سبزترین شهرهای جهان؛ تلاشی برای ترویج زندگی سبز
سبزترین شهرهای جهان؛ تلاشی برای ترویج زندگی سبز
ایجاد شهرهای دوستدار محیط زیست از مهم‌ترین مباحثی است که طی چند سال اخیر، به طور مکرر در اخبار و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، سبزترین شهرهای جهان: ترویج سبک زندگی سالم، به گونه‌ای که در آن مردم طوری رفتار کنند که هیچ آسیبی به محیط زیست نزنند، از داغ‌ترین بحث‌های رسانه‌های اجتماعی طی چند سال اخیر بوده است در واقع، پیامدهای مرگبار ناشی از آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی طی یک دهه گذشته، ساکنان کره خاکی را بیشتر به فراگرفتن رفتارهای دوستدار محیط زیست ترغیب کرده و به اصطلاح، “زندگی سبز” را در میان آن‌ها ترویج داده است. اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان شهر و محیطی سبز به وجود آورد؟

عواملی مانند ترافیک سنگین، تراکم جمعیت و آلودگی هوا از رایج‌ترین ویژگی‌های شهرها است که آن‌ها را از مناطق روستایی و حومه‌ها متمایز می‌کند. در شهرهای سبز، سبک زندگی پایدار در میان مردم ترویج دارد و مسائل مربوط به آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی به دقت مورد توجه مدیران شهری قرار می‌گیرد.

در چنین شهرهایی، برنامه‌های بازیافت، ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، وجود پارک‌ها و مصرف آب با کیفیت بالا در اولویت طراحی شهری قرار می‌گیرد و مردم نیز در رسیدن به این اهداف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

معرفی سبزترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۰

وین، اتریش

پایتخت اتریش در سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از سبزترین شهرهای جهان شناخته شد که در آن مردم هوای پاک استنشاق می‌کنند. بر اساس نتایج تحقیقات در این شهر، ۵۰ درصد فضاهای وین را پوشش‌های سبز فراگرفته که همین امر در پاکسازی آن از هوای آلوده، مهم‌ترین نقش را ایفا کرده است علاوه بر این، بیش از نیمی از ساکنان پایتخت اتریش از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد در شهر بهره می‌گیرند که این رفتار از اعتقادات مذهبی آن‌ها نهادینه شده است. استراتژی‌های طراحی شهری در وین به گونه‌ای شکل گرفته که امکان پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و انجام فعالیت‌های جسمی برای تمام مردم، با هر سطح توانایی جسمی و ذهنی در پارک‌هایی که گوشه و کنار شهر قرار گرفته، فراهم آمده است.

سبزترین شهرهای جهان
سبزترین شهرهای جهان

مونیخ، آلمان

کلانشهر مونیخ در جنوب شرقی آلمان یکی دیگر از سبزترین شهرهای جهان به شمار می‌رود که بر کرانه رودخانه ایسار و شمال رشته‌کوه آلپ واقع شده و همین ویژگی‌ها بر سبز بودن آن تأثیر زیادی گذاشته است. سومین شهر بزرگ آلمان، پس از برلین و هامبورگ، یکی از نقاط جهان با بیشترین قابلیت پیاده‌روی است که در آن زیرساخت‌ها به گونه‌ای طراحی شده که امکان طی کردن مسیرها از طریق پیاده‌روی برای همگان میسر شده است علاوه بر این برخورداری از سیستم‌های حمل و نقل عمومی تندرو، کاهش چشمگیر استفاده از خودروهای شخصی را در پی داشته و پیش‌بینی می‌شود که حتی در آینده مالکیت این خودروها نیز به حداقل برسد. مونیخ در سراسر جهان به خاطر داشتن آب و هوای پاک شهرت دارد و همین امر باعث شده در تمام طول سال، میزبان جمعیت زیادی از گردشگران سراسر دنیا باشد.

سبزترین شهرهای جهان

برلین، آلمان

کشور آلمان از استراتژی‌های کارآمدی برای بازداری مردم از انجام فعالیت‌های مخالف محیط زیست برخوردار است به عنوان مثال، استفاده از سوخت نفت خام در این کشور محدودیت دارد و کسانی که بیش از حد مجاز از این ماده استفاده کنند، مشمول پرداخت جریمه‌های نقدی به دولت می‌شوند. جالب است بدانید که در تمام طول سال تورهای سبزی در کلانشهر برلین برگزار می‌شود که طی آن‌ها، به مردم ابتکارات دوستدار محیط زیست آموزش داده می‌شود و اطلاعاتی در مورد چگونگی حفظ طبیعت در اختیار آنان قرار می‌گیرد علاوه بر این آپارتمان‌های برلین از سیستم‌های تصفیه‌ای برخوردار هستند که امکان بازیافت آب خاکستری را فراهم می‌آورد و آن را برای باغ‌هایی که در اغلب پشت‌بام‌ها تعبیه شده، مورد استفاده قرار می‌دهد.

سبزترین شهرهای جهان
سبزترین شهرهای جهان

مادرید، اسپانیا

از زمانی که مقامات شهر مادرید سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای ایجاد زیرساخت‌های شهری نظیر جاذبه‌ها و زندگی گیاهی کردند، این شهر به یکی از سبزترین شهرهای جهان تبدیل شد. مردم پایتخت اسپانیا، بیشتر فعالیت‌های تفریحی خود را حول محور اقدامات دوستدار محیط زیست مانند تورهای مسافرتی از طریق کشتی‌های مجهز به پنل‌های خورشیدی و همچنین گردش‌های گروهی به وسیله دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی انجام می‌دهند. شهردار مادرید در نظر دارد طی سال‌های آینده تمام سیستم‌های روشنایی خیابان‌ها را از انرژی تجدیدپذیر بهره‌مند کند. این اقدام ذخیره انرژی در شهر را به میزان ۴۰ درصد افزایش خواهد داد و به کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی نیز کمک زیادی خواهد کرد.

سبزترین شهرهای جهان

سائوپائولو، برزیل

سائوپائولو در برزیل کلانشهری با بیش از ۲۰ میلیون شهروند است که از بزرگترین کاربران انرژی تجدیدپذیر و سبزترین شهرهای جهان نیز به شمار می‌رود. حدود ۲۰۰ بازار محصولات کشاورزی در سراسر این شهر وجود دارد که به کاهش انتشار گاز کربن ناشی از ترددهای مربوط به حمل محصولات سبز در شهر کمک می‌کند. مقامات سائوپائولو در سال ۲۰۱۴، طرحی بلندپروازانه آغاز کردند که طی آن قرار شد توسعه‌های شهری بر مبنای خواسته‌های شهروندان صورت گیرد و حمل و نقل عمومی از طریق وسایل نقلیه غیر موتوری انجام شود.

سبزترین شهرهای جهان
بخوانید:  شهرسازی در ایران با چه مشکلاتی مواجهه است؟
  • منبع خبر : ایمنا