساختمان سازی دارد؟
رایانش ابری چیست و چه تاثیری در صنعت ساختمان سازی دارد؟
روند پیچیده صنعت ساختمان و محیط‌های چالش برانگیز آن باعث شده است این حوزه همیشه آخرین منزلگاه دیجیتالی شدن باشد. تنها در چند سال گذشته بود توسعه دهندگان برای بهره برداری از توان و پتانسیل واقعی صنعت ساختمان، رایانش ابری (Cloud Computing) راه اندازی کردند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، رایانش ابری چیست؟ رایانش ابری پایه و اساس انقلاب دیجیتالی ساخت و ساز است. این مهم زیربنای قدرتمندترین راه حل‌های نرم افزاری است و صنعت را قادر می‌سازد تا از جدیدترین فناوری‌ها بهره ببرد. اگر در گذشته از رایانش ابری استفاده نکرده‌اید، اکنون بهترین زمان برای فهمیدن دلیل و چگونگی انجام این کار است.

پردازش به صورت محلی در رایانه کاربر اتفاق می‌افتد و داده‌ها در ‌هارد دیسک او ذخیره می‌شود، به این معنا که پردازش دائماً توسط سخت افزار رایانه کاربر محدود می‌شود. اگر برای اجرای یک برنامه، رایانه قدرت محاسباتی نداشته باشد، اگر فضای هارد دیسک آن کم باشد، مجبور هستید فایل‌ها را حذف کرده یا یک درایو خارجی خریداری کنید یا اصلاً باید کامپیوتر خود را ارتقا دهید.

به محض ورود اینترنت با پهنای باند وسیع، همه چیز تغییر کرد. پهنای باند زیاد اینترنت پرسرعت، باعث می‌شود داده‌ها صدها بار سریع‌تر منتقل شوند. این بدان معناست که دستگاه‌های شما همیشه آنلاین هستند. با اتصال ۲۴ ساعته ماشین آلات به اینترنت و محدودیت زمان برای انتقال داده‌ها، اکنون می‌توان از سرورها برای ذخیره و پردازش داده‌ها از طریق اینترنت استفاده کرد و وابستگی به سخت افزار فیزیکی را از بین بُرد.

رایانش ابری اساساً پردازش و ذخیره سازی داده‌ها را به ماشین‌های قدرتمندتری واگذار می‌کند. نه تنها می‌توانید با منابع کمتری کارهای بیشتری انجام دهید بلکه می‌توانید این کار را از هرجایی که به اینترنت متصل هستید نیز انجام دهید. رایانش ابری محدودیت‌های سخت افزاری را برطرف می‌کند، از اتلاف اطلاعات جلوگیری کرده و قابلیت دسترسی را بهبود می‌بخشد.

سه دسته اصلی رایانش ابری به شرح زیر هستند:

  1. زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)
  2. بستر به عنوان سرویس (PaaS)
  3. نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

دو مورد اول راه حل‌های گسترده‌ای برای عملیات IT هستند. آن‌ها به چگونگی شبکه‌ای شدن کل سازمان تحت اینترنت کمک می‌کنند. سومین مورد، SaaS ساده‌ترین راه برای کسب بیشترین سود از رایانش ابری با حداقل سرمایه گذاری است.

رایانش ابری در ساختمان سازی

مزایای رایانش ابری در ساختمان سازی چیست؟

پردازش قدرتمند داده

پردازش داده‌ها در ابر تنها راه عملی برای دستیابی به یک ساخت و ساز مدرن و مجهز است. به عنوان مثال، هنگامی که هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز یک سایت ساختمانی پرواز می‌کنند، آن‌ها هزاران عکس با مختصات GPS دقیق و فراداده می‌گیرند. برای استفاده از این تصاویر باید آن‌ها را به یک نقشه‌ تبدیل کرد؛ انجام این کار فراتر از توانایی‌های یک رایانه معمولی است. به همین خاطر، رایانش ابری وارد میدان می‌شود.

بازدید از سایت

قبل از تکنولوژی ابر، تنها راه بررسی واقعی وضعیت یک پروژه، بازدید شخصی از آن بود، کاری که ساعت‌هایی از روز را به خود اختصاص می‌داد. با استفاده از سرویس‌های ابری SaaS می‌توان از هر جای دنیا به سایت پروژه دسترسی داشت.

بخوانید:  ضرورت فرهنگ سازی برای افزایش کیفیت ساخت و ساز

ذخیره اطلاعات

ثبت اسناد و مدارک در پروژه‌ها برای انجام تعهدات قراردادی بین طرفین حیاتی هستند. با ذخیره سازی فیزیکی و استفاده از اسناد کاغذی، داده‌ها به راحتی در معرض آسیب یا سرقت قرار می‌گیرند اما با ذخیره سازی ابری، داده‌ها ایمن، نامحدود و از هرجایی قابل دسترس و استفاده هستند.

اشتراک گذاری آسان

هر پروژه ساختمانی دارای تعداد زیادی از ذینفعان است و به اشتراک گذاری داده‌ها برای همه ذینفعان اغلب وقت گیر است. رایانش ابری با ارائه قابلیت‌های ارتباطی و همکاری در زمان واقعی، اشتراک گذاری اطلاعات را ساده می‌کند.

تجزیه و تحلیل پیشرفته

با امکان ذخیره سازی داده‌ها در فضای ابری، تحلیل داده‌ها در هر یک از دستگاه‌ها و از هر مکانی ساده است. با رایانش ابری می‌توان اطلاعات را در کمترین زمان ممکن، آنالیز کرد و آن را برای بررسی‌های بیشتر در اختیار مسئولین پروژه قرار داد.

اشکالات مربوط به رایانش ابری در ساختمان سازی چیست؟

مزایای رایانش ابری بسیار بیشتر از معایبش است اما اشکالات مربوط به این تکنولوژی عبارتند از:

امنیت

این قابل درک است که احساس کنید با کنار گذاشتن کنترل فیزیکی داده‌های خود، امنیت آن‌ها کمتر می‌شود، به ویژه زمانی که موضوعی مانند هک شدن اطلاعات وجود دارد. اما امنیت توسط رایانش ابری بیشتر از ثبت اسناد کاغذی است! با اینکه امکان خطر وجود دارد اما باز هم رایانش ابری امنیت اطلاعات را افزایش می‌دهد.

زمان قطعی

این امر بسیار نادر است اما حتی بهترین سرورها نیز خراب می‌شوند. این مشکل خوشبختانه موقتی است و قطعاً مدت زمان طولانی باقی نمی‌ماند. زمان قطعی به سرعت برطرف می‌شود و مشکل زیادی از این مورد دامن گیر پروژه‌های ساختمانی نخواهد بود.

هزینه رایانش ابری

راه حل‌های ابری ارزان نیستند اما مطمئناً هزینه از دست رفتن اطلاعات با ثبت اسناد کاغذی، هزینه حقوقی و مالی زیادی برای پروژه‌های ساختمان به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، اگر وقت خود را صرف انتخاب راه حلی مناسب برای نیازهای خود کنید، استفاده از رایانش ابری هزینه کمتری در بَر خواهد داشت.

عدم دسترسی به اینترنت

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های ساخت و ساز در مورد رایانش ابری این است که در صورت عدم اتصال به اینترنت چه کاری باید انجام داد! اکثر نرم افزارها با حل کردن این مشکل به شما اجازه می‌دهند تا فایل‌های مورد نیاز خود را برای کار کردن به صورت آفلاین بارگیری کنید. علاوه بر این، با گسترش شبکه‌های تلفن همراه، مناطق بدون پوشش اینترنت به سرعت در حال کاهش هستند.

سخن آخر

به طور خلاصه، تقریباً برای هر کار ساختمانی رایانش ابری راه حلی کاربردی است. این مهم برای برخی از محبوب‌ترین موارد اعم از گزارش‌های روزانه، مدیریت برنامه و مدیریت پروژه بسیار مفید هستند. به احتمال زیاد در شروع کار با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد اما رایانش ابری حوزه‌ای است که در وقت و هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.

  • منبع خبر : ویکی ساختمون