سازه کششی؛ ایده‌ای خلاقانه برای استفاده از فضای باز
سازه کششی؛ ایده‌ای خلاقانه برای استفاده از فضای باز
سازه کششی به طرق مختلفی، فرصت‌هایی را برای معماران و سازندگان در سرتا سرجهان فراهم آورده است. این نوع خلاقانه از معماری به ایجاد فضاهای کاربردی تر و مملو از انرژی کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، سازه کششی به پارچه های نازکی گفته می شوند که با استفاده از یک ستون نگه داشته می شوند. در این سازه ها پوسته یا همان چادر تمام بار یا قسمتی از آن را تحمل می کنند که با استفاده از دکل یا همان قوس ثابت نگه داشته می شوند.

در بسیاری از موارد، استفاده از سازه های کششی نسبت به سایر سازه ها در الویت قرار دارد. از جمله ویژگی هایی که باعث می شود، انتخاب این سازه در صدر قرار گیرد، می توان به سبک بودن و نمای مناسب آن برای استفاده در فضای باز اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این سازه ها قابلیت نوردهی آن ها به فضای داخلی سازه و در نتیجه روشن بودن فضای داخلی آن می توان اشاره کرد. هزینه نصب این گونه سازه ها نسبت به سازه های دیگر پایین می باشد. نصب سازه های کششی این امکان را فراهم می کند که در فضای باز امکان تشکیل سایه وجود داشته باشد.

پیشرفت تکنولوژی بر روی این سازه ها نیز تاثیر گذار بوده است. این امر به گونه ای است که می توان از مصالحی با دوام و با کیفیت برای اجرای این سازه ها استفاده کرد.

متریال هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند باید به گونه ای باشند که در برابر آتش از خود مقاومت نشان دهند. همچنین از انتشار حریق نیز جلوگیری به عمل آورند. از دیگر عواملی که می توان با استفاده از این سازه ها به آن دست یافت، تنظیم شرایط محیطی داخلی سازه های کششی با استفاده از متریال مناسب برای انجام این کار می باشد.

کاربرد و ویژگی‌های سازه کششی

از جمله کاربردهای این گونه چادرها می توان به برپایی آن ها در فضای باز به عنوان سالن های نمایشی، نمایشگاه، سیرک و غیره اشاره کرد.

سازه های کششی دارای ویژگی هایی می باشند که از جمله می توان به امکان اشتعال پایین آن ها اشاره کرد. این ویژگی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. در این سازه ها از تارپولین با وزن متوسط استفاده می شود. متریالی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد باید از خاصیت ضد قارچ و ضد کپک زدگی برخوردار باشند. این سازه ها باید در برابر اشعه های مضر خورشید از خود مقاومت نشان دهند. جنس سازه باید به گونه ای باشد که در شرایط مختلف آب و هوایی در مقابل فرسایش مقاوم باشد.

بخوانید:  بررسی راه های کاهش قیمت مسکن

در سازه های کششی برخلاف سازه های دیگر انتقال بار تنها از طریق پوسته آن که همان پارچه می باشد صورت می گیرد. از این رو اجرای صحیح محاسبات در برپایی این گونه سازه ها بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

در سازه های کششی برخلاف سازه های دیگر انتقال بار تنها از طریق پوسته آن که همان پارچه می باشد صورت می گیرد. از این رو اجرای صحیح محاسبات در برپایی این گونه سازه ها بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

انواع سازه کششی

سازه های کششی بر اساس نوع کاربری به انواع مختلف دسته بندی می شوند که از جمله می توان به استفاده از آن ها در برپایی چادر برای آمفی تئاترها در فضای باز، ورودی ها، پارکینگ، اجرای سازه های موقت، پارکینگ و آلاچیق ها اشاره کرد. نمونه ای از این سازه ها نیز با نام سازه های پیش مهندسی شناخته می شوند که ساخت آن ها به درخواست مشتری صورت گرفته و طراحی و محاسبات آن ها از قبل انجام می گیرد.

مزایای سازه کششی

  • بهره بردن از نور طبیعی زیبا و پراکنده
  • زیبایی طراحی منحنی شکل
  • ماندگاری طولانی و پایدار
  • وزن کم
  • نیاز به تعمیر و نگهداری حداقل
  • صرفه جویی اقتصادی
  • قابلیت پوشش فواصل طولانی
  • تنوع در انتخاب پارچه
  • منبع خبر : ساختمان‌چی