با برترین شاهکارهای معماری جهان آشنا شوید
با برترین شاهکارهای معماری جهان آشنا شوید
شاهکارهای معماری جهان مهم نیست کلاسیک هستند یا مدرن و یا این‌که در چه کشور یا قاره‌ای احداث شده‌اند. تنها چیزی که مهم است، شکوه و زیبایی خارق‌العاده آن‌هاست. دنیای ما مملو از بنا‌های بی‌نظیری است که توسط معماران و هنرمندان خلاق ساخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، برخی از سازه‌های معماری آنقدر قابل تحسین هستند که جزو شاهکارهای معماری جهان به حساب می‌آیند. طراحی و معماری بنا، از جمله زیباترین هنرهایی است که به دست بشر خلق شده است. هر ساله، هزاران بنای جدید، در سراسر دنیا ساخته می‌شوند و هزاران بنای قدیمی، بازسازی و ترمیم می‌گردند. اما در این میان، شاهکارهای معماری جهان همیشه و در هر حال مورد ستایش افراد قرار می‌گیرد. اکنون این بناهای شاهکار رامورد بررسی قرار می‌دهیم.

آمفی تئاتر کولوسئوم، رم

آمفی تئاتر کولوسئوم

آمفی تئاتر کولوسئوم یکی از شاهکارهای معماری جهان و رم باستان شمرده می‌شود. همچنین، آن را بزرگترین آمفی تئاتر جهان باستان می‌دانند.

 ساخت این بنا در سال ۱۹۷۲ آغاز و در سال ۱۹۸۰ به پایان رسید و فعالیت خود را با برگزاری مبارزه‌های گلادیاتوری آغاز کرد. این بنا، در سال ۱۹۹۰ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در سال ۲۰۰۷، به لیست عجایب هفتگانه دنیا اضافه گشت. 

کولوسئوم، بنایی بیضی‌شکل است. این ساختمان عظیم، ارتفاعی به بزرگی ۴۸ متر دارد و قطر بزرگ آن ۱۸۸ متر و قطر کوچک آن ۱۵۶ متر است.

کولوسئوم، نمای خارق‌العاده‌ای دارد که از سنگ مرمر ساخته شده‌ است. از زیبایی‌های این بنا، می‌توان به وجود ۱۶۰ مجسمه‌ شگفت‌انگیز در طاق‌های طبقات اشاره کرد که به ظاهر آن، جلوه‌ای بی‌نظیر بخشیده‌اند.

برج کج پیزا، ایتالیا

شاهکارهای معماری جهان

ایتالیا، کشوری است که کاخ‌ها و کلیساهای خاص و متفاوتی دارد اما برج پیزا به عنوان نماد اصلی معماری و مهندسی این کشور شناخته می‌شود و جزو شاهکارهای معماری جهان است.

به صورتی که هر وقت نام کشور ایتالیا به میان می‌آید در کنارش تصویر برج پیزا تداعی می‌شود. هر ساله، جمعیت زیادی از  گردشگران و توریست‌ها، از جای‌جای دنیا به قصد دیدن برج کج پیزا، به ایتالیا سفر می‌کنند.

علت اصلی و مهم معروف شدن این بنا، کج بودن آن است. در گذشته، مردم تصور می‌کردند که کج بودن برج پیزا، با هدف قبلی شکل گرفته و جزء طرح‌های اولیه معمار آن بوده است.

اما با پژوهش‌هایی که بر روی بنا شکل گرفت، متوجه شدند طرح اولیه این برج، به صورت کاملا عمودی و قائم بوده و حین ساخت فرم عمودی خود را از دست داده است. 

نکته‌ای که برج پیزا را با گذشت این همه سال از ساخت آن، محبوب کرده، پایداری و استحکام آن است که با وجود کج بودن، هنوز هم استوار و زیباست.

برج پیزا با تخریب‌ها و مشکلات زمینی و آسمانی زیادی روبرو بوده است. اما امروزه کارشناسان سعی دارند با طراحی زیر ساخت ها و مهندسی‌های پیشرفته از کج شدن بیش از پیش برج جلوگیری کنند.

معبد پارتنون، یونان

معبد پارتنون

پارتنون، بر روی تپه‌ای مشرف بر آتن قرار دارد. این معبد به یادبود خدای آتناپارتنوس، مالک آتن، ساخته‌ شده‌ است تا شهر را از شر تجاوزها درامان نگه‌ دارد.

بخوانید:  شاهکارهای فرانک لوید رایت، معروف ترین معمار آمریکایی

این بنا در اصل توسط مجسمه‌ساز معروف فیدیاس طراحی‌ شده و دارای انواع گنجینه‌های ارزشمند است ولی جاذبه اصلی آن مربوط به مجسمه آتنا است که از عاج‌فیل و طلا ساخته‌ شده‌ است.

تاریخ ساخت این مجسمه به ۴۴۷ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این معبد بر روی معبد دیگری بنا شده که به پیش-پارتنون معروف‌ است. 

ساگرادا فامیلیا، بارسلون

شاهکارهای معماری جهان

کلیسای ساگرادا فامیلیا با قامتی افراشته، اوج شکوه و عظمت را به بیننده القا خواهد کرد.

این کلیسا هنوز هم بعد از ۱۳۰ سال تحت بازسازی است. زمانی که ساخت آن تمام شود، بلندترین برج آن یک و نیم برابر بلندتر از برج فعلی می‌شود.

شاید این سازه نیمه تمام باشد اما سالانه حدود ۲/۸ میلیون نفر را به خود جذب کرده و پربازدیدترین یادمان تاریخی اسپانیا به شمار می‌رود.

جالب است بدانید که کلیسای «ساگرادا فامیلیا» تمام فکر آنتونی گائودی، معمار آن را گرفته بود. این بنا به سفارش جامعه محافظه‌کار و به عنوان کفاره‌ای برای گناهان مدرنیته شهر ساخته شد. گائودی تکمیل کردن آن را مانند مأموریت الهی خود می‌دانست.

«قلعه نوی شوانشتاین»، آلمان

قلعه نوی شوانشتاین

«قلعه نوی شوانشتاین» قصری است متعلق به قرن نوزدهم میلادی در جنوب استان باواریا در کشور آلمان که توسط پادشاه باوریا ساخته شد.

نوع محل قرارگیری قلعه نوی شواین اشتاین کاملاً منطبق با چشم‌انداز خط‌ الراس تنگه «پولات جورج» (Pöllat Gorge) در غرب قرار داشته و همین موضوع سبب شده است تا تصویری افسون آمیز از آن ارائه شود. از هر سمتی که به قلعه نگاه کنید، قطعاً از نوع معماری ویژه و موقعیت مکانی آن هیجان‌زده خواهید شد

این قصر در حال حاضر یکی از محبوب‌ ترین ظرفیت های گردشگری کشور آلمان به شمار می رود. همچنین گفته می شود که در ساخت انیمیشن زیبای خفته ی والت دیسنی از این بنا الهام گرفته شده است.

معبد شهر ممنوعه، چین

شاهکارهای معماری جهان

احداث شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی با دستور جو دی دومین امپراتور سلسله مینگ آغاز شد و شهر در مدت ۱۴ سال ساخته شد.

تا سال ۱۹۱۱ میلادی و نابودی سلسله چینگ، جمعا ۲۴ امپراتور در این شهر اقامت کرده و بر چین فرمان رانده‌اند. از سال ۱۹۲۴ بازدید از این مجموعه به‌عنوان کاخ‌موزه برای عموم آزاد شد و ممنوعه بودن آن پایان یافت.

رزا شنگ میگوید: “مقیاس این بنا، طول عمر طراحی، ساختار پیچیده و در عین حال فرم ساده آن شگفت انگیز است.پدربزرگ من توضیح داده است که معماری معنی فراتر از یک طول را دارد. این یک طراحی برای زمان حال است که فرهنگی برای کل تمدن به حساب می آید.” شنگ معمار ارشد در شرکت Bohlin Cywinski Jackson است.