مشارکت مردمی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها
مشارکت مردمی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها
شورای ششم به دنبال حفظ فعالیت سازگار بافت‌ها، توسعه خانوار و محله در بافت‌های کم‌برخوردار و حاشیه شهر است؛ نکته‌ای که همچنان در فعالیت‌ها مغفول مانده، مشارکت مردمی در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجراست.

به گزارش پایگاه خبری ساخت وساز هشتم،مشارکت مردمی؛حمید ضمیری در اولین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلان‌شهرهای کشور و نشست کمیته بافت فرسوده شهرداری های کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه در موضوع بهسازی و بازسازی شهری، تجربه‌هایی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی با رویکرد مداخله حداکثری توسط شهرداری، دولت و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، اظهارکرد: این رویکرد موجب محو شدن این بافت از صحنه روزگار شد و جای خود را به آسمان خراش‌ها با کاربری تجاری داد.

وی افزود: شهرداری متولی اجرا طرح‌های تفصیلی است و در کمیسیون ماده پنج شهرداری عضو است اما شورای شهر عضویتی در این کمیسیون ندارد؛ در چند سال اخیر تغییر رویکرد نسبت به این موضوع ایجاد شد و مداخلات به حداقل و به سمت توانمندسازی، باززنده سازی و احیاء رفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با این رویکرد، طرح تفصیلی بافت عامل، آبکوه و … بازنگری شد و با به حداقل رساندن مداخلات به دنبال حفظ ساکنان و توانمندسازی آنان از طریق ارتقای کیفیت زیست و استانداردسازی سرانه خدمات هستیم.

ضمیری خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای گذشته که همچنان ادامه دارد، توسعه کالبدی است و اگر به درستی انجام نشود، به تهدید تبدیل خواهد شد زیرا ارتقا کالبدی موجبات گرانی زمین و ‌مسکن و مهاجرت افراد به حاشیه را فراهم می‌آورد.

وی اضافه کرد: شورای ششم به دنبال حفظ فعالیت سازگار بافت‌ها، توسعه خانوار و محله است و نکته‌ای که همچنان در فعالیت‌ها مغفول مانده، مشارکت مردمی در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجراست؛ معمولا تصمیم‌گیری پشت در بسته است و نگاه نخبگانی و بومی تاثیر کمی در تصمیم‌گیری‌ها دارد.

بخوانید:  توسعه گردشگری مشهد متضمن کارآفرینی است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در شورای ششم تلاش کردیم در بررسی طرح تفصیلی، شورای اجتماعی محلات و نخبگان را دعوت کنیم و باتوجه به نقش مساجد به عنوان عنصر اصلی هویت‌بخش در محلات به سمت احیا مساجد حرکت کنیم تا بسیاری از مشکلات در محلات برطرف شود.

ضمیری تصریح کرد: یکی از موضوعات مورد توجه در حاشیه شهر، بحث هویت املاک است زیرا معمولا املاک در این محدوده قولنامه‌ای است و با افراد ناشناس سروکار داریم؛ لذا الزام اولیه حرکت به سمت هویت‌دار کردن املاک است که در این راستا سازمان بازآفرینی شهرداری تفاهم‌نامه‌ای با آستان قدس رضوی منعقد کرده است که باید تسریع شود.

وی در خصوص صدور مجوز در حاشیه شهر ادامه داد: عمدتا در این مناطق مجوز ارائه نمی‌شد اما طرح جدید مشهد منعطف تر شده و مباحث مربوط به پارکینگ تقلیل یافته است؛ اراضی بزرگی در مشهد وجود دارد که متعلق به آستان قدس رضوی و دولت است که باید در اختیار محلات حاشیه‌نشین قرار گیرد اما اگر منجر به جذب جمعیت جدید شود، به تهدید تبدیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پادگان ارتش بیان کرد: بازگشایی پادگان اتفاق مهمی بود که پس از ۱۷ سال محقق شد اما اگر به درستی ساماندهی نشود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؛ از همکاران در شهرداری درخواست دارم در تهیه سند هویتی و رویکردی پادگان و عملیات اجرایی عجله نکنند تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.