مزایای آشپزخانه کثیف و دلایل طراحی آن در دکوراسیون منزل
مزایای آشپزخانه کثیف و دلایل طراحی آن در دکوراسیون منزل
آشپزخانه کثیف ، فضایی است با عملکردی متفاوت از آشپزخانه سرد، برای پخت و پز غذاهای سرخ کردنی و بو دار. امروزه با تغییر در فرهنگ و همچنین سبک طراحی آشپزخانه، وجود آن در خانه لازم است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، مزایای آشپزخانه کثیف: آشپزخانه کثیف یا به عبارتی مطبخ در واقع بخشی از آشپزخانه است که در سبک طراحی جدید وجود آن ضروری است. در این فضا تجهیزات کامل برای پخت و پز و شستشوی راحت وجود دارد. وجود آشپزخانه گرم باعث می شود هیچ بی نظمی و کثیفی در فضای قابل دید آشپزخانه صورت نگیرد و هیچ بوی نا مطبوع و دودی در فضا پخش نشود.

امروزه طراحی دکوراسیون داخلی به گونه ایی است که حریمی بین آشپزخانه و فضای پذیرایی وجود ندارد و در واقع فضای آشپزخانه جزیی از فضای پذیرایی محسوب می شود. و یا فضای جدا کننده این دو بخش اپن آشپزخانه است که در این صورت هم حرمی بین این دو فضا وجود ندارد. این تغییر در فرهنگ و طراحی داخلی ساختمان باعث شده که نیاز به طراحی فضایی به عنوان آشپزخانه کثیف وجود داشته باشد. 

مزایای آشپزخانه کثیف چیست؟

هر کسی که تا به حال یک وعده غذایی درست کرده باشد، می‌داند که پختن غذا باعث پخش شدن بو در خانه می‌شود. بعضی از بوها در واقع دلپذیر هستند، اما بسیاری از بوها چندان خوشایند نیستند. غذاهای دریایی جزئی از غذاهای اکثر خانه‌های افراد شرق آسیا است و روزانه طبخ می‌شوند. با داشتن یک آشپزخانه کثیف، بوهای ناشی از آشپزی و تهیه غذا در خارج از خانه اصلی باقی می‌مانند.

کشورهای جنوب شرق آسیا و خاورمیانه، دارای آب و هوای بسیار گرمی هستند، بنابراین پخت و پز در خارج از خانه، باعث کاهش گرما در خانه اصلی می‌شود. کشورهای شرقی عاشق تهیه و خوردن غذا هستند. آشپزخانه کثیف نیز، هنگامی که دوستان و نزدیکان کنار هم جمع می‌شوند، محل خوبی برای آشپزی است. تهیه غذا و صحبت درباره آنچه اتفاق می‌افتد، سرگرمی مورد علاقه بسیاری از افراد است.

یکی دیگر از مزایای آشپزخانه کثیف این است که می‌تواند، احساس آرامشی را در صاحبان خانه ایجاد کند تا هنگام پذیرایی از مهمان دچار استرس نشوند. این کار نقص‌ها و کارهای آشپزی و پذیرایی را نیز پوشش می‌دهد. این آشپزخانه همچنین می‌تواند برای خانم‌های با حجاب یا خانم‌هایی که در مقابل برخی مهمان‌ها احساس معذب بودن کنند، مناسب باشد. آن‌ها می‌توانند در محیط مجزای خود با احساس بهتری و حس آزادانه‌تری کارهای خود را برای پذیرایی از مهمان انجام دهند. در حقیقت، کاربرد اصلی این آشپزخانه در راستای فوایدش قرار دارد.

مزایای آشپزخانه کثیف
مزایای آشپزخانه کثیف

وسایل آشپزخانه کثیف و تمیز چه تفاوتی دارند؟

داخل آشپزخانه ی تمیز معمولا فر قرار دارد و از گاز های رو میزی و حرارتی استفاده می شود. کابینت های آشپزخانه ی کثیف معمولا ساده تر از تمیز است و در آنجا فریزی برای نگه داری مواد غذایی سالانه و فصلی وجود دارد. سینک آشپزخانه ی کثیف ساده و دو لگنه است و شیر آب آن، جدا از زیبایی کاربردی است. قابلمه های دم دستی و  سایل لازم برای مهمانی و آشپزی اکثرا در کثیف دارد.

بخوانید:  طراحی آشپزخانه کوچک؛ بیشترین ایده‌‌ها برای کمترین فضا!

در آشپزخانه ی تمیز وسایلی همانند فر و ماکروفر تو کار استفاده می شود. در مرکز آشپزخانه های تمیز متراژ بالا عموما جزیره ای بزرگ قرار می گیرد و سینک آن تک لگنه است. گاز رومیزی و حرارتی در آشپزخانه های تمیز باب تر است و اصولا از کابینت های گران قیمت تر و شیک تر برای آشپزخانه ی تمیز استفاده می شود. همچنین یخچال های دو در و گران قیمت هم داخل آشپزخانه ی نمادین تمیز ما هستند.

مزایای آشپزخانه کثیف
مزایای آشپزخانه کثیف

بهترین مکان برای طراحی آشپزخانه کثیف کدام قسمت است؟

پلان آشپزخانه کثیف در گذشته در فضای آزاد و یا در گوشه حیاط و یا در زیر پله طراحی می شد و فضایی کاملا جدا از آشپزخانه بود. اما امروزه  آشپزخانه تمیز و کثیف در امتداد و یا در همجواری یکدیگر طراحی می شود. بهترین مکان آشپزخانه کثیف، قرار گیری آن در همجواری آشپزخانه و در فضایی در راستای کابینت های آشپزخانه است.

در صورت قرار گیری مطبخ در پشت آشپزخانه سرد، به مرور زمان کارایی خود را از دست داده، و به فضایی بلا استفاده و مکانی برای پنهان کردن ظروف و وسایل به درد نخور تبدیل می شود.

مزایای آشپزخانه کثیف

دلایل طراحی آشپزخانه کثیف چیست؟

  • طراحی آشپزخانه کثیف برای فرار از دود و بوی نامطبوع

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، برای مهمانی به جایی رفتید به محض ورود اولین چیزی که احساس می کنید، بوی نا مطبوعی است که از طبخ غذا در کل فضای خانه پیچیده است. با وجود تکنولوژی های جدید باز هم طبخ غذا در آشپزخانه و تولید بوی نامطبوع در فضای خانه آزار دهنده است. طبخ غذا در محیط آشپزخانه کثیف از پیچیدن بوی غذا در کل فضای خانه جلوگیری می کند.

  • طراحی آشپزخانه کثیف برای جلوگیری از بی نظمی در آشپزخانه

به هم ریختگی و بی نظمی در هر فضایی باعث ایجاد انرژی های منفی در فضا می شود. آشپزی و انجام فعالیت باعث بی نظمی و به هم ریختگی زیادی در فضای آشپزخانه می شود. اگر فضای آشپزخانه کثیف وجود نداشته باشد، به هم ریختگی آشپزخانه می تواند انرژی منفی را به همه فضا و اعضای خانواده منتقل کند.

  • طراحی آشپزخانه کثیف به دلیل سخت بودن آشپزی در حضور مهمان

در آشپزخانه های امروزی که حریم بین پذیرایی و آشپزخانه، یک اپن و یا یک آشپزخانه جزیره ایی می باشد. در صورت حضور مهمان در خانه، کار کردن در آشپزخانه برای کدبانوی خانه بسیار سخت می شود. وجود مطبخ کمک می کند، خانم خانه و یا مستخدم، بدون مزاحمت به طبغ غذا و انجام فعالبت مشغول باشد.

مزایای آشپزخانه کثیف