فرصت‌های اقتصادی شهر مشهد مقدس
فرصت‌های اقتصادی شهر مشهد مقدس
سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌های مشارکتی زمین‌های بزرگ مقیاس، مولدسازی دارایی‌های مشهود و نامشهود شهرداری، سرمایه گذاری بخش خصوصی در تامین و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، احداث و بهره برداری بلند مدت از خطوط مترو و ...، از جمله مهمترین فرصت‌های اقتصادی شهر مشهد است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،فرصت‌های اقتصادی شهر مشهد؛ حسین حسامی با بیان اینکه مشهدالرضا، به یُمن وجود ذی جود حضرت علی بن موسی‌الرضا المرتضی علیه السلام، مرکز ثقل جهان تشیع و پایتخت دل‌های عاشق است، اظهار کرد: فلسفه وجودی مشهد مقدس، زیارت امام هُمام است و بدین خاطر، تمام سیاست‌گذاری‌های مدیریت شهری، می‌بایست حول محور زیارت شکل گیرد.

وی افزود: قریب به ۳۰ میلیون زائر سالیانه که بخش قابل توجه آن‌ را زائران خارجی تشکیل داده‌اند، با این وجود خدمت به زائران بارگاه رضوی و تحقق آرمانشهر رضوی، مهم‌ترین نقش ما در مدیریت شهری است. برای ارائه خدمات در خور شان زائران و مجاوران و توسعه کمی و کیفی زیارت، منابع مالی این مهم باید فراهم شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد تصریح کرد: شهر‌ها از گذشته تاکنون، بر مدار درآمد‌های سنتی، مبتنی بر فروش تراکم و عوارض‌های ساختمانی، وام و… قرار دارند. این درآمد‌ها گرچه دسترسی آسانتری دارند، اما چند مسئله بنیادین زمینه‌ساز می‌شوند. مسئله اول، ناپایداری این درآمدهاست، یعنی استمرار این درآمدها، قطعیت کافی نداشته و مقطعی هستند. مسئله دوم، آسیب‌هایی است که این قبیل درآمد‌ها به شهر‌ها وارد می‌کنند و اثرات نامطلوبی بر محیط شهری دارند.

فرصت‌های اقتصادی شهر مشهد مبتنی بر اقتصاد زیارت

حسامی ادامه داد: مسئله سوم، عدم شکوفایی ظرفیت‌های پایدار درآمدی است؛ برای حل این مسائل باید مبتنی بر فرصت‌های اقتصادی شهر مشهد مبتنی بر اقتصاد زیارت و ویژگی جهانشهری مشهدداشت.

وی با بیان این مطلب که فرصت‌ها و ظرفیت‌های جهانشهر مشهد را می‌توان در چند دسته طبقه‌بندی‌کرد، گفت: در اقتصاد مبتنی بر ظرفیت‌های مراکز تجارتی و اقامتی؛ با وجود ظرفیت‌های زیاد این حوزه، با توجه به حضور چند ۱۰ میلیونی زائران، نیاز زیادی به ظرفیت مراکز اقامتی، هتل‌ها، مراکز تجاری، مراکز تفریحی و ورزشی و… دارد.

در اقتصاد مبتنی بر مشاغل و صنایع؛ ویژگی‌های جغرافیایی مشهد مقدس و وجود کریدور جاده ابریشم، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری مشاغل خدماتی و تولید مختلف باشد، چه بسا که در گذشته نیز این مهم شکل گرفته؛ اما قابلیت سرمایه‌گذاری بیش از پیش است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد اظهارکرد: در اقتصاد مبتنی بر حمل و نقل و ایجاد هاب حمل و نقلی؛ با تاکید بر ویژگی‌های جغرافیایی و ژئوپلتیکی مشهد الرضا علیه‌السلام، مشهد می‌تواند به عنوان مهم‌ترین هاب حمل و نقل در کشور و حتی بین‌الملل باشد. ظرفیت‌های جاده‌ای، مجاورت با کشور‌های اطراف، راه ابریشم و… و نیز ظرفیت هتل و فرودگاه مشهد، می‌تواند زمینه‌ساز شکل گیری این هاب باشد.

بخوانید:  تشکیل قرارگاه اجتماعی برپایه مردم‌محوری و مسجد‌محوری

اقتصاد فناوری و ظرفیت‌های هوشمندسازی در شهر مشهد

حسامی خاطرنشان کرد: در اقتصاد فناوری و نوآوری؛ ظرفیت‌های هوشمندسازی در شهر مشهد بسیار گسترده است. وجود بخش اعظمی از شرکت‌های فناور، در شهر مشهد مقدس، بسیار موثر است. مشهد به دلیل ویژگی‌های جهانشهری، می‌تواند به قطب نوآوری تبدیل شود و اولین فن بازار نوآوری شهری در شهر مشهد شکل خواهد گرفت. اقتصاد دیجیتال و نوآوری راهکار درآمد پایدار و متضمن اقتصاد استوار مشهد مقدس است.

وی افزود: در اقتصاد کسب‌وکار‌های مردمی؛ تشکل‌ها، موسسات، شرکت‌ها، مساجد سمن‌ها و… بخش زیادی از سهم اقتصادی مشهد را دارند و البته باید توجه بیشتری در پایدارسازی و زمینه سازی فرصت‌های نقش آفرینی بیشتر برای این گروه را فراهم کرد. اما فرصت‌های اقتصادی بالقوه مشهد مقدس، که توسط مدیریت شهری فراهم است را می‌توان در توجه سیاست‌گذاران شهری به سرمایه‌گذاران و تسهیل سرمایه‌گذاری در شهر مشهد دانست.

لزوم تسهیل فرآیند‌های سرمایه‌گذاری در مشهد

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد با بیان این مطلب که در شورای اسلامی شهر تلاش کردیم تا فرآیند‌های سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم و اعتماد سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی را مجددا جلب کنیم، گفت: روش‌های جدید تامین مالی و سرمایه پذیری را به کار گرفتیم و در راستای کاهش وابستگی به درآمد‌های ناپایدار مصوبات متعددی داشتیم لذا با همراهی زائران و مجاوران در راستای تامین مالی جمعی پروژه‌های مشهد مقدس، امیدواریم زمینه زیارت عارفانه برای عاشقان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، فراهم شود.

حسامی با اشاره به فرصت‌های اقتصادی مصداقی قابل اجرا در شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌های مشارکتی زمین‌های بزرگ مقیاس، مولدسازی دارایی‌های مشهود و نامشهود شهرداری، سرمایه گذاری بخش خصوصی در تامین و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، احداث و بهره برداری بلند مدت از خطوط مترو، ایجاد کوریدور حمل و نقلی و بارانداز و بندر خشک بین المللی مشهد، اجرای شهرک فناوری و نوآوری مشهد، ایجاد هاب رسانه مشهد مقدس، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، فیبرنوری و زیرساخت‌های ذخیره سازی داده از جمله مهمترین فرصت‌های اقتصادی شهر مشهد است.