صنعت ساختمان ایران سه نسل از دنیا عقب است
صنعت ساختمان ایران سه نسل از دنیا عقب است
رییس سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: باتوجه به وضعیت موجود در حال حاضر باید حداقل 40 درصد ساختمان‌ها در ایران با صنعتی سازی ساخته می‌شد اما در حال حاضر این عدد زیر 5 درصد است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، احمد خرم با بیان اینکه متاسفانه بهره‌برداری، مقاوم‌سازی و قانون را در صنعت ساخت و ساز رها کرده‌ایم، گفت: متصدی و متولی صنعت ساختمان مشخص است و وزارت راه و شهرسازی سازمان نظام مهندسی اگر هم عزم نباشند و باهم تعامل نداشته باشند هیچ اتفاقی در این صنعت نمی‌افتد و به همین دلیل است که متاسفانه در این امر تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در صنعتی سازی و هوشمندسازی و بهره‌برداری از ساختمان سبز، دنیا در نسل ششم است و ما هنوز در نسل سوم ساخت و سازها باقی ماندیم و در این حوزه سه نسل از دنیا عقب هستیم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشوری با اشاره به اهمیت صنعتی سازی اظهار داشت: باتوجه به وضعیت موجود در حال حاضر باید حداقل ۴۰ درصد ساختمان‌ها در ایران با صنعتی سازی ساخته می‌شد اما در حال حاضر این عدد زیر ۵ درصد است.

خرم درباره موضوع اشتغال مهندسان اظهار داشت: در کشورمان ۲۵ تا ۲۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که از این تعداد ۱۰ میلیون واحد آن آپارتمان است و طبق مقررات هر ۵۰ آپارتمان نیاز به یک مدیر دارد تا بحث بهره‌برداری تعمیرات نوسازی مقاوم‌سازی و نگهداشت اجرا شود.

وی تاکید کرد:‌ بنابراین حداقل در این حوزه ۲۰۰ هزار مهندس نیازمند است که این ۲۰۰ هزار شغل مستقیم، ۴۰۰ هزار شغل تبعی ایجاد می‌کند.

بخوانید:  اجرایی شدن مبحث نگهداری ساختمان ها از سال ۱۴۰۱

رییس سازمان نظام مهندسی کشوری با بیان اینکه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ راه‌اندازی و سال آینده شروع به کار می‌کند گفت: این اقدام یک تحول در ارتقای کیفیت بهره‌برداری از ساختمان‌ها و اشتغال فارغ التحصیلان ایجاد می‌کند.

همچنین در ادامه این برنامه مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی از راه‌اندازی ستاد اجرایی مبحث ۲۲ برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بخش سلاختمان به صورت عام انجام می‌شود و در بخش نگهداری و پیش‌نگهداری مسائل پراهمیتی وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی با همکاری ذینفعان آن را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: مقررات ملی ساختمان حکم قانون را دارد و از آحاد مردم به عنون مالک و بهره‌بردار تا دستگاه‌های عدیده دولتی باید این قوانین را رعایت کنند البته برای اجرای مبحث ۲۲ قوانین پشتیبان داشته باشیم.

مانی‌فر درباره الزام ورود صنعت بیمه به ساختمان گفت:‌ در حال حاضر اگر بحرانی در صنعت ساختمان رخ دهد بیمه آن را حمایت نمی‌کند و از بابت حضور افراد فاقد صلاحیت در ساخت و ساز بیمه کمکی به مالکان نخواهد کرد.

  • منبع خبر : ایلنا