ساندویچ پانل چیست و چه انواعی دارد؟
ساندویچ پانل چیست و چه انواعی دارد؟
امروزه با توجه به اهمیت یافتن روز افزون نیاز به بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش اتلاف انرژی، ساندویچ پانل به عنوان یکی از ابزارهای رسیدن به این اهداف در نظر گرفته می‌شود. مزایای دیگر ساندویچ پانل نسبت به سایر مصالح، امکان نصب در وضعیت‌های مختلف جغرافیایی و سرعت نصب می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، ساندویچ پانل چیست؟ سازه ای می باشد،که از چند لایه متصل به هم تشکیل شده است .لایه های ساندویچ پانل هر کدام خاصیت فیزیکی ومیکانیکی دارند ومختص به مکانی با کاربرد خاص است.

تاریخچه توسعه ساندویچ پانل

از این نوع سیستم ساخت و ساز برای مدت قابل توجهی استفاده شده است. به ویژه برای ساخت وسایل نقلیه مانند قطارها و هواپیماها به کار می رفته است. توسعه پانل ساندویچی پیشرفته برای ساختمان‌ها و صنایع مختلف در ابتدا در سال های ۱۹۳۰ آغاز شد. پس از جنگ جهانی دوم به طور فزاینده ای این محصولات محبوب شدند. مخصوصا با استفاده توسط سازمان هایی نظیر آزمایشگاه ، جنگل‌ها و نیز معماران ، توسعه ی قابل توجهی در این محصولات رخ داد.

ساندویچ‌پانل‌ها کاربردهای فراوان و روز افزونی دارند. انواع ساندویچ‌ پانل و کاربرد هر کدام از آنها به شرح زیر است:

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

این نوع از ساندویچ پنلها برای نصب در دیواره سوله و کارگاه و یا منازل مسکونی و همچنین سردخانه‌ها کاربرد دارد. معمولا در سردخانه های بالای صفر از ساندویچ پانل ۱۰ سانتی متری استفاده می‌شود. همچنین در سردخانه های زیر صفری ساندویچ پانل ۱۵ سانتی متری یا ۱۰ سانتی متری نصب می‌شود. ساندویچ پانل ۲ سانتی متری و ۴ سانتی متری معمولا برای کاربردهای غیر سردخانه ای و ساخت پارتیشن و دیواره کارگاه‌ها کاربرد دارند.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

این نوع از ساندویچ پانلها برای نصب در سقف‌های سوله کاربرد دارند و با ضخامت ۴ تا ۱۰ سانتیمتر تولید می‌شوند. تفاوت عمده این نوع از ساندویچ پانلها با انواع دیگر در نوع طراحی آن ها است. این ساندویچ پنل ها طوری طراحی شده اند که با داشتن همپوشانی جلوی ورود آب از سقف را به داخل ساختمان می‌گیرند.

ساندویچ پانل سردخانه‌ای چیست؟

در ساندویچ پانل سردخانه ای از سه نوع روکش استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه و ورق آلومینیوم و ورق آلوزینک به دلخواه مشتری انتخاب شده و تولید می‌شود.  در ساندویچ پنل های غیر سردخانه ای، انواع ورق فولادی رنگ شده و یا  نایلون نیز کاربرد دارد. معمولا از ورقهایی که فلاشینگ نبوده و برجستگی و فرو رفتگی کمتری دارند در اتاق‌های تمیز و سردخانه استفاده می‌شود.

هسته و یا عایق به کار رفته در ساندویچ‌پانل نیز در نوع سردخانه ای معمولا از پلی اورتان بوده و در موارد دیگر از پلی اورتان، پلی استایرن، پشم شیشه، پشم سنگ و یا چوب استفاده می‌شود.

انواع ساندویچ پانل بر اساس جنس لایه بیرونی

ساندویچ پانل ها از نظر جنس لایه رویی (بیرونی) به چهار نوع یک رو ورق یک رو فویل، دو رو فویل، دو رو نایلون، یک رو ورق یک رو کاغذ تقسیم می‌شود.

لایه‌ها و پوشش‌های بیرونی در ساندویچ پانل های شرکت ماموت در برابر خوردگی مقاوم بوده و استحکام بالایی دارند. لایه ساخته شده از آلوزینک شامل ترکیب ۵۵% آلومینیوم، ۴۳% روی و ۱۶% سیلیکون می‌باشد. در این ترکیب، آلومینیوم برای مقاومت برابر خوردگی و روی برای مقاومت برابر سایش در ورق استفاده قرار می‌گیرد.

ورق‌های بیرونی مذکور، با پوشش دهی کویل کوتینگ رنگ شده و بنابراین دارای پیش‌رنگ می‌باشند. این ورق‌ها با تنوع رنگ‌های مختلف عرضه می‌گردند. پوشش رنگ استفاده شده از جنس رزین پلی استر کوره‌ای با ضخامت ۲۵ میکرون در قسمت بیرونی و ۷ میکرون رنگ پرایمر کوره‌ای داخلی با هدف اتصال بهتر ورق به لایه میانی (فوم) می‌باشد.

انواع ساندویچ پانل بر اساس جنس لایه درونی

ساندویچ پانل ها از نظر جنس لایه میانی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

۱-فوم پلی اورتان (PUR)

۲- پلی ایزوسیونات (PIR)

۳- پلی استایرن سخت

۴- الیاف معدنی – پشم شیشه و پشم سنگ

فوم پلی اورتان که از مواد پلی یول و ایزوسیانات و همچنین کاتالیزور تشکیل شده است عایق بسیار قدرتمندی بوده و وجود خلل و فرج باعث ایجاد ویژگی عایق بودن حرارتی و صوتی شده است.

چگالی (دانسیته) ساندویچ پانل های مجتمع صنعتی ماموت، ۴۰ کیلوگرم بر متر مربع بوده و این ساندویچ پانل ها دارای خصوصیت جذب رطوبت کمتر از یک درصد حجمی می‌باشند. در کنار این خصوصیت، ویژگی مقاومت فشاری بالا، این ساندویچ پانل ها را به یکی از بهترین مواد پیش ساخته در کشور تبدیل کرده است.

نوع بهبود یافته فوم پلی اورتان که در مقابل اشعه و حرارت دارای عملکرد بهتر می‌باشد، پلی ایزوسیونات است. از دیگر خصوصیات این نوع فوم، مقاومت در برابر شکست و آتش سوزی می‌باشد که ناشی از ساختار مولکولی مستحکم تر ایزوسیونات می‌باشد. این نوع از ماده، نسبت به عایق‌های معدنی دارای مزایایی از قبیل سهولت تولید، مصرف انرژی در فرآیند تولید، قیمت ارزان، عملکرد بهتر مکانیکی، عدم جذب آب و عمر بالا می‌باشد. در ادامه، خواص و مشخصات فوم ساندویچ پانل بیان می‌گردد.

کاربرد ساندویچ پانل چیست؟

دیواره‌های ساخته شده با ساندویچ پانل به طور روز افزون در حال رشد و گسترش می‌باشند که دلیل این موضوع، کاهش وزن و مقاومت بالای آن‌ها می‌باشد.

در ادامه به بعضی از کاربردهای ساندویچ پانل اشاره می‌گردد:

-ساخت انواع کانکس و خانه‌های پیش ساخته

– ساخت اتاق‌های سردخانه‌ای ثابت و متحرک

– ساخت سالن‌های ورزشی و سازه‌‌های صنعتی

– ساخت دیواره و سقف سوله و انبار‌ها

– ساخت اتاق‌های ایزوله و بیمارستان‌های سیار