رنگ نمای ساختمان چیست و چه انواعی دارد؟
رنگ نمای ساختمان چیست و چه انواعی دارد؟
رنگ نمای ساختمان چیست؟ رنگ نما پوششی مقاوم برای زیباسازی نمای بیرونی ساختمان مسکونی، اداری، کارخانه‌ها و ... است که به دلیل ضد آب و ضد فرسایش بودن طول عمر مصالح را افزایش داده و به زیبایی سازه می‌افزاید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، رنگ نمای ساختمان چیست؟ امروزه رنگ در صنعت ساختمان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است به گونه ای که در فضاهای شهری به تناوب شاهد استفاده از رنگ در نماهای ساختمانی هستیم. فرمولاسیون رنگ نمای بیرون ساختمان با رنگ داخل ساختمان متفاوت است. فرمولاسیون رنگ دیوار بیرونی ساختمان باید به‌گونه‌ای باشد که متناسب با شرایط جوی منطقه تهیه شود.

رنگ نمای ساختمان چیست؟ رنگ نما رنگی ضد آب بر پایه اکریلیک بوده و با بکار بردن افزودنی های سیلیکونی ساختاری مناسب به عنوان پوشش رنگی نمای ساختمان دارد. در نما به عنوان لایه نهایی و پوششی تزئینی جهت عایق حرارتی بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد. آسان و سریع اجرا شده و عایق رطوبت بوده و اجازه تنفس را به سطوح می دهد. در برابر عوامل خارجی مقاوم است. بر روی رنگ قدیمی نما اجرا شده و جایگزینی با عمر بالا را تشکیل می دهد.

انواع رنگ نما در ساخت‌وساز

رنگ نما اکریلیک: رنگ نما اکریلیک محصولی پایه آب است که دوست دار محیط‌ زیست بوده و بسیار مناسب برای جایگزینی با رنگ‌های روغنی است. این رنگ در مقایسه بارنگ‌های نما از مقاومت سایشی بسیار بالایی برخوردار است و در برابر رطوبت، اشعه UV، نور خورشید و مواد قلیایی استحکام بسیار بالایی دارد. از ویژگی‌های دیگر این محصول می‌توان به ضد آب بودن، سرعت خشک شدن بالا، سهولت اجرا، قدرت پوشش بالا و بدون بوی نامطبوع آن اشاره کرد.

رنگ نما مینرال: مینرال نما ترکیبی از سنگ‌های گرانیت، کوارتز و مرمر بارنگ‌های زیبا و طبیعی است که ساختاری بسیار مقاوم دارد. این سنگ‌ها را به‌طورکلی به‌صورت دانه‌ریز، دانه‌متوسط و دانه‌درشت تهیه می‌شوند. وزن بسیار سبک آن از سنگینی ساختمان جلوگیری کرده و به دلیل طبیعی بودن سنگ‌های آن در برابر اشعه خورشید بسیار مقاوم هستند. نحوه‌ی اجرای نما مینرال به‌صورت پاششی با دستگاه ایرلس و یا به‌صورت ماله‌ای است.

رنگ نما فول الاسیک: رنگ نما بر پایه رزین اکریلیک پایه آب است که با فرمولاسیون ویژه همانند عایق رطوبتی است که روی سطوح مختلف سیمانی، فلزی، سمنت بورد، چوب و … قابل‌ اجراست. خاصیت آب‌بند بودن، پوشش بالا، عمر طولانی، کیفیت و زیبایی بسیار بالا، آب‌گریز بودن و الاستیک بالا از ویژگی‌های این محصول است که حداقل طول عمر آن ۱۵ سال است.

رنگ نما سمنت بورد: رنگ مخصوص نمای سمنت بورد محصولی پایه آب است که علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا با ایجاد لایه‌ای محافظ روی سطح، از دیوار سمنت بورد در برابر آب و رطوبت محافظت کرده و مقاومت مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی سمنت بورد را افزایش می‌دهد

بخوانید:  نمای کامپوزیت چیست و چه مزایایی دارد؟

رنگ نمای ساختمان سیمانی

در کلان‌شهرها اکثر نمای ساختمان‌های بلند و برج‌ها عمدتاً به‌صورت سیمانی هستند که به‌مرورزمان باعث فرسایش سیمان می‌شود. رنگ مخصوص نمای سیمانی ساختمان با ایجاد پوششی محافظ از سطح زیرین خود محافظت می‌کند. رنگ نما بیرونی ساختمان سیمانی باید به‌گونه‌ای فرموله شود که امکان ایجاد لایه تنفسی به سیمان زیرین خود را بدهد تا رنگ پوسته نشود.

قبل از نقاشی نمای سیمانی، باید سیمان کاملاً خشک باشد تا رنگ طبله نکند. در صورتی‌ که سطح قبلاً رنگ‌آمیزی شده بود، پوسیدگی‌ها و ترک‌های سطح را باید ترمیم شود. این رنگ مناسب برای رنگ‌آمیزی نمای ویلا و رنگ‌ آمیزی نمای ساختمان است.

رنگ آجر نمای ساختمان

آجرهای نمای بیرونی ساختمان به دلیل قرارگیری در مقابل رطوبت و بارش برف و باران پس از مدتی دچار شوره‌زدگی و فرسودگی می‌شوند. رنگ‌آمیزی نمای آجری سبب جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل آجر شده و از شوره‌زدگی و فرسودگی آجر جلوگیری می‌کند.

این رنگ مناسب برای دیوار حیاط و نمای ساختمان است و برای رنگ مخصوص آجرنسوز نمای ساختمان از رزین سنگ استفاده می‌کنند که علاوه بر جلادهدندگی، عایق رطوبتی آن از شوره زدن آجر جلوگیری می‌کند.

رنگ نمای بتنی

رنگ ساختمان نما بتنی بر پایه رزین اکریلیک است که روی سطوح بتنی در داخل و خارج ساختمان اجرا می‌شود. رنگ پانل بتنی نما علاوه بر محافظت از بتن نما در برابر فرسایش، پوسیدگی و سایش، امکان تنفس به بستر زیرین را فراهم کرده و باعث افزایش طول عمر بتن می‌شود.

چسبندگی بالا به سطح بتن از ویژگی‌های اساسی این رنگ پانل بتنی نماست. رنگ‌آمیزی نمای بتنی پیش‌ساخته از شوره‌زدگی، یخ‌زدگی و آسیب‌دیدگی نمای بتنی جلوگیری می‌کند.