سقف یوبوت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سقف یوبوت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
یوبوت به عنوان یک سیستم سقفی به دلیل استفاده از قالب‌هایی خاص دارای ساختار لایه‌ای است. در واقع این قالب‌ها که عمدتاً از جنس پلاستیک هستند، می‌توانند حین اجرای سقف و بتن ریزی فضای بیشتری را اشغال کنند و متعاقباً با کاهش حجم بتن مورد نیاز موجب کاهش زیاد وزن کل سازه سقف می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، سقف یوبوت چیست؟ یک سیستم دال توخالی است که توسط شرکت ایتالیایی دالی فرم ارائه شده است. در سقف یوبوت برخلاف دیگر سیستم های سقف با حفره های پلاستیکی، از المان های کروی استفاده نمی شود، بلکه از المان های به شکل مخروط ناقص استفاده می شود. از نظر اجرایی، سیستم سقف یوبوت بسیار شبیه به سقف کوبیاکس است، زیرا در هر دو سیستم ، تمامی مراحل ساخت سقف در محل سایت و با استفاده از قالب بندی و بتن ریزی در جا انجام می گیرد.

بخش های مختلف تشکیل دهنده سقف یوبوت عبارتند از قالبهای پلاستیکی یوبوت، میلگردهای تحتانی و فوقانی و بتن. با قرار گرفتن المانهای پلاستیکی سقف یوبوت در بین میلگرد و بتن ریزی مجموعه ای از تیرهای متعامد به وجود می آید که از بالا و پایین توسط دال های پیوسته بتنی احاطه شده اند. این دال ها عملکرد توأمان تیرهای متعامد را تضمین کرده و سختی پیچشی کافی برای مقطع دال به وجود می آورد ، بنابراین یک مکانیزم انتقال نیروی دوطرفه ایجاد می شود. اتصال دال با ستون ها و دیوارهای برشی از طریق ایجاد ناحیه های توپر بتنی در اطراف ستون یا دیوار برشی انجام می شود که ابعاد این ناحیه های بتنی تو پر بستگی به میزان تنش های پیش بینی شده در طراحی دارد.

سقف یوبوت به عنوان یک سیستم سقفی به دلیل استفاده از قالب‌هایی خاص دارای ساختار لایه‌ای است. در واقع این قالب‌ها که عمدتاً از جنس پلاستیک هستند، می‌توانند حین اجرای سقف و بتن ریزی فضای بیشتری را اشغال کنند و متعاقباً با کاهش حجم بتن مورد نیاز موجب کاهش زیاد وزن کل سازه سقف می‌شوند. به عبارتی سقف یوبوت در مقایسه با دیگر انواع سقف از جمله دال بتنی از وزن به مراتب کمتری برخوردار است.

انواع سقف یوبوت

سقف‌های یوبوت بر اساس ساختاری که دارند را می‌توان در چند دسته زیر قرار داد.

قالب یوبوت یک تکه یا تک؛ همان‌طور که از اسم این نوع از سازه‌های یوبوت پیداست از یک تکه تشکیل شده‌اند. در واقع فضای زیرین آن‌ها آزاد است و بتن می‌تواند به راحتی وارد آن‌ها شود که یکی از مهم‌ترین معایب این سیستم سقفی نیز به شمار می‌رود.

قالب یوبوت دو تکه یا دوبل؛ این نوع از سقف‌های یوبوت به منظور رفع ایراد بزرگ سقف‌های یک تکه، یعنی ورودی بتن به داخل آن، طراحی و ساخته شده‌اند. سقف‌های یوبوت دو تکه دارای دو لایه بالایی و پایینی هستند که کاملاً در بتن غرق می‌شوند. بعد از اتمام بتن ریزی نسبت به جدا کردن لایه یا تکه پایین یوبوت اقدام می‌کنند.

سقف یوبوت اصلاح شده؛ در یوبوت‌های تک و دوبل به ابعاد ۵۲ در ۵۲ سانتی‌متری که دارند، باید از بتن با روانی بالا استفاده کرد. همچنین ویبره کردن بتن جهت پر شدن زیر قالب‌ها باید با دقت بالا انجام شود. در غیر این صورت بتن به زیر قالب‌ها نفوذ نکرده و نتیجه آن، ایجاد حفره در زیر سقف باشد. قابل‌های اصلاح شده به منظور غلبه بر این مشکل طراحی و ساخته شده‌اند. ابعاد قالب‌های یوبوت اصلاح شده ۳۰ سانتی‌متری است. باید توجه داشت که مصرف بتن در قالب‌های اصلاح شده بیشتر است.

مزایای استفاده از سقف یوبوت چیست؟

علاوه بر مزایای بسیاری که انواع سقف های تو خالی دارند، سقف یوبوت دارای دو مزیت عمده دیگر نسبت به آنهاست که مربوط به شکل المان های آن است.

یکی اینکه به دلیل شکل مخروط ناقص المانهای یوبوت، با انجام عمل بتن ریزی، در فاصله بین آنها تیرهای I شکل بتنی به وجود می آید، که این موضوع باعث ایجاد شبکه بسیار بزرگی از تیرهای I شکل عمود بر هم در سرتاسر دال شده و میزان باربری (مخصوصا در تحمل لنگر) و سختی دال را بهبود می بخشد. مزیت عمده دیگر آن نسبت به سایر سقف های توخالی با حفره های پلاستیکی این است که به دلیل کروی نبودن المان های سقف یوبوت ، چیدن آنها بر روی هم در محل انبار کردن و همچنین در زمان حمل و نقل فضای زیادی را اشغال نمی کند که این موضوع کاهش هزینه های نگهداری و حمل و نقل را در پی خواهد داشت .

معایب سقف یوبوت چیست ؟

  • هزینه‌بر بودن تهیه قالب‌ها در مقیاس کوچک و تعداد زیاد
  • ایجاد حفره در سقف یوبوت در صورت عدم بتن ریزی صحیح در اطراف قالب
  • تغییرپذیری شکل قالب‌های سقف در صورت عدم استفاده به صورت طولانی
  • نگهداری سخت به دلیل طول عمر کوتاه قالب‌ها در صورت عدم استفاده به مدت ۴ ماه
  • نفوذ بتن در ساختار قالب در صورت آسیب‌دیدگی و شکستگی آن و افزایش بار مرده بر سازه

ابعاد و ارتفاع سقف یوبوت چقدر است؟

هر کدام از قالب‌های سقف یوبوت که در جدول زیر آمده‌اند، بر اساس بار مرده سقف و فاصله دهانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جدول زیر کاربرد هر کدام از این قالب‌ها ارائه شده است.

ارتفاع یوبوتنوع یوبوتضخامت سقفدهانه سقف
۱۶تک۳۱ سانتی‌متر۹/۵ متر
۲۰تک۳۵ سانتی‌متر۱۱/۵ متر
۲۴تک۳۹ سانتی‌متر۱۳/۵ متر
۳۲دوبل۴۷ سانتی‌متر۱۵ متر
۴۰دوبل۵۵ سانتی‌متر۱۷/۵ متر
۴۸دوبل۶۳ سانتی‌متر۲۰ متر
سقف یوبوت