قیمت مسکن روستایی نجومی شد
قیمت مسکن روستایی نجومی شد
در سال‌های اخیر قیمت مسکن با افزایشی سرسام‌آور همراه شد تا حدی که خانه‌دار شدن برای خیلی از مردم دست‌نیافتنی شده اما این قیمت‌های نجومی فقط برای خانه‌های شهری نیست، اخیرا حتی قیمت مسکن روستایی نجومی شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،قیمت مسکن روستایی؛ قیمت مسکن در شهرهای استان گلستان مانند همه جای کشور در سال‌های گذشته به ویژه یکی دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است. این افزایش قیمت بسته به هر شهر و منطقه آن متفاوت است، به‌طور نمونه در شهری مانند گرگان قیمت هر مترمربع خانه در محله‌های نزدیک به مرکز شهر که تا سه سال قبل بین ۳ تا ۳٫۵ میلیون تومان بود امروز به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است. در جنوب شهر اما قیمت‌ها به طور سرسام‌آوری در حال افزایش است، قیمت هر مترمربع آپارتمان در برخی مناطق شهر به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان و بیشتر از آن رسیده است. بسیاری از شهروندانی که مستأجر هستند و یا زوج‌های جوان با این افزایش قیمت‌ها، قید خانه‌دار شدن را زده‌اند.

افزایش قیمت مسکن روستایی

اما این همه ماجرا نیست، این قیمت‌های نجومی به روستاها هم رسیده است و خیلی از مردم که توان مالی چندانی ندارند دیگر از پس تأمین هزینه خرید مسکن برنمی‌آیند. این در حالی است که گلستان، پس از سیستان و بلوچستان دومین استان از نظر جمعیت روستایی است که مسئولان باید فکری به حال ماندگاری جمعیت در این مناطق کنند.

براساس آمارها حدود یک میلیون نفر از مردم استان ساکن شهرها و ۸۵۰ هزار نفر در روستاها سکونت دارند. درصد جمعیت روستایی استان حدود ۴۷ درصد بوده که ۲۱ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

هرچند آمار رسمی و دقیقی از تعداد خانوارهای روستایی که فاقد مسکن بوده یا مستأجر هستند در دست نیست اما براساس آخرین اطلاعاتی که وجود دارد و مربوط به نتایج سرشماری سال ۹۵ است، حدود ۳۰۰ هزار خانوار در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان سکونت دارند که ۸۹ هزار خانوار مستأجر بوده، ۱۸۳ هزار خانوار دارای مالکیت هستند و وضعیت ۲۶ هزار خانوار هم احراز نشده است.

همچنین حدود ۳۵ هزار خانوار مستأجر در شهرهای استان در دهک‌های یک تا هفت هستند که باید برای تأمین مسکن آن‌ها کاری کرد. برای بخش شهری، پس از سال‌های بی‌عملی دولت در حوزه مسکن که سبب رکود و تورم افسارگسیخته شد، طرح اقدام ملی مسکن در دستور کار قرارگرفت که استقبالی هم از آن نشد.

چرا قیمت مسکن روستایی به یکباره افزایش یافت؟

اما در بخش روستایی با توجه به درآمد محدود و وابستگی معیشت مردم به کشاورزی، گرانی زمین و مسکن، مشکلات زیادی به وجود آورده است. در روستاهای خوش آب و هوا و گردشگرپذیر قیمت‌ها نجومی‌تر بوده و به ۳ تا ۴ میلیون تومان هم رسیده است. متوسط قیمت زمین و مسکن در برخی روستاها نیز بیش از ۲ میلیون تومان شده است.

یکی از اهالی روستای دنگلان در شهرستان کردکوی در این باره گفت: تا دو سه سال قبل زمین مسکونی در داخل بافت روستا را می‌شد با ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر متر خریداری کرد اما الان قیمت در برخی نقاط بالای دو میلیون تومان شده است. در جوار خیابان اصلی هم قیمت‌ها بیشتر از این است و اغلب کسانی که زمین یا خانه ندارند، با توجه به اینکه منزل چندانی هم برای اجاره در روستا نیست مجبور هستند به مناطق پایین شهرهای اطراف برای زندگی بروند.

یکی دیگر از اهالی روستاهای اطراف هم در این باره گفت: حدود دو سال قبل قطعه زمینی در روستا به ازای هر مترمربع ۴۰۰ هزار تومان خریدیم. زمینی که خریداری کردیم به تازگی وارد بافت روستا شده بود و در انتهای یک کوچه قرار دارد که هنوز اطرافش کشاورزی می‌شود و دسترسی به آب و برق و گاز هم ندارد.

این فرد توضیح داد: امسال با همان فروشنده تماس گرفتم تا چند متر دیگر از زمینی که در کنار منزل ماست، خریداری کنم اما در کمال تعجب قیمت ۲ میلیون تومان را به عنوان قیمت آخر، مطرح کرد.

بخوانید:  مهمترین چالش مسکن در دولت سیزدهم چه خواهد بود؟

عدم وجود زمین کافی برای ساخت خانه

وی ادامه داد: برخی روستاها که در مناطق کوهپایه‌ای یا نزدیک به جنگل واقع شده‌اند زمین کافی برای ساخت و سازهای بیشتر ندارند. زمین‌های موجود هم کاربری کشاورزی دارد، دیگر مانند گذشته نیست که فرزند خانواده تا ازدواج کرد در همان منزل پدری با خانواده‌اش زندگی کند. با این شرایط خیلی از جوانان روستایی هم چون توانایی خرید خانه یا ساخت آن را ندارند قید ازدواج کردن را هم زده‌اند.

اختصاص برخی مشوق‌ها از جمله زمین رایگان، کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت می‌تواند کمکی برای خانه‌دار شدن روستاییان به ویژه زوج‌های جوان باشد.

موضوعی که البته به صورت ابتکاری در استان گلستان تحت عنوان “مسکن جوانان” در دستور کار قرار گرفته است.

مسکن جوانان راهکاری برای حل مشکل؟

سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن استان در این باره گفت: عمران و آبادانی روستاها و رفع دغدغه روستانشینان وظیفه مجموعه بنیاد مسکن است که بنیاد با همکاری و مشارکت فرمانداران، دهیاران و شوراها در حوزه توسعه روستاها گام‌های بزرگی را برداشته و خواهد برداشت.

وی گفت: بنیاد برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای توسعه روستاها تدوین کرده که یکی از مهمترین برنامه‌ها، طرح جامع مسکن جوانان است که اهداف گسترده‌ای از جمله تحقق شعار سال، توسعه اقتصادی-اجتماعی، جلوگیری از مهاجرت و کمک به مهاجرت معکوس، کنترل قیمت زمین و مسکن در روستاها، تامین مسکن جوانان و علاقه مندان سکونت در روستاها، اجرای طرح‌های توسعه‌ای مانند طرح هادی روستایی و غیره با اجرای دقیق این طرح محقق خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان توضیح داد: در روش خودمالکی که متقاضی زمین دارد، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پنج درصدی با بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می‌شود.

وی گفت: در روش بنیاد ساخت که متقاضیان زمین برای ساخت مسکن در بافت روستا ندارند، بنیاد نسبت به تامین زمین مورد نیاز اقدام می‌کند و تا سقف ۲۳۰ میلیون تومان تسهیلات که ۸۰ درصد آن قرض الحسنه است، پرداخت می‌شود.

وی بیان داشت: استقبال خوبی از این طرح ابتکاری در استان به عمل آمده و حدود ۱۰ هزار نفر در آن ثبت نام کردند. مهلت ثبت نام در این طرح هم تا ساعت ۲۴ امروز ( دوشنبه ۲۱ تیرماه) است و پس از آن بررسی و پالایش، پرونده برای متقاضیان تشکیل می‌شود و روند اداری و پرداخت تسهیلات نیز انجام خواهد شد.

حسینی گفت: علاوه براین در روستاهای استان تا پایان امسال ۱۰ هزار خانه جدید برای کسانی که دارای زمین هستند، ساخته می‌شود.

  • منبع خبر : تسنیم