مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی تا هارونیه افتتاح شد!
مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی تا هارونیه افتتاح شد!
با حضور شهردار، رئیس و شماری از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد ۳ بنای مهم منطقه تاریخی توس به یکدیگر پیوستند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، مسیر پیاده راه جلوخان فردوسی تا هارونیه هم زمان با ۲۵ اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، با حضور شهردار مشهد، رئیس شورای شهر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و دیگر مدیران شهری، به بهره برداری رسید تا ۳ بنای مهم منطقه تاریخی توس یعنی آرامگاه فردوسی، کهن دژ و بنای هارونیه به هم متصل شوند.
به گزارش خبرنگار ما، شهردار مشهد در مراسم افتتاح این پروژه گفت: در افتتاحیه‌هایی که شهرداری در ماه‌های اخیر داشته است به‌صورت معمول یک یا ۲ عضو شورای شهر شرکت می‌کردند، اما در مراسم امروز تعداد زیادی از اعضا حضور دارند که این مسئله نشان دهنده علاقه اعضای شورای شهر به فردوسی است.

محمدرضا کلائی با تأکید بر اینکه پروژه‌های اجراشده در منطقه توس، خواست، اراده و اصرار شورای پنجم شهر مشهد بوده است، تصریح کرد: دراین راستا به صورت خاص رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس و به صورت عام همه اعضای شورای شهر مشهد توجه به توس داشتند تا این منطقه از شهر که وزانت فرهنگی و تاریخی دارد، سامان یابد. قرار بود افتتاح مسیر جلوخان به هارونیه آخرین پازل اقدامات ما در این منطقه باشد، اما ما عادت داریم که اقدامات را ادامه دهیم. درهمین راستا از حوزه معاونت عمرانی شهرداری، می‌خواهم که موضوع سامان دهی طرف مقابل این مسیر در ضلع دیگر بولوار شاهنامه را نیز در دستورکار قرار دهند.

طرح راهبردی توس باید ابلاغ شود

کلائی با اشاره به اهمیت ابلاغ طرح راهبردی توس و مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی گفت: من همچنان اعلام می‌کنم نهاد‌های متولی برای طرح راهبردی به جمع بندی برسند و آن را به ما ابلاغ کنند تا اجرایی کنیم؛ چون باید بتوانیم در این محدوده خدمات رسانی کنیم و جواب مردم را بدهیم. امیدوارم سایر نهاد‌ها در این زمینه به وظایف خود عمل کنند.

کمک ۴۵ میلیارد تومانی میراث فرهنگی

شهردار مشهد همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرداری با همکاری وزارت میراث فرهنگی تا امروز حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های مختلف در منطقه تاریخی توس و آرامگاه فردوسی هزینه کرده است، گفت: در این دوره مدیریت شهری شاهد یکی از درخشان‌ترین دوره‌های همکاری بین مدیریت شهری مشهد و میراث فرهنگی هستیم و فارغ از خانه‌های تاریخی و عناصر پیرامون حرم مطهر رضوی که ساختارسازی شده است در دیگر مناطق شهر هم اقدامات برجسته‌ای مانند پروژه باغ خونی و توس انجام شده است و اگر این همکاری همچنان ادامه یابد در ۱۰ سال آینده عناصر مختلف تاریخی شهر بازسازی می‌شود.

گره باغ خونی به دست وزارت خارجه باز می‌شود

وی درباره آخرین وضعیت بارگشایی باغ خونی نیز افزود: در این زمینه مانعی قدیمی وجود دارد که این موضوع نیز با همکاری وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

اقدامات بی مثال شورای پنجم در توس

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه مراسم افتتاح مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی با تأکید بر اینکه اقدامات انجام شده در بافت تاریخی توس درراستای حفظ هویت فرهنگی تاریخی ایران در دوره شورای پنجم بی مثال و درخورتوجه بوده است، گفت: کمیسیون توس به عنوان یک کمیسیون فرعی در اختیار ماست و تنها شورا می‌تواند برای حفظ یا ادغام آن تصمیم بگیرد. تأکید ما این است که با توجه به تجربیات گذشته و اینکه تمرکز بر یک موضوع می‌تواند حاصل خوبی داشته باشد این کمیسیون حفظ شود تا تمرکز، همراهی و همسویی در شورا با سایر نهاد‌های مرتبط ادامه یابد.

محمدرضا حیدری با اشاره به اینکه در روز ملی گرامیداشت فردوسی شاهد افتتاح یکی از پروژه‌های عمرانی برای پیوستگی بین مکان‌های تاریخی توس و بهره برداری از ۲ اثر هنری هستیم، ادامه داد: شاهنامه به عنوان اثری ماندگار با قدمتی هزارساله میراث گران قدری است که باید برای همه ایرانیان که تعلق به فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند حفظ و احیا شود. گردشگران ایرانی و خارجی در سفر به مشهد و در کنار زیارت بارگاه منور امام رضا (ع) باید بتوانند از فضای فرهنگی و هویت بخش توس بازدید کنند، بنابراین باید شرایط مناسبی برای آن فراهم شود.

بخوانید:  سامانه «سراج»؛ اقدامی ارزشمند و ابتکاری در حوزه پیشگیری از اعتیاد

فضای توس، در شأن فردوسی

وی افزود: امروز فضای بسیار زیبا و جذابی در شأن حکیم فردوسی برای شهروندان مشهدی، ایرانیان و همه فارسی زبانان در کشور‌های هم جوار و همه علاقه‌مندان به فردوسی فراهم شده است.
حیدری ادامه داد: با اجرا و تکمیل پروژه جلوخان و اتصال این فضا به کهن دژ و هارونیه، همچنین نصب المان‌ها و نماد‌های فرهنگی و تاریخی که برگرفته از مفاهیم و داستان‌های شاهنامه است در این فضا‌ها هدیه‌ای شایسته در توان شورای پنجم به همه علاقه‌مندان به ادب و فرهنگ ایران تقدیم شد.

مثلث گردشگری در توس

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس نیز در این مراسم گفت: یکی از آرزو‌های ما این بوده است که ۳ بنای فاخر در محدوده تاریخی توس توسط معابری مناسب به هم پیوسته شود تا مثلث گردشگری در این محدوده شکل گیرد. با آماده سازی پیاده راه جلوخان به هارونیه و با توجه به اینکه در مدت گذشته مسیر جلوخان به کهن دژ نیز افتتاح شده بود در عمل، ما در این ۴ سال معابر مناسبی را برای حضور علاقه‌مندان به فردوسی ایجاد کرده ایم.

یک تم پارک فاخر

سیدمسعود ریاضی با بیان اینکه فردوسی یک گنج گران است و باید سرمایه‌ای در گردش بین جوانان، نوجوانان و دیگر اقشار شود و از انحصار صرف متخصصان خارج شود، افزود: خوشبختانه در این زمینه و در ۴ سال گذشته مدیریت فرهنگی شهر موفق عمل کرده است. ساخت و نصب ۱۰ مجسمه فاخر و ساخت و نصب ۳ مجسمه دیگر با مضامین شاهنامه این منطقه را تبدیل به یک تم پارک فاخر کرده است. همچنین اجرای جشنوراه‌های نقاشی با موضوع شاهنامه، برگزاری شب‌های شعر، برگزاری فعالیت مختلف فرهنگی و هنری نظیر موسیقی و حتی ساخت فیلم و انیمیشن سبب شده است که جریان هنر در این شهر زنده شود. امیدواریم این جریان همچنان ادامه یابد و جریان‌های مردمی هم موضوع فردوسی را بیش از گذشته پیش ببرند.

تلاش برای آبادانی توس ادامه دارد

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به همکاری این اداره کل با شهرداری مشهد و شورای اسلامی این شهر در منطقه تاریخی توس، گفت: از ابتدای دولت دوازدهم تا امروز برای آبادانی توس و آرامگاه فردوسی ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه شده است که ۴۵ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی و ۶۰ میلیارد تومان را مدیریت شهری مشهد هزینه کرده است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: لازم می‌دانم به طور ویژه از تصمیمات شورای شهر و اقدامات تحسین برانگیز شهردار مشهد در گوشه گوشه شهر مشهد و به ویژه منطقه تاریخی توس قدردانی کنم و امروز هم اعلام می‌کنم که تلاش برای آبادانی این منطقه بدون وقفه همچنان ادامه دارد.

هزینه کرد ۶۰ میلیاردی شهرداری

خلیل ا… کاظمی، معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه از اواخر سال ۹۷ که عملیات اجرایی سامان دهی جلوخان آرامگاه فردوسی آغاز شد تا به امروز، شهرداری مشهد ۶۰ میلیارد تومان در این منطقه هزینه کرده است، گفت: مدیریت شهری مشهد ۳ فاز جلوخان را در این مدت ساخته است که برای فاز اول به مساحت ۳.۵ هکتار، فاز دوم ۱.۵ هکتار و فاز سوم به مساحت ۴ هکتار رقم ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است و برای ساخت مسیر کهن دژ به جلوخان و مسیر جلوخان به هارونیه که ۶ هکتار است نیز در مجموع رقم ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

با بهره برداری از مسیر پیاده راه جلوخان به هارونیه عملا وعده داده شده برای اتصال ۳ رأس منطقه تاریخی توس محقق شده است و البته در ادامه نیز اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای اصلاح هندسی میدان پردیس و میدان شاهنامه در راستای تسهیل رفت وآمد شهروندان هزینه می‌شود.

  • منبع خبر : شهرآرا نیوز