لینا بو باردی؛ برنده جایزه شیر طلایی معماری ونیز
لینا بو باردی؛ برنده جایزه شیر طلایی معماری ونیز
لینا بو باردی (Lina Bo Bardi)، معمار فقید مدرنیست و یکی از مشهورترین زنان معمار قرن بیستم میلادی، به عنوان برنده جایزه شیر طلایی برای یک عمر دستاورد در دوسالانه معماری ونیز سال ۲۰۲۰ میلادی انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، جایزه دوسالانه معماری ونیز به بزرگداشت نام لینا بو باردی (Lina Bo Bardi)، معمار برزیلی ایتالیایی الاصل در ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی و در هفدهمین دوره از این رویداد بین المللی به صورت نمادین به وی اختصاص خواهد یافت. لازم به بیان است هفدهمین نمایشگاه بین المللى معمارى که قرار بود در ۲۳ ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار شود، به دلیل همه گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد و در ۲۲ ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار خواهد شد.

هاشیم سارکیس (Hashim Sarkis)، معمار لبنانی و مدیر هفدهمین نمایشگاه بین المللى معمارى درباره این انتخاب می گوید: ” این جایزه بهانه ی کوچکی است برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر کارنامه لینا بو باردی به عنوان یک معمار و طراح! به عنوان کسی که در تلاش بود تا مفهوم معماری را به درستی در جامعه بیان نماید.

لینا بو باردی نمونه ای است درخشان از مضمونِ پشتکار یک معمار! او معماری را به عنوان یک بهنر اجتماعی دعوت کننده بیان کرد. “

دوسالانه معماری ونیز (Mostra di Architettura di Venezia‎) بخش معماری دوسالانه ونیز است که در سال ۱۹۸۰ میلادی تاسیس شد؛ اگر چه معماری از سال ۱۹۶۸ میلادی بخشی از دوسالانه بوده ‌است. علاوه بر پرداختن به وجه دانشگاهی معماری، دوسالانه فرصتی را برای معماران و طراحان فراهم می ‌کند تا پروژه‌ های جدیدی را که در غرفه‌ های مختلف، هر کدام با مضامین مختلف ترتیب داده شده‌ اند، به نمایش بگذارند.

بخوانید:  نگاهی بر هفدهمین دوسالانه معماری ونیز

لینا بو باردی و آثار معماری اش

لینا بو باردی (Lina Bo Bardi) معماری را یک ویژگی برای توانمندسازی جامعه می دانست! او متولد سال ۱۹۱۴ میلادی در شهر رم بود و پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۳۹ میلادی، کار خود را در زمینه معماری آغاز کرد. از جمله برجسته ترین پروژه های این معمار فقید مدرنیست می توان به طراحی موزه هنر سائوپائولو (Museu de Arte de São Paulo یا MASP) اشاره کرد!

یک ساختمانِ بزرگ ساخته شده از متریال های بتن و شیشه با فضای داخلی انعطاف پذیر برای برگزاری نمایشگاه های گوناگون که نقش خود را به عنوان یک فضای عمومی در شهر به بهترین نحو ایفا می کند. جالب است بدانید جین هال (Jane Hall) از این پروژه در کتاب Breaking Ground: Architecture by Women به عنوان یک پروژه ی زمین شکن (!) (ground-breaking) طراحی شده توسط یک زن نام برده است!

از دیگر پروژه های لینا بو باردی (Lina Bo Bardi) می توان به طراحی خانه Casa de Vidro در جنگل های گرمسیری شهر سائوپائولو (که اکنون به عنوان یک فضای فرهنگی و موزه ی آثار مورد استفاده قرار گرفته است) و مرکز فرهنگی Sesc Pompeia در شهر سائوپائولو اشاره کرد.

  • منبع خبر : dezeen.com