معماری ایرانی باید احیا شود/ سال‌هاست که در این حوزه دست‌مان خالی است
معماری ایرانی باید احیا شود/ سال‌هاست که در این حوزه دست‌مان خالی است
فارغ التحصیلان معماری هیچ افقی در رشته خودشان ندارند؛ بنابراین اگر آموزش را بعد از پرورش قرار دهیم، قطعا می‌توانیم به ریشه‌ها و اصالتمان در معماری ایرانی بازگردیم.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، درباره اهمیت معماری ایرانی باید گفت: کشور ما مرکز تمدن خاورمیانه به شمار می‌آید، بنا‌هایی در دل خود جای داده که چشم آدمی از دیدن آن‌ها سیر نمی‌شود. تخت جمشید، میدان نقش جهان، سی و سه پل، مسجد شیخ لطف الله، کاخ گلستان و… از جمله بنا‌های ماندگار و نماد‌های فرهنگ و اصالت سرزمین کهن ما به شمار می‌آیند.

اما افسوس که سالهاست دیگر چشممان به عمارتی ویژه خیره نشده و در حوزه معماری دستمان بیش از چیزی که باید، خالی است. اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که در این چند سال بنایی را که شایسته ارائه به آیندگان باشد، نساخته ایم.

هوشنگ امیراردلان معمار پیشکسوت و نام آشنای کشور با اشاره به ریشه و مفهوم واژه معماری که عمارت، آبادی و آباد کردن است، درباره این هنر گفت: معماری بسیار رشته جذاب و جوان پذیری است. اگر تاریخ را مرور کنید، متوجه می‌شوید که ایران مرکز صقل تمدن در خاورمیانه محسوب می‌شود و یکی از ویژگی‌های این تمدن هم معماری است. معماری بازتاب بسیاری از عوامل است که به صورت مجسم درمی آید. کشور ما در این هنر بسیار غنی است. دوره صفویه یکی از درخشان‌ترین دوره هاست که نمونه‌های معماری آن را به صورت ویژه در اصفهان می‌بینیم.

معماران باید از کودکی پرورش پیدا کنند

وی افزود: میدان نقش جهان کلکسیون بسیار زیبایی از معماری ایرانی است که نگین همه این‌ها را مسجد شیخ لطف الله میدانم. شیخ لطف الله با تمام ابعاد کوچک، هنوز در جهان لنگه ندارد. یا ساختمان تئاتر شهر که بسیار ناب است. ریتم و تسلسل کابری این بنا ایجاب میکرده که حجم استوانه‌ای باشد. آرایش‌های روی این بنا هم تزئینی نیست بلکه با ظرافت‌های ویژه ایرانی پردازش شده است.

معماری ایرانی
میدان نقش جهان

امیراردلان اظهار کرد: در شهری مانند تهران، خیلی وقت است که معماری با آن جان مایه که مدنظر ماست، بسیار کم دیده می‌شود و بافت این شهر بیشتر به شکل قوطی سازی شده است. امروزه، اقتصاد ساختمان‌ها را هدایت میکند. از طرفی روش گزینش و پذیرش دانشجویان اشتباه است. الان ۸۵۰ دانشکده معماری داریم، اما فارغ التحصیلان آن‌ها هیچ افقی در رشته خودشان ندارند؛ بنابراین با این رشد بی رویه، اگر آموزش را بعد از پرورش قرار دهیم، قطعا می‌توانیم به ریشه‌ها و اصالتمان بازگردیم. به نظرم نمیتوان برای معماری یک نسخه ریشه‌ای تجویز کرد و باید معماران از کودکی پرورش پیدا کنند.

بخوانید:  آینده معماری ایرانی به کدام سو خواهد رفت؟

این معمار پیشکسوت با بیان اینکه معماری با زندگی ما پیوند تنگاتنگی دارد گفت: در دوران کرونا میشنوم که همه از خانه نشینی خسته شده اند، زیرا معماری منازل خوب نیست. اگر آرشیتکت درست کار کند، میتواند یک فضای کوچک را هم طوری طراحی کند که از بودن در آن لذت ببریم. الان همه شهر‌های ایران ماکت تهران شده اند یعنی اگر یک عکس از مشهد یا شیراز به من نشان دهید، نمیتوانم متوجه شوم که آنجا کجاست!

وی تاکید کرد: توصیه من است که امکانات را به روستا‌ها ببریم و از تجمع در شهر‌ها دوری کنیم. میتوانیم به جای ۸۵۰ دانشگاه، سی دانشگاه داشته باشیم که دانشجویان هر استان همانجا تحصیل و سپس در شهر خودشان هم خدمت کنند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان