شهر هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟
شهر هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟
با توسعه و گسترش شهرها، نیاز به هوشمندسازی آنها به صورت جدّی احساس می‌شود. شهرهای هوشمند یکی از فاکتورهای مهم توسعه و رشد کشورها در حال حاضر و دهه‌های آینده محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، شهر هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟ شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که داری شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید از جمله: اقتصاد هوشمند، حمل نقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروندان هوشمند، روش زندگی هوشمند و در آخر یک مدیریت اداری هوشمند باشد.

در زندگی امروزه اکثر شهرهای دنیا برای استفاده حداکثری از پتانسیل‌های زندگی شهری خود در حال برنامه‌ریزی جهت دست‌یابی به اهداف شهر هوشمند می‌باشند، شهری که بیشترین میزان بازدهی را در حوزه زندگی شهری داشته باشد. برای دستیابی به این هدف، شهر‌ها نیازمند بسیج همه جانبه در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی هستند.

شهر هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

  • بدون شک ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با خدمات عمومی مهمترین ویژگی شهر هوشمند است. در یک شهر هوشمند واقعی، استفاده از پلتفرم های تکنولوژیکی از طریق دستگاه های مختلف باید به راحتی قابل دسترس و ارتباطات بر روی آنها سریع باشد، چراکه این ها بخشی از خدمات عمومی هستند.
  • خدمات عمومی موثر، نقطه عطف دیگری در تعریف شهرهای هوشمند است. جمع آوری مناسب ضایعات جامد، سهولت بازیافت و مدیریت انرژی تجدیدپذیر، حداقل خدماتی است که باید در فهرست ویژگی های شهر هوشمند قرار بگیرند.
  • حفاظت و امنیت شهروندان یکی دیگر از ویژگی های مهمی است که باید در نظر گرفته شود. در یک “شهر هوشمند”، شبکه های سراسری دوربین های فیلمبرداری، روشنایی بزرگراه ها و خیابان ها، نظارت بر رفت و آمد و سیستم پاسخ سریع برای تماس های اضطراری، از الزامات کلیدی هستند.
  • یکی دیگر از ویژگی های جالب در این شهرها ، استقلال مالی است. شهرهای هوشمند برنامه ریزی استراتژیک برای تمام منابع درآمد خود از جمله پرداخت مالیات و بودجه دولتی را دارند.
  • شهرهای هوشمند دارای زیرساخت های اجتماعی متناسب با نیازهای خود هستند. این بدان معنی است که عملکرد مدارس، بیمارستان ها، مناطق تفریحی و مسیرهای ارتباطی کافی و کارآمد هستند.
  • مدیریت و برنامه ریزی برای ترافیک، یکی دیگر از ویژگی های این نوع شهر است. یک شبکه حمل و نقل عمومی کارآمد باعث کاهش مصرف انرژی می شود و امکان جایگزینی دوچرخه به جای اتومبیل را میسر می سازد. بنابراین، در شهرهای هوشمند استفاده از وسایل نقلیه ی خصوصی کاهش می یابد و “ساعت پیک ترافیک” در این شهر معنا و مفهوم نخواهد داشت.
بخوانید:  تبدیل رویا به واقعیت با طراحی شهر هوشمند!

به نظر می رسد در آینده دور، شهرهای هوشمند به طور گسترده در سراسر نقاط جهان وجود خواهند داشت. در حال حاضر ۵ شهر برتر که ویژگی های یک شهر هوشمند را دارند لندن، توکیو، زوریخ، پاریس و نیویورک هستند.