شیشه هوشمند چیست و انواع آن کدامند؟
شیشه هوشمند چیست و انواع آن کدامند؟
شیشه هوشمند یکی از انواع مختلف شیشه است که در قاب درب و پنجره نصب می شود و تنها با فشردن یک دکمه از حالت شفاف به حالت مات در می آید و جلوه ای متفاوت پیدا می کند که می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، شیشه هوشمند گونه ای از شیشه ها است که با استفاده از فناوری های نوین می توان با آن میزان جذب نور را تغییر داد. در بسیاری از شهرهای بزرگ که ساختمان ها دارای طبقات زیادی هستند تابش شدید نور خورشید به داخل ساختمان آزار دهنده و باعث اتلاف انرژی می شود در این موارد شیشه هایی در ساختمان ها نصب می شود که بتواند مانع تابش نور خورشید به داخل ساختمان شود و همچنین در شب و زمان هایی که هوا ابری است بتوانیم آن را به حالت شفاف تبدیل کنیم. تنها شیشه ای که این ویژگی ها را دارد شیشه های هوشمند است.

انواع شیشه هوشمند

شیشه هوشمند کریستال مایع:

در ساخت این شیشه ها از دو لایه شفاف قلع که یک لایه کریستال مایع بین آنها قرار گرفته، استفاده می شود. وقتی جریان برق از فیلم کریستال مایع عبور می کند، شیشه شفاف می شود و با قطع آن و جهت گیری تصادفی کریستال ها، شیشه مات می شود. وقتی شیشه کدر می شود به میزان ۸۰ درصد نور مرئی از آن عبور کرده، بنابراین فضای مورد نظر از روشنایی و نور کافی برخوردار خواهد بود. کریستال مایع نقش مهمی در ذخیره سازی انرژی خورشید ایفا می کند.

شیشه هوشمند الکتروکروماتیک:

آنچه که در تغییر رنگ این شیشه ها تاثیر می گذارد، تغییر ولتاژ برق است. انرژی برق ویژگی های مواد الکتروکروماتیکی که در این شیشه ها به کار رفته را تغییر داده، در نتیجه گرما منعکس یا جذب می شود. این مواد الکتروماتیک هستند که میزان انعکاس گرما در دماهای مختلف را تعیین می کنند.

شیشه هوشمند فوتوکرومیک:

اگر به این شیشه ها امواج الکترومغناطیس تابیده شود به سرعت مات می شوند، در نتیجه نور عبوری از شیشه کاهش می یابد. اما اگر تابش این امواج قطع شود شیشه به حالت اولیه باز می گردد. عملکرد این شیشه ها همانند عینک های فوتوکرومیک هستند که وقتی در برابر اشعه خورشید قرار می گیرند، رنگ شیشه های آن تیره می شود.

بخوانید:  بررسی انواع شیشه ساختمان و کاربرد آن‌ها

شیشه هوشمند ترموکرومیک:

پوشش این نوع شیشه از مواد ترموکرومیک است که نسبت به دما حساسیت و واکنش نشان می دهد. در صورت بالا بودن دما، امواج فرو سرخ که منجر به تولید گرما می شوند از شیشه عبور نمی کنند و برعکس در فصول سرد زمانی که دما پایین است به این امواج اجازه ورود برای گرم کردن ساختمان داده می شود.

شیشه هوشمند چه ویژگی‌هایی دارد؟

شیشه های هوشمند دارای ویژگی و قابلیت های منحصر به فرد زیادی می باشند که باعث کاربردی شدن این شیشه مدرن شده است. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم ترین ویژگی شیشه های هوشمند می پردازیم:

  • امکان تنظیم میزان شفافیت شیشه
  • جلوگیری از وارد شدن اشعه های مضر نور خورشید
  • عایق بودن در برابر عبور صدا و حرارت
  • ایمنی و مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • هزینه مناسب و نگهداری ارزان
  • امکان استفاده به عنوان پنل تبلیغاتی، صفحه نمایش، پارتیشن و …

کاربردهای شیشه هوشمند

از فناوری شیشه هوشمند می توان در محیط هایی نظیر شرکت های تجاری، ادرات، سازمان های خصوصی و دولتی، خانه ها و ویلاها، حمام و… استفاده کرد. اگر بخواهیم دسته بندی از محل های استفاده از این نوع شیشه ها داشته باشیم بصورت زیر است:

  • دکوراسیون داخلی- محوطه حمام و پارتیشن ها
  • مراکز اداری- اتاق کنفرانس، اتاق های تجاری و جلسات
  • بیمارستان- درهای مخصوص قسمت ICU/ ERS/ORS/ پارتیشن های کلینیک یا قسمت های مخصوص پرستاران
  • مراکز خرید
  • هتل ها-  طراحی لوکس لابی، اتاق مدیریت، بخش پذیرش، پنجره های خارجی و حمام های مستر هتل‌ها