ساخت و ساز ایمن راه اصلی مقابله با بلایای طبیعی است
ساخت و ساز ایمن راه اصلی مقابله با بلایای طبیعی است
ساخت و ساز ایمن به ویژه در حوزه مسکن می‌تواند خسارت های جانی و مالی زیادی را کاهش دهد. استاندار خراسان جنوبی به همین منظور، در پیامی به مناسبت پنجم دی "روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" اظهار داشت: با افزایش آگاهی عمومی و ایمن سازی واحدهای مسکونی می‌توان به میزان قابل توجهی اثرات بلایای طبیعی را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، ساخت و ساز ایمن به همراه بهره‌گیری از یافته‌های علمی و تجارب به دست آمده، اثرات حوادث طبیعی استان را به حداقل می‌رساند. حمید ملانوری در این پیام نوشت: در تقویم مناسبت‌های ملی، “پنجم دی‌ ماه” یادآور حادثه‌ای تلخ و فراموش نشدنی برای ملت ایران است. روزی که زلزله مهیب بم، سرپناه هزاران نفر را نابود کرد.

وی افزود: یادآوری این روز و مرور صحنه‌های تلخ بی سر و سامانی عده زیادی از هموطنان عزیزمان، آواربرداری‌های سهمگین و تشییع گروهی پیکرها، می‌تواند نقش سازنده‌ای در تقویت باور عمومی برای پذیرش این واقعیت داشته باشد که زلزله، جزئی از طبیعت است و راه گریزی از آن نیست.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بی‌شک وقوع حوادث قهری متعدد، علاوه بر این که خسارت‌های مالی فراوانی به همراه دارند و جان انسان‌ها را تهدید می‌کنند، موجب سلب آرامش روحی و روانی شده و تأثیرات منفی آنها تا مدت‌ها شرایط زندگی را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

خراسان جنوبی بستر حوادث طبیعی

وی تصریح کرد: اگرچه در بروز حوادث طبیعی، هیچ منطقه‌ای مستثنی نیست اما مطالعات تاریخی نشان داده خراسان جنوبی با سهم ۷۵ درصدی از رخدادهای طبیعی، ویترینی از اتفاقات تلخ و ناگوار است.

این استان سابقه وقوع بلایای جوی خشکسالی، سیل و سرمازدگی را دارد، سوانح جاده‌ای فراوانی را به جهت قرار گرفتن در مسیر دو کریدور اصلی کشور تجربه کرده و به گفته کارشناسان، مردم این دیار به‌ طور میانگین هر ۱۰ -۱۲ سال یک بار شاهد خسارت‌های زیانبار و مرگ صدها نفر از عزیزان خود در اثر وقوع زلزله بوده‌اند.

بخوانید:  قیمت مسکن در خراسان جنوبی افسار گسیخته شده است!

ملانوری افزود: بدون تردید با وجود بیش از ۵۰ گسل فعال شناخته شده که تقریبا همه استان را در بر می‌گیرد، راه بر تکرار این بلای طبیعی نمی‌توان بست اما پرواضح است که با ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی، استانداردسازی شرایط زندگی، ایمن‌سازی واحدهای مسکونی و ممانعت از ساخت و ساز در حریم‌های ناایمن می‌توان به میزان قابل توجهی اثرات بلایای طبیعی را کاهش داد.

رعایت اخلاق حرفه‌ای برابر است با ایمن سازی

وی اظهار داشت: اینجانب ضمن گرامیداشت یاد متوفیان عزیز زلزله بم، این مناسبت تلخ را فرصت مغتنمی برای سنجش توانمندی‌ها و میزان آمادگی استان برای مقابله با بلایای طبیعی می‌دانم و ضمن تشکر از زحمات اعضای محترم شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از همه دست‌اندرکاران حوزه ساخت و ساز به ویژه در حوزه مسکن استدعا دارم با عنایت به این نکته که زلزله به خودی خود نمی‌تواند به جامعه انسانی آسیبی وارد کند بلکه این ساخت و سازهای نا ایمن است که توسط خود انسان‌ها ایجاد شده و در زمان وقوع حوادث، بلای جان آنها می‌شود، به اخلاق حرفه‌ای خویش پایبند بوده، تمامی توان و اهتمام خود را در ایمن‌سازی شرایط زندگی هم استانی‌های عزیزمان در خراسان جنوبی صرف نمایند و از مردم عزیز استان نیز خواهشمندم رعایت مسائل ایمنی را در امر ساخت و ساز مسکن، کوتاهی نورزند.

ملانوری در این پیام اظهار امیدواری کرد که با نگاه دانش‌محور و بهره‌گیری هرچه بیشتر از یافته‌های علمی و تجارب به دست آمده، اثرات حوادث طبیعی استان را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

  • نویسنده : حمید ملانوروزی
  • منبع خبر : ایرنا