طراحی دکوراسیون سنتی؛ بازگشت به دوران نوستالژیک
طراحی دکوراسیون سنتی؛ بازگشت به دوران نوستالژیک

طراحی دکوراسیون سنتی یکی از جذاب ترین و پر انرژی ترین سبک های طراحی داخلی میباشد که از گذشته سرچشمه میگیرد و سال ها از زمان پیدایش این سبک میگذرد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، طراحی دکوراسیون سنتی در معماری داخلی یکی از سبک های رایج در دکوراسیون داخلی می باشد که در بسیاری از خانه های قدیمی در گذشته می توان دید. یکی از اهداف اصلی برای سبک سنتی سادگی و راحتی بوده است.

سادگی در رساندن پیام در سبک سنتی یکی از جذابیت های آن بوده و برخی افراد برای پیدا کردن حس نوستالژیک و مرور خاطرات گذشته در خانه از این سبک استفاده میکنند به همین دلیل این سبک در طراحی داخلی یکی از سبک های موفق و جذاب است.

امروزه اکثر مردم طرفدار و دنبال کننده ی سبک های مدرن و معاصر هستند اما هنوز حس نوستالژیک و تعلق نسبت به سبک سنتی برخی افراد را علاقه مند به خود کرده است که از این سبک در خانه یا قسمتی از خانه استفاده میکنند.

هر سبک معماری داخلی جزئیات و ویژگی هایی برای خود دارد که طراحی دکوراسیون داخلی به سبک سنتی نیز از این قائده مستثنی نیست.

مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی دکوراسیون سنتی

اگر به دنبال ریشه یابی سبک سنتی باشید باید بدانید که طراحی دکوراسیون سنتی مربوط به دکوراسیون کلاسیک اروپایی می باشد و شباهت های بسیار زیادی با سبک کلاسیک دارد که برگرفته از سبک چیدمان دکوراسیون داخلی اروپایی‌ ها در سال‌های گذشته است. البته تفاوت‌ های جزئی با هم دارند که باعث می‌شود شما این دو سبک را از هم تمیز دهید. مانند تفاوت ها و شباهت هایی که بین سبک های معاصر و مدرن وجود دارد.

ولی هنوز هم می توانید با توجه به تعریف هایی که از هر دو سبک شناخته اید آنها را از همدیگر تشخیص دهید.

یکی از اصلی ترین نشانه های سبک سنتی در طراحی داخلی استفاده از چوب در دکوراسیون است و اگر نگاه جزئی تری به مبلمان و معماری ساختمان داشته باشید جذب ظرافت و معماری خاص آن می‌شوید.

 خوشبختانه سبک سنتی کاملا انعطاف پذیر است و شما می توانید با هر عنصر داخلی که در فضا وجود دارد آنها را هماهنگ کنید تا در نهایت یک چیدمان دکوراسیون داخلی خاص و منحصر به فرد و در عین حال زیبا در فضای خانه خود داشته باشید.

طراحی دکوراسیون سنتی
طراحی دکوراسیون سنتی

کاربرد رنگ در طراحی دکوراسیون سنتی

در این سبک به دلیل اینکه تمام توجه های مخاطب به مبلمان و وسایل میباشد، معمولا به دیوارها رنگ خنثی میزنند و برای قطعات بزرگتر و مبلمان از رنگ های قرمز، قهوه ای، آبی و مشابه آنها استفاده میکنند. در چیدمان دکوراسیون داخلی سنتی از آثار هنری و عناصر سنتی و از وسایل با رنگ های پر انرژی و زنده استفاده میشود.

متریال‌های مورد استفاده در طراحی داخلی سنتی

پارچه در طراحی دکوراسیون سنتی

در سبک سنتی ایرانی بیشتر پارچه ها رنگ های مات دارند و خیلی از آنها الگو های گلدار یا طرح‌ های ویژه‌ای دارند که معمولاً داماس و بته جقه ای جز طرح های پرطرفدار در پارچه های سبک سنتی ایرانی است که معمولاً این پارچه‌ ها جنس های غنی و الیاف گرانقیمت دارند که یا ترمه یا ابریشم یا مخمل می باشند و هزینه نسبتا بالایی برای خرید و استفاده از آن ها مورد نیاز است و طراحان داخلی توجه ویژه‌ای به این پارچه ها دارند.

بخوانید:  درباره اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی چقدر می‌دانید؟

البته بهتر است تعادل را رعایت کنید و اگر برای قسمت رومبلی و پرده و غیره از پارچه های پر نقش و نگار و طرح دار استفاده می کنید، حتماً یک قسمت هایی را ساده‌تر در نظر بگیرید تا با برقراری تعادل زیبایی مد نظر شما در فضای دکوراسیون منزل برقرار شود.

چوب در طراحی دکوراسیون سنتی

یکی از بیشترین عناصری که در طراحی داخلی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد چوب ها هستند و شاید بتوان گفت عنصر کلیدی در این سبک چوب می باشد.

 چوب هایی که رنگ تیره تری دارند معمولاً کیفیت و طول عمر بیشتری دارند که از جمله آنها می‌توان به چوب گیلاس، افرا و ماهون اشاره کرد که می‌توان برای ساخت مبلمان از آنها استفاده کرد.

استفاده از کفپوش چوبی در منزل هم می‌تواند یکی از پارامترهای سبک سنتی باشد. البته معمولاً در سبک طراحی داخلی سنتی از سرامیک و فرش استفاده می‌کنند و کفپوش های چوبی شما را به سمت سبک های جدیدتر و مدرن می برد.

در کنار تمام مواردی که اشاره شد تزیینات معماری هم تاثیر بسیار زیادی در طراحی داخلی سبک سنتی ایرانی دارد و معمولاً هنگام معماری باید از قالب گیری گچ کاری، پنل ها و پارتیشن های چوبی و همچنین کاشی ها در طرح‌ ها و نقش‌ های مختلف استفاده کنید.

فرش در طراحی دکوراسیون سنتی

فرش های دست بافت، قالی، گلیم، جاجیم ها نقطه مرکزی فضای دکوراسیون داخلی سنتی هستند که متریال استفاده شده در آنها از الیاف طبیعی است که با طرح های همسو با طبیعت،عمق به فضای داخلی میبخشند. دوام و ماندگاری قالی های ایرانی به دلیل استفاده ی مواد تشکیل دهنده ی طبیعی بالا است.

فرش غیر از کارکرد در فضای داخلی یکی از نشانه های فرهنگ و صنعت سنتی ایرانی بوده است.

آجر در طراحی دکوراسیون سنتی

از متریال آجر برای تزئین نمای داخلی و خارجی استفاده میشود که زیبایی و قدمت بالایی دارد. از زمان سلجوقیان استفاده از آجر به اوج رسید و آثار با شکوهی از آن زمان را میتوان مشاهده نمود. بعضی از آجرها به دلیل استفاده از خاک رس در آنها به رنگ قرمز بودند و نمایی گرم و صمیمی را نشان میدهند.

در سبک سنتی از تزئینات و جزئیات استفاده میشود اما باید این طراحی و تزئینات به طوری باشد که آرامش و حضور انسان در فضا حفظ شود. جانمایی همه ی وسایل و تزئینات باعث ایجاد سردرگمی و عدم آرامش و… میشود و طراحی نیز از هدف اصلی سبک دور میشود.