سیستم سرمایش از کف؛ گزینه‌ای مناسب برای صرفه‎جویی انرژِی
سیستم سرمایش از کف؛ گزینه‌ای مناسب برای صرفه‎جویی انرژِی
سیستم سرمایش از کف، شباهت بسیار زیادی به سیستم گرمایش از کف نوع رطوبتی دارد. در سیستم‌های سرمایش از کف، ماده خنک کننده که عمدتاً آب است از طریق تجهیزات مربوطه که در خارج از ساختمان و در فضای باز قرا گرفته است، از طریق مجاری و لوله‌هایی به کف ساختمان و فضای مورد نظر هدایت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، تاسیساتی که به منظور تامین سیستم سرمایش از کف در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند راحتی و آسایش را برای ساکنین در فصول گرم سال فراهم می کنند. هدف استفاده از این تجهیزات و تاسیسات ایجاد محیطی امن با دمایی مطلوب و با کیفیت است به نحوی که افراد در آن احساس راحتی کنند.

کیفیت هوایی که توسط تاسیسات سرمایشی از کف ایجاد می شود قابل پذیرش است و عملکرد آن ها بر اساس مکانیک سیالات صورت می گیرد. این سیستم ها قابل نصب و راه اندازی در انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … هستند و هوایی متعادل به ارمغان می آورند.

این سیستم ها سیال را در مکانی خارج از ساختمان سرد کرده و آن را به قسمت های مختلف ساختمان هدایت می کنند. تجهیزاتی که منجر به سرد شدن آب می گردند در زیرزمین، موتورخانه و یا پشت بام نصب می شوند.

در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود سیستم های سرمایش از کف به بازار هزینه های انرژی تا حد زیادی و در حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. سیستم سرمایش از کف جزء جدیدترین و راحت ترین سیستم سرمایشی است که امروزه در ساختمان ها نصب می شود و مزایای منحصر بفردی در پی دارد.

سیستم سرمایش از کف چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد سیستم‌های سرمایش از کف نیز به این گونه است که آب به عنوان مایع خنک کننده به طور دائم در حال گردش است. آب با عبور از کف ساختمان گرم می‌شود و وقتی که دمای اتاق به یک مقدار مشخص از پیش تعیین شده برسد، ترموستات‌های تعبیه شده باعث به جریان افتادن دوباره آب می‌شوند و با وارد شدن به چیلر و خنک شدن، مجدداً وارد این سیستم می‌شوند. دمای این آب عمدتاً چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است و به این ترتیب می‌تواند در خنک سازی فضا به صورت یکسان کارایی بسیار خوبی داشته باشد.

سیستم سرمایش از کف چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک سیستم سرمایشی جدید که در ساختمان های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم سرمایش از کف است. این سیستم از طریق لوله های آب سردی که در کف ساختمان نصب شده اند منجر به خنک شدن فضا می شوند.

استفاده از سیستم های سرمایش از کف در ساختمان از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است و هزینه مصرف انرژی را پایین می آورد. طراحی این سیستم همانند سیستم گرمایش از کف است اما بر اساس محاسبات متفاوت صورت می گیرد.

مهم ترین نکته ای که در نصب و راه اندازی این سیستم ها حائز اهمیت می باشد عایق کاری دیوارها و پنجره هاست، زیرا عایق مانع از انتقال هوای سرد به بیرون ساختمان و مانع از ورود هوای گرم به داخل آن می شود.

بخوانید:  معرفی انواع سیستم تهویه هوا و کاربرد آن در ساختمان‌سازی

مزایای سیستم سرمایش از کف چیست؟

  • سیستم سرمایش از کف عمر بسیار بالایی دارد، زیرا در آن هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد.
  • این سیستم ها به تجهیزات جانبی نظیر فن کویل و یا کانال های خروج هوا نیاز ندارند.
  • این سیستم نه تنها سرمایش مورد نیاز در تابستان را فراهم می نماید، بلکه در فصل زمستان نیز منجر به گرم شدن فضای ساختمان می گردد.
  • با استفاده از این سیستم نیازی به نصب تجهیزات سرمایشی در ساختمان نیست.
  • نصب این سیستم هیچ فضای اضافی در ساختمان اشغال نمی کند و دکوراسیون داخلی را می توان طبق سلیقه طراحی نمود.
  • استفاده از این سیستم به میزان قابل توجهی منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
  • این سیستم ها بی صدا بوده و هیچ آلودگی صوتی در ساختمان ایجاد نمی کنند.
  • هوای خنک را به صورت یکنواخت در ساختمان پخش می کنند و موجب سرماخوردگی نمی شوند.
  • اجرای این سیستم هیچ محدودیتی از نظر مساحت و شکل فضای موجود ندارد و می توان در کوچک ترین و بزرگ ترین ساختمان ها نیز از این سیستم استفاده نمود.
  • لوله کشی سیستم سرمایش از کف به راحتی می تواند با هندسه کف ساختمان تطبیق پیدا کند.
  • به دلیل عدم جریان باد در این نوع سیستم، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا پراکنده نمی شوند.

معایب سیستم سرمایش از کف چیست؟

  • شاید مهم‌ترین نقطه ضعف آن برگرفته از مهم‌ترین ویژگی آن یعنی خنک سازی محیط از طریق تشعشع باشد. با توجه به عدم وجود جریان باد در فضا دیگر خبری از جریان یافتن هوای تازه و تصفیه شده نخواهد بود که این موضوع می‌تواند برای محیط‌های شلوغ واقعاً مشکل بزرگی باشد.
  • از طرفی هم تعمیرات مربوط به تجهیزات قرار گرفته در فضای روباز هیچ‌وقت دردسر ساز نخواهد شد اما اگر خدایی نکرده سیستم لوله کشی دچار هر گونه نقص یا مشکلی شود، برای رفع آن باید به طراحی داخلی خانه دست زد و متعاقباً هزینه زیادی هم متحمل خواهید شد.
  • از دیگر معایب این سیستم سرمایشی می‌تواند تماس مستقیم با سطح سرد شده یا همان کف ساختمان باشد. بسیاری از افراد به دلیل بیماری‌های مزمن مانند آرتروز قادر نخواهند بود که با سطوح سرد تماس داشته باشند. از این رو برای این دسته از افراد اصلاً گزینه مناسبی نخواهد بود.
  • هزینه و زمان مورد نیاز برای اجرای سیستم‌های سرمایش از کف در شروع کار در مقایسه با دیگر سیستم‌های سرمایش بالاتر است.
  • نکته آخر اینکه استفاده از این سیستم سرمایشی در فضاهای کاملاً عایق شده آن کارایی لازم را خواهد داشت و عدم عایق بندی مناسب ساختمان به شدت از بهره‌وری این سیستم می‌کاهد.