معماری ساختمان‌های تجاری نیازمند طراحی هوشمندانه هستند
معماری ساختمان‌های تجاری نیازمند طراحی هوشمندانه هستند
معمولا معماری ساختمان‌های تجاری با ساختمان‌های مسکونی یا اداری تفاوت زیادی دارند. هرچند گاهی ممکن است در یک ساختمان تجاری واحد‌های اداری نیز وجود داشته باشد، اما زمانی که از ساختمان‌های تجاری صحبت می‌کنیم یعنی ترکیبی از فروشگاه‌های بزرگ، هایپرمارکت‌ها، برندها و... این ساختمان‌ها به یک طراحی متفاوت برای رونق و جذب مشتری نیاز دارند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، معماری ساختمان‌های تجاری، شرایط و ضوابط خاص خود را دارند. یک معمار برای طراحی یک فضای تجاری باید به مواردی توجه کند که شاید برای طراحی فضای مسکونی به آن‌ها نیازی نیست.

معماری ساختمان‌های تجاری به چه نکاتی نیاز دارد:

ساخت ورودی چشم‌نواز

ورودی یک ساختمان تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که این ورودی را می بینند باید بیشتر ترغیب به وارد شدن به ساختمان شوند. معمولا ورودی ها را بزرگ، شیشه ای و با رنگ های متنوع و جذاب انتخاب می کنند تا نظر افرادی که از کنار آن رد می شوند را جلب کرده و به داخل بکشاند. ورودی باید احساس خوبی در مشتری ایجاد کند و به نوعی ورود او را خوش آمد بگوید.

معجزه استفاده از نور

این روزها اغلب ساختمان ها طوری ساخته می شوند که با استفاده صحیح از انرژی طبیعی، نظیر نور خورشید، تا حد زیادی در مصرف انرژی داخل ساختمان صرفه جویی شود. نور طبیعی نیز با تعبیه کردن پنجره های بزرگ در جهت درست ساختمان ایجاد می شود. به همین جهت، انتخاب پنجره درست که هم زیبایی به نمای ساختمان ببخشد و هم نور کافی به داخل ساختمان بتاباند از مهم ترین اصول معماری ساختمان تجاری به شمار می رود.

نما و فضای ساختمان تجاری

ظاهر ساختمان تجاری همیشه یکی از پرچالش ترین قسمت های معماری تجاری محسوب می شود. از متریال استفاده شده گرفته تا رنگ ها و نمایی که این ساختمان در میان فضای اطرافش ایجاد می کند، همه و همه از جمله اصول معماری ساختمان تجاری هستند که باید به آن ها توجه کافی داشت.


انتخاب یک ظاهر مدرن و چشمگیر با رنگ هایی که جلوه خاصی دارند و از دوردست ها نظر همگان را به خود جلب می کنند امروزه بسیار کاربردی و محبوب است. با توجه به اینکه ساختمان تجاری چه نوع هویتی دارد، انتخاب رنگ ها متفاوت خواهد بود.

اختصاص دادن فضای بیرونی یک ساختمان تجاری به چند باغچه زیبا یا یک حوضچه با فواره، از جمله نکات مهم در اصول معماری ساختمان تجاری است. این کار موجب می شود این ساختمان چهره زیباتر، دلنشین تر و صمیمانه تری به خود بگیرد و تردد در آن با خستگی و کسالت همراه نباشد. افراد پس از گشتن در محیط داخلی این ساختمان می توانند در فضای بیرونی آن به استراحت و گاها تصمیم گیری بپردازند.


گاهی در این فضای بیرونی یک کافه تریا نیز قرار می گیرد تا افراد تا جای ممکن دیرتر این ساختمان را ترک کنند. همچنین باید در نظر داشته باشید فضای بیرونی یک ساختمان تجاری باید هماهنگی کافی با فضای داخلی و کسب و کارهای آن داشته باشد.

ایمنی ساختمان

یکی از مهم ترین نکات در معماری تجاری، در نظر گرفتن نکات ایمنی ساختمان است. اغلب تردد در یک ساختمان بزرگ بیشتر است و باید برای اتفاقاتی نظیر آتش سوزی یا زلزله چاره ای اندیشید تا تردد بالای افراد خطرات جانی را همراه نداشته باشد.


یکی از نکات در ساختمان های تجاری بزرگ وجود درب ورود و خروج در چند جای مختلف است. این امر موجب می شود در صورت خروج اضطراری، تجمع افراد به یک سمت و یک خروجی نباشد. همچنین پلکان اضطراری برای خروج از ساختمان نیز از جمله مواردی است که باید در چند جای مختلف در نظر گرفته شود تا در صورت بروز مشکلات، افراد داخل ساختمان به راحتی بتوانند از آنجا خارج شوند.

چند نکته مهم درباره معماری ساختمان‌های تجاری

معماری ساختمان‌های تجاری
  • مکان‌یابی درست و حساب‌شده لوکیشن ساختمان
  • توجه به همجواری با خیابان‌های اصلی و میادین پر رفت ‌و آمد سطح شهر
  • تعبیه کردن المان‌های جذاب مانند: دریاچه مصنوعی، نمایش تصاویر ویدئویی بر روی دیوار یا سقف، طرح‌های تصویری زیبا و خلاقانه در گوشه و کنار ساختمان
  • هدایت دقیق مشتریان با استفاده از کف‌سازی و دیوارنویسی
  • تعبیه کردن پنجره‌ها و چشم‌اندازهای مناسب به سمت نقاط زیبای خارج از ساختمان
  • درگیر کردن فضاهای پذیرایی و تفریحاتی با بخش‌های تجاری به شیوه خلاقانه
  • ارائه راهکارهایی برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای داخلی، مثل استفاده از آینه در سقف و دیوارها
  • و…