زیرساخت های شهری دچار مشکل تکنیکی ست
زیرساخت های شهری دچار مشکل تکنیکی ست
مهرداد ایروانیان معتقد است که مقایسه کردن معماری امروز با گذشته کار درستی نیست زیرا شرایط بهره‌برداری از بناها و شهر در شرایط کنونی متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، مهرداد ایروانیان مقایسه معماری امروز با دوران گذشته را قیاسی نادرست خواند و در این باره گفت: اثری مانند تخت جمشید بخش کوچکی از یک منطقه به شمار می‌رود بنابراین نمی‌توان معماری این بنا را با تنوع و وسعت شهرهای امروزی مقایسه کرد.

او افزود: سیستم دفاعی تخت جمشید در مقابل سیل، موضوعی است که نمی‌توان در ابعاد یک کلان‌شهر مانند تهران یا شهری مانند خرم آباد اجرا کرد چرا که فضای اطراف این بنا کاملاً آزاد است درحالی‌که ما در یک شهر چنین فضای وسیعی را نداریم.

معمار بنای “هفت خوان” تصریح کرد: بناهای محدودی در این دوران می‌توانند روندی مانند تخت جمشید اجرا کنند زیرا بناهای امروز در یک بافت قرار دارند و در کنار هر خانه یک بنای دیگر قرار دارد بنابراین نمی‌توان مانند تخت جمشید آب را به فضای بیرون هدایت کرد چرا که فاجعه به سمت دیگری سوق پیدا می‌کند.

ایروانیان خاطرنشان کرد: قطعاً می‌توان از تجربه معماری گذشتگان استفاده درست و بهینه برد اما این بهره‌برداری باید به همین شکل و با دانش امروز انجام شود. همانطور که می‌دانید شهرهای مختلف دنیا برای خود سیستم‌های مختلفی را دارند که حاصل تجربه سالیان متعدد آن‌هاست بنابراین ما نیز باید بتوانیم از تجربیات گذشته به شکلی هدفمند بهره‌برداری کنیم.

او شرایط شهرهای امروزی را نامناسب خواند و در این باره گفت: متأسفانه ما طی ۴۰ سال اخیر در شهرها شرایط مناسبی را ایجاد نکرده‌ایم، بنابراین بی‌نظمی و به هم ریختگی را شاهد هستیم اما اگر تجارب ادوار گذشته در این مسیر به کار گرفته شود، می‌توان فضای بهتری را در هنگام مشکلاتی چون سیل ایجاد کرد اگر چه گاهی برخی از رویدادهای طبیعی چون سیل نیز قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیستند مگر اینکه مهندسان بازه طولانی‌تری را در مورد سیل و حوادث مد نظر قرار دهند.

بخوانید:  موزه ملی قطر؛ طرحی الهام گرفته از شکوفه‌های گل رز

معمار “خانه شماره ۱۴” ، درباره نقش معماری در فجایع سیل اخیر گفت: به نظر من معماری در مشکلات اخیر هیچ نقشی نداشت و اساساً مسئله باید از طریق مهندسی رودخانه آب مورد بررسی قرار می‌گیرد اما متأسفانه تعارض‌های موجود بین سازمان‌های مختلفی چون شهرداری، سازمان راه و شهرسازی، سازمان آب و … سبب می‌شود که در نهایت یک ترفند مناسب و مشترک برای مشکلات ایجاد نشود.

ایروانیان تأکید کرد: یک شهر باید در وهله نخست روی یک نظام شهرسازی و اجرای درست شهرسازی استوار شود تا در بستر آن بتوان معماری را تعریف کرد اما متأسفانه ما در زیرساخت‌های شهری دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم.

او بر لزوم توجه به مشکلات شهری در قالب طرح‌های بلند مدت تأکید کرد و گفت: زیرساخت‌های شهری ما دچار مشکلات تکنیکی شده است اما این معضلات عموماً به صورت موردی رفع و رجوع می‌شود و نگاه به آنان فراگیر نیست.

این معمار خاطرنشان کرد: باید مسئولان ارشد دست از حل کردن مشکلات شهر به صورت روزانه بردارند و یک نگاه دراز مدت را در مورد مسائل شهری دنبال کنند، زیرا در غیر اینصورت مشکلات به صورت موقت رفع شده و باز هم در بستر شهر التهاب وجود خواهد داشت.

  • منبع خبر : هنرآنلاین