معرفی انواع سیستم تهویه هوا و کاربرد آن در ساختمان‌سازی
معرفی انواع سیستم تهویه هوا و کاربرد آن در ساختمان‌سازی
انواع سیستم تهویه هوا که در ساختمان های جدید نصب می‌شوند، نیازی به کانال کشی هوا ندارند و یونیت های داخلی با لوله کشی به یونیت های خارجی متصل می شوند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،از انواع سیستم تهویه هوا به منظور ایجاد هوایی دلپذیر و مطبوع در خانه استفاده می شود. هدف استفاده از سیستم های تهویه هوای مطبوع کنترل میزان دمای فضای مورد نظر به واسطه تولید گرمایش و سرمایش، کنترل کردن میزان رطوبت موجود در فضای مورد نظر و استفاده به منظور تصفیه هوا می باشد.

در محیط های بیمارستانی به منظور ضدعفونی کردن هوای بیمارستان نیز از سیستم های تهویه هوا استفاده می شود. سیستم های تهویه هوا به سه دسته تقسیم بندی می شوند. سیستم های هوا-آب، سیستم های تهویه تمام آب و سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا.

سیستم های تهویه هوای مرکزی نسبت به سیستم تهویه هوایی که در یک اتاق کار گذاشته می شود، بسیار تاثیرگذارتر می باشد. هم چنین نصب سیستم هوای مرکزی بسیار آسان تر می باشد.

استفاده از سیستم تهویه مرکزی که از لحاظ مصرف انرژی رتبه بالایی داشته باشد نه تنها در صرفه جویی انرژی بلکه در میزان هزینه های پرداختی انرژی نیز کارآمد می باشد و از این رو استفاده از آن ها شدیدا توصیه می شود.

سیستم تهویه هوایی که در خانه ها از آن استفاده می شود عموما سالیانه بیش تر از ۲۰۰۰ کیلو وات انرژی الکتریکی مصرف می کنند. جایگزین کردن سیستم تهویه هوای قدیمی با نمونه های جدید و مدرن می تواند در صرفه جوبی انرژی به شما کمک کند.

در صورت نصب نمونه های جدید به جای نمونه های قدیمی باید از نصب درست آن ها اطمینان حاصل کنید. امروزه، سیستم های تهویه هوای مدرن ۳۰ تا ۵۰ درصد انرژی کم تری نسبت به انواع قدیمی آن ها مصرف می کنند.

اهمیت انواع سیستم تهویه هوا در ساختمان

با پیشرفت علم و تکنولوژی و توجه به نیازهای انسان و با انجام محاسبات دقیق و بررسی های اصولی می توان سیستمی را برای تهویه هوای ساختمان انتخاب نمود که علاوه بر تامین هوای مطلوب و بهینه سازی مصرف انرژی، از هزینه های نگهداری و تعمیر پایین تری برخوردار بوده و از نظر اقتصادی با بودجه افراد همخوانی داشته باشد.

همانطور که می دانید سیستم های تهویه مطبوع در انواع ساختمان ها از جمله منازل مسکونی، کارخانه ها، مراکز اداری و تجاری، مراکز تفریحی، هتل ها و رستوران ها برای تامین آسایش افراد نصب می شوند و در انواع سیستم های خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.

این سیستم ها به طور کلی به دو دسته سیستم های تهویه مستقل و مرکزی دسته بندی می شوند که سیستم های تهویه مطبوع مرکزی شامل انواع چیلر و برج های خنک کننده بوده و سیستم های تهویه مطبوع مستقل شامل کولرهای آبی و گازی، مینی چیلرها و داکت اسپلیت می باشند.

هدف از نصب انواع سیستم تهویه هوا در ساختمان‌ها چیست؟

هدف از نصب سیستم های تهویه کنترل رطوبت، دما و افزایش کیفیت هوای ساختمان به منظور ایجاد فضایی ایمن و راحت برای انجام فعالیت های مختلف است.

در دنیای مدرن امروز مدیریت مصرف انرژی و تامین آسایش و راحتی ساکنین یکی از بزرگ ترین دغدغه های مهندسین ساختمان است، از این رو آن ها تلاش می کنند تا سیستم های تهویه هوشمند که بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته و هدایت می شوند را در ساختمان های امروزی نصب نموده و گامی موثر در جهت تامین رفاه افراد بردارند.

سیستم های تهویه سنتی مشکلاتی داشتند که عمدتاً موجب نارضایتی ساکنین می شد اما با ظهور سیستم های هوشمند، این مشکلات رفع گردیده اند. برای مثال گاهی اوقات تنظیم سیستم های تهویه معمولی زمان بر است و افراد به دلیل مشغله بالای خود نیازمند سیستمی هستند که بتوانند در هر زمان تنها با فشردن یک دکمه گرما و یا سرمای ساختمان خود را تنظیم نمایند، حتی هنگامی که خارج از ساختمان هستند.

علاوه بر آن هزینه انرژی های آب، گاز و برق بالاست و افراد همواره به دنبال راهکارهای صرفه جویی در مصرف آن ها و کاهش هزینه ها هستند. سیستم تهویه هوشمند این نیازها را برآورده می سازد و راه حلی مناسب برای ناکارآمدی سیستم های سنتی به شمار می آید. این سیستم ها مجهز به سنسور هستند و به صورت هوشمندانه دمای فضا را تنظیم نموده و از هدر رفت انرژی ممانعت می کنند.

ویژگی‌های سیستم تهویه هوا هوشمند

  • این سیستم ها دارای تکنولوژی اسکن هوشمند می باشند و تعداد افراد را در محیط تشخیص داده و براساس آن، پرتاب باد و دمای محیط را کنترل می کنند.
  • این سیستم ها دارای تایمر زمان می باشند و می توان تهویه مطبوع را به صورت خودکار کنترل نمود. با فعال کردن دکمه زمان خواب، دستگاه تهویه به صورت خودکار سبب افزایش دمای هوا می شود و آن را برای خواب مناسب می نماید. سپس تهویه هوشمند، دما را تا پنج ساعت ثابت نگهداشته و پس آن خاموش می شود.
  • اگر با سیستم تهویه هوای خانگی مشکلی داشتید، می توانید با استفاده از قابلیت تکنولوژی بدون باد، آن را حل نمایید. بدین صورت، سیستم باد را مستقیما پرتاب نکرده و سبب آسیب رسیدن به بدنتان نمی شود.
  • فیلتر تمیزکننده که در داخل این دستگاه قرار گرفته، با تولید میلیون ها یون، تمام ذرات معلق در هوا مانند باکتری ها، ویروس ها و تمام مواد آلرژی زایی که بر روی دیگر وسایل قرار دارند را از بین می برد.
  • دستگاه های تهویه هوای هوشمند دارای تکنولوژی اینورتر بوده و با تغییر جریان متناوب به جریان مستقیم، از طریق تغییر فرکانس، برق مصرفی را ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.
بخوانید:  سیستم گرمایش از کف چیست و چه مزایایی دارد؟

انواع سیستم تهویه هوا هوشمند

سیستم گرمایشی، سرمایشی هوشمند VRF

سیستم VRF مخفف عبارت Variable Refrigerant Flow است و به جریان متغیر سیال در یونیت های داخلی اشاره می کند. این سیستم یکی از ایده آل ترین سیستم های تهویه مدرن محسوب می شود که امکان سرمایش و گرمایش به طور هم زمان برای ساختمان را فراهم می کند.

سیستم های VRF نوعی سیستم مدرن هوشمند با کاهش مصرف انرژی و راندمان بالا می باشند. نصب این سیستم ها آسان بوده و به دلیل مدیریت مصرف انرژی در هر قسمت از ساختمان به طور جداگانه به عنوان کاربردی ترین سیستم های تهویه مطبوع در نظر گرفته شده اند.

آن ها نسبت به کولرهای گازی مصرف برق پایین تری دارند و عملکرد آن ها در خنک نمودن هوا سریع تر از سایر سیستم هاست؛ به نحوی که با استفاده از این سیستم ها در مدت زمان کوتاهی می توان به دمای مطلوب دست یافت.

این سیستم های تهویه مطبوع در مکان های مختلف کاربرد داشته و در ساختمان ها با کاربری های متفاوت می توان از این سیستم ها بهره برد. برخی از موارد کاربرد این سیستم عبارت اند از:

  • ساختمان های یک طبقه و یا چند طبقه مسکونی
  • بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلیه مراکز درمانی
  • اماکن اداری و شرکت ها
  • هتل ها، سالن های اجتماعات و کنفرانس

سیستم تهویه هوشمند GHP

سیستم های سرمایشی و گرمایشی VRP به دو دسته سیستم های گازسوز GHP و سیستم های الکتریکی EHP تقسیم می شوند. این سیستم ها نیازی به کانال کشی ندارند و مصرف انرژی آن ها پایین است. آن ها با راندمانی بسیار بالا سرمایش و گرمایش ساختمان را فراهم می کنند و عملکردی بی سر و صدا دارند.

GHP مخفف عبارت Gas Heat Pump است و نوعی سیستم تهویه هوشمند برای تهویه صنعتی و خانگی به شمار می رود. عملکرد این سیستم بر پایه سیکل تبرید تراکمی و یک موتور احتراق داخلی گازسوز می باشد.

سیستم تهویه مرکزی GHP از یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی تشکیل شده که به صورت یکپارچه نیازهای برودتی و حرارتی ساختمان را تامین می کند. سیستم تهویه مطبوع GHP بر پایه سیکل تبرید کار می کند و مجهز به کمپرسورهای سرعت متغیر می باشد که نیروی مورد نیاز برای حرکت آن ها توسط یک موتور احتراق داخلی که با استفاده از گاز شهری کار می کند، تامین می شود.

سیکل گردشی این سیستم تهویه مطبوع بر اساس پمپ حرارتی است و قابلیت ایجاد هوای گرم و یا سرد را در فصل های مختلف دارد. روند گرمایش و سرمایش در این سیستم با سرعت بالایی نسبت به سایر سیستم های تهویه صورت می گیرد، مخصوصاً در فرآیند گرمایش که حرارت ناشی از موتور به سیکل تبرید اضافه می شود.

کاربرد سیستم های تهویه مطبوع جی اچ پی عبارتند از:

  • آپارتمان های کوچک یک طبقه یا چند طبقه
  • ساختمان های تجاری و اداری
  • بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی
  • هتل ها
  • مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی
  • سالن های ورزشی

انتخاب سیستم تهویه هوای هوشمند برای ساختمان

استفاده از نمونه های سیستم تهویه هوایی که اندازه بزرگی دارند نمی توانند به خوبی در برطرف کردن میزان رطوبت عمل کنند. در مقابل استفاده از نمونه هایی که اندازه بسیار کوچکی دارند نیز نمی تواند در روزهای گرم میزان سرمای مناسبی ایجاد کنند.

انتخاب سیستم تهویه هوایی با اندازه نامناسب، عایق بندی ناصحیح و نصب نادرست داکت ها باعث می شود کارایی سیستم تهویه به شدت کاهش پیدا کند. بنابراین توجه به این موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

به یاد داشته باشید که در هنگام خرید سیستم تهویه هوای هوشمند، به دنبال نمونه ای باشید که از بازدهی بالایی برخوردار باشد. رتبه بندی دستگاه های سیستم تهویه هوا هوشمند بر اساس میزان انرژی مصرفی برای تولید سرما صورت می گیرد.

  • منبع خبر : ساختمان چی