شستشوی نمای ساختمان چیست و چگونه انجام می‌شود؟
شستشوی نمای ساختمان چیست و چگونه انجام می‌شود؟
نمای ساختمان اولین چیزی است که بازدیدکنندگان آن را مشاهده می‌کنند، بنابراین بسیار مهم است که برای تمیز نگه داشتن این منطقه از ساختمان همیشه در تلاش باشید. شستشوی نمای ساختمان با استفاده از روش‌های خاصی انجام می‌شود و شرکت‌های پیشرو در این امر با استفاده از نیروی کار ماهر و تجهیزات متنوع، سعی در ارائه بهترین خدمات دارند. اما قبل از آنکه بخواهید با یکی از این شرکت‌ها تماس بگیرید، بهتر است کمی درباره شستشوی نمای ساختمان اطلاعات خود را کامل کنید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، به طور خلاصه، شستشوی نمای ساختمان فرآیندی است که نمای بیرونی ساختمان را از هرگونه آلودگی، لکه و آلاینده‌ها پاک می‌کند. نما معمولاً به قسمت جلوی ساختمان که ورودی در آن واقع شده است اشاره دارد.

برخی از پر استفاده‌ترین مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان شامل شیشه، آجر، سنگ و چوب هستند. اگرچه برخی از متریال‌های دیگر مانند فولاد یا آلومینیوم نیز بر اساس نوع طراحی ممکن است در نما استفاده شوند.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود نمای ساختمان کثیف به نظر برسد. به عنوان مثال، آلودگی‌های ناشی از دود خودروها، شرایط آب‌وهوایی مانند باد و باران می‌توانند باعث کثیفی نمای ساختمان شوند.

نحوه شستشوی نمای ساختمان به نوع متریال ساخت نما بستگی خواهد داشت. تجهیزات و محلول‌هایی که در تمیز کردن نما استفاده می‌شوند نباید آسیبی به نما وارد کنند. موقعیت و عملکرد ساختمان همچنین ممکن است نحوه تمیز کردن نمای ساختمان را تعیین کند.

اهمیت شستشوی نمای ساختمان

در این مورد شکی نیست که یک ساختمان تمیز و جذاب از نظر زیبایی بسیار خوشایندتر از یک ساختمان کثیف است. نمی‌توان انکار کرد که نمایی با ظاهری تمیز، جبهه‌ای مهمان نوازتر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد که تاکیدی بر زیبایی و تمیزی داخل ساختمان هم است. به ویژه برای ساختمان‌های اداری و تجاری بزرگ که محل رفت‌و‌آمد مردم است، تمیزی نما به معنای استقبال و احترام بیشتر به آن‌ها است.

به هر حال، نما چهره ساختمان است! قسمتی که به طور چشمگیری بر درک مردم تأثیر می‌گذارد. یک ظاهر زیبا می‌تواند به شما کمک کند تا تاثیر خوبی بر روی مردم ایجاد کنید. نمای تمیز نشان می‌دهد که ساختمان جایی قابل احترام و با اعتبار است.

برعکس، نمایی آلوده و کثیف می‌تواند بر اعتبار و شهرت ساختمان تأثیر منفی بگذارد و مردم را از آن دور کند. علاوه بر این، نمای کثیف می‌تواند ارزش املاک را کاهش دهد. تمیز نگه داشتن نمای ساختمان در فروش و اجاره ملک نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

از آنجا که ساختمان‌ها هر روز در معرض مواد و آلاینده‌های مختلفی قرار می‌گیرند، مهم است که شما مرتباً نمای ساختمان را تمیز نگه دارید. بنابراین، اگر می‌خواهید رهگذران و کسانی که ممکن است وارد محل زندگی یا کار شوند را تحت تأثیر قرار دهید، مهم است که مطمئن شوید که نمای ساختمان از هرگونه آلودگی، لکه‌ها و کثیفی‌های ناخوشآیند پاک باشد. همچنین، نماشویی منظم برای سالم نگه داشتن نما امری ضروری است.

روش‌های شستشوی نمای ساختمان

انواع مختلف نما به روش‌های متفاوتی برای تمیز کردن نیاز دارند. به عنوان مثال، نمای شیشه‌ای مستعد جای لک است، بنابراین از بین بردن مرتب کثیفی برای این نما مهم است. از طرف دیگر، نگهداری از نمای سنگی بسیار راحت‌تر است زیرا لک یا کثیفی‌های ظاهری را به ندرت نشان می‌دهد. نمای آجری، کثیفی را به خود جذب می‌کند و به فرآیند شسشتوی خاصی نیاز دارد.

بخوانید:  نمای مونولیت چیست و کجا می‌توان آن را به کار برد؟

به هر روی، در زیر متداول‌ترین روش‌های شستشوی نمای ساختمان ذکر شده‌اند:

تمیز کردن نمای ساختمان با روش‌های مبتنی بر آب

سه روش مبتنی بر آب وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • شستشو تحت فشار (واترجت)
  • نماشویی یا خیساندن (Soaking)
  • شستشو با بخار آب

یک روش مبتنی بر آب که معمولاً محبوب‌تر از بقیه است، شستشوی تحت فشار است که در آن سطح ساختمان با اسپری آب با فشار کم، متوسط و زیاد ​​پاشیده می‌شود. فشار از کم شروع شده و در صورت لزوم برای از بین بردن تجمع خاک و آلودگی این فشار افزایش می‌یابد. برای اکثر نماها اعم از شیشه‌ای و سنگی روشی عالی است. مواد شوینده غیر یونی نیز ممکن است به آب اضافه شود تا آلودگی‌هایی بر پایه روغن را از بین ببرند.

خیساندن یکی دیگر از روش‌های مبتنی بر آب است که در آن نمای ساختمان، به ویژه مناطقی که در معرض باران نیستند، به مدت چند روز با آب خیسانده می‌شوند. این کار برای از بین بردن دوده و لکه‌های سرسخت انجام می‌شود. خیساندن به دلیل ماهیت نسبتاً لطیف آن در مقایسه با سایر روش‌های شستشوی نمای ساختمان، برای نماهای سنگی روشی ایده آل است.

در آخر، تمیز کردن به وسیله بخار شامل استفاده از آب گرم در فشارهای بالا برای از بین بردن رسوبات و گرد و غبار تجمع یافته بر روی نمای ساختمان است. این روش تمیز کردن نما معمولاً استفاده نمی‌شود اما گزینه‌ای عالی برای تمیز کردن نماهایی است که به محصولات تمیز کننده شیمیایی حساس هستند.

شستشوی نمای ساختمان به وسیله مواد شیمیایی

در مقایسه با روش‌های مبتنی بر آب که در بالا ذکر شد، پاک کننده‌های شیمیایی برای از بین بردن آلودگی های سرسخت که به صورت ریشه‌ای در بافت نما نفوذ کرده‌اند مناسب هستند. دو نوع پاک کننده شیمیایی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • پاک کننده‌های مبتنی بر اسید: این روش مناسب برای تمیز کردن آجر و سطوح بدون لعاب و همچنین بتن و گرانیت است.
  • پاک کننده‌های قلیایی: مناسب برای تمیز کردن نماهای ماسه سنگ، سنگ آهک، سنگ مرمر و گچ است.

این پاک کننده‌های شیمیایی بر روی سطح مرطوب اعمال می‌شوند و برای مدتی می‌مانند تا کثیفی‌ها و لکه‌ها را پاک کنند. پس از پاک شدن لکه‌ها، نما با آب شستشو داده می‌شود.

  • منبع خبر : ویکی ساختمون