ظرفیت‌های سازمان فاوا؛ بستری مناسب برای کسب درآمد پایدار است
ظرفیت‌های سازمان فاوا؛ بستری مناسب برای کسب درآمد پایدار است
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: سازمان فاوا به جهت ظرفیت و زیرساخت‌هایی که از آن برخوردار است، می‌تواند بهتر از بخش‌های دیگر مدیریت شهری، با نگاه تحولی، درآمدزایی داشته باشد و گامی در مسیر کسب درآمد پایدار بردارد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت وساز هشتم،کسب درآمد پایدار؛ مجید دبیریان در حاشیه بازدید از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد مقدس، این سازمان را مجموعه‌ای تخصصی و جوان دانست که با تکیه بر ظرفیت نیروهای خود می‌تواند نگاه تحول‌آفرین، مطابق با سیاست‌های شورای ششم داشته باشد.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ که از سوی مقام معظم رهبری طرح شده، اظهارکرد: سازمان فاوا باید برنامه و ماموریت مشخصی را در این حوزه تعریف نماید چراکه تعامل و ارتباط پیوسته‌‍ای با شرکت‌های دانش‌بنیان دارد؛ ارتباطی که موجب اشتغالزایی می‌شود و خوشبختانه براساس گزارش‌های عملکردی ارائه شده سازمان فاوا، اتفاقات خوبی در این حوزه به واسطه تعریف پروژه‌های متعدد شکل گرفته است.

دبیریان، «پویایی» را لازمه و پیشران فعالیت‌های اقتصادی دانست و گفت: این اتفاق مهم را باید در سازمان فاوا شاهد باشیم و مطابق با شرایط روز گام برداریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تاکید کرد: سازمان فاوا به واسطه ظرفیت‌های در اختیار خود، باید به عنوان بازو و شتاب‌دهنده اصلی فعالیت‌های اقتصادی شهرداری نقش‌آفرینی کند.

دبیریان با بیان اینکه در بخش‌های مختلف شهرداری شاهد موازی‌کاری هستیم، گفت: در سطح مدیریت شهری، سازمان فاوا نباید اجازه موازی‌کاری در این حوزه را بدهد و فعالیت‌های جزیره‌ای را در سایه تعامل با بدنه‌های مختلف شهرداری، به حداقل ممکن برساند.

وی افزود: در موضوعاتی چون شهر هوشمند و اجرایی شدن ماموریت‌های تعریف شده برای کارخانه نوآوری، ارتباط نزدیکی باید بین معاونت برنامه‌ریزی، کارخانه نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار شود؛ این تعامل قطعا می‌تواند تسهیلگر دستیابی به اهداف مدنظر باشد.

دبیریان با اشاره به جدیت مدیریت شهری در این دوره برای احداث دومین کارخانه نوآوری مشهد، اظهارکرد: سازمان فاوا در سایه تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و تعریف ماموریت، می‌تواند نقش ویژه‌ای در این جهت ایفا کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه یکی از اولین مصوبات شورای ششم، تکلیف شهرداری به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و گام نهادن در مسیر ورود به حوزه سرمایه‌گذاری‌های نوین بوده، گفت: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری باید با جدیت به این حوزه ورود کند؛ معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی شهرداری نیز درگیر این موضوع هستند.

دبیریان با اشاره به فعال بودن ۸۰ نرم‌افزار و سامانه در شهرداری مشهد، افزود: شورای شهر برای تجمیع این نرم‌افزارها، مصوبه‌ای را گذراند که نیاز به سامانه‌های مختلف حذف شود که باید در مسیر تحقق آن گام برداشت.

وی با بیان اینکه در بخشی از این سامانه‌ها که بر مبنای مراجعات ارباب رجوع شکل گرفته، مرز رضایتمندی باید لحاظ شود، گفت: ضوابط و مقررات در این سامانه‌ها باید انعطاف‌هایی در حد متعارف داشته باشند.

دبیریان تصریح کرد: سازمان فاوا به جهت ظرفیت و زیرساخت‌هایی که از آن برخوردار است، می‌تواند بهتر از بخش‌های دیگر مدیریت شهری، با نگاه تحولی، درآمدزایی داشته باشد و گامی در مسیر کسب درآمد پایدار بردارد.

وی افزود: سازمان فاوا در قالب ارتباط با دستگاه‌های مختلف و بخش‌ خصوصی می‌تواند فعالیت خود را ارتقاء دهد و تعریف کار نماید که بتوانیم از این طریق برای شهرداری درآمدزایی داشته باشیم.

کارخانه نوآوری دوم مشهد با رویکرد زیرساختی تعریف شود

مهدی بدیع، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد مقدس نیز با بیان اینکه این سازمان مامور به ایجاد مرکز داده جدید شده است، اظهارکرد: در حال حاضر زمینی به این پروژه اختصاص یافته ولی با توجه به نگاه و افق آینده‌نگری پیش‌بینی شده و درآمدزایی مدنظر، زمینی در مقیاس چندهکتار مورد نیاز است.

وی افزود: از شورای شهر تقاضا داریم که کارخانه نوآوری دوم شهر مشهد، را با رویکرد زیرساختی تعریف و در زمینی با مقیاس بزرگ ساخته شود تا از آن بتوان مرکز داده دوم شهر را هم احداث کرد و دفاتر اپراتورهای تلفن‌همراه نیز در آن مستقر شوند.

بدیع با بیان اینکه اپراتورهای تلفن‌همراه به شدت تمایل به احداث دیتاسنتر در شمال شرق کشور را دارند، گفت: از سوی دیگر، مشهدمقدس دارای ظرفیت‌های منطقه‌ای بین‌المللی نیز هست؛ اگر بتوانیم کارخانه نوآوری دوم را با رویکرد زیرساختی جهت‌دهی کنیم، شرکت‌های فعال در این صنعت حضور خواهند داشت.