معماری پایدار چیست؟ از تاریخ شکل‌گیری تا معرفی شاخص‌ترین پروژه‌ها
معماری پایدار چیست؟ از تاریخ شکل‌گیری تا معرفی شاخص‌ترین پروژه‌ها
معماری پایدار چیست؟ این طراحی یکی از گرایش‌ها و رویکردهای نوین معماری است که در سال‌های اخیر مورد توجه عده زیادی از طراحان و معماران جهان قرار گرفته‌ است. معماری پایدار با درك از محیط اطراف آغاز می شود و به ما کمک می‌کند تا از صدمه زدن به محیط زیست بپرهیزیم.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، معماری پایدار چیست؟ یکی از تحولات بسیار مهم در حوزه معماری است که هدف آن طراحی بنا بر مبنای اصول پایداری و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. پایداری و توسعه پایدار به منظور کاهش آلودگی های زیست محیطی و بهینه سازی مصرف انرژی مورد توجه طراحان و معماران قرار گرفته است و در واقع واکنشی به بحران های پیش آمده در دنیای صنعتی و مدرن امروز به شمار می آید.

در عصر حاضر ایجاد پایداری و توسعه آن با توجه به مشکلات عصر صنعت امری بسیار ضروری در معماری است و باید توجه ویژه بدان معطوف گردد. معماری پایدار آسیب های ناشی از طراحی ساختمان بر منابع انرژی و محیط زیست را کاهش می دهد، بنابراین ساختمانی که با طراحی پایدار ساخته می شود کمترین ناسازگاری را با محیط زیست دارد. معماری پایدار که طراحی سبز نیز نامیده می شود برخلاف الگوهای رایج ساخت و ساز عمل می کند و بر طبق طراحی اکولوژی و منطبق با طبیعت استوار است. طراحی سبز در واقع مثلثی است که در آن انرژی، اکولوژی و اقلیم سه راس آن را تشکیل می دهند.

تاریخچه معماری پایدار چیست؟

با آغاز انقلاب صنعتی در سال ۱۸۳۰ میلادی و رشد روز افزون دانش بشری، تغییرات گوناگونی نیز در زندگی انسان رخ داد. تحول صنعتی، انسان را از زندگی در طبیعت به زندگی در شهر کشانید. با پیشرفت فناوری، الگوی زندگی دستخوش دگرگونی شد، به نحوی که انسان‌ها برای گرم کردن خود به جای پوشش بیشتر و استفاده از لباس‌های گرم، از سوخت‌های فسیلی به‌عنوان گرم‌ کننده استفاده نمودند. بادگیرها، سایبان‌ها و نورگیرها در ساختمان جای خود را به تأسیسات گرمایشی و سرمایشی دادند؛ به این ترتیب شهرها انرژی را مصرف کرده و به جای آن زباله و آلودگی ایجاد می‌کنند.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، انقلابی در دنیای معماری در جریان بود. این جریان در حالی شکل گرفت که یکی از معماران خوش‌بیان شهر کانزاس در آمریکا به نام باب برکبیل در تلاش برای متقاعد کردن موسسه معماران آمریکا برای حفظ بیشتر محیط‌زیست برآمد.

بخوانید:  معماری طبیعت گرا؛ بازتاب سازگاری انسان با طبیعت

به طور کلی ریشه اصلی نهضت محیط‌زیست و معماری پایدار فارغ از نیازهایی که سبب شکل‌گیری انواع مختلف ساختمان‌ها گشت، به قرن ۱۹ باز می‌گردد و‌ می‌توان جان راسکین و ویلیام موریس و ریچارد لتابی را از پیشگامان نهضت معماری پایدار محسوب کرد. برای درک بیشتر تاریخچه پر فراز و نشیب توسعه معماری پایدار بد نیست نگاهی دقیق به شکل زیر بیاندازید.

اصول معماری پایدار چیست؟

امروز اصول زیادی از سوی سازمان‌های بین‌المللی و ملی مختلف برای معماری پایدار مطرح شده است. سازمان ملل به طور خیلی کلی به پنج اصل معماری پایدار اشاره می‌کند که عبارتند از:

  1. محیط و فضای داخلی سالم
  2. بهره‌وری و استفاده کارآمد از منابع
  3. استفاده از مواد و مصالح محیط‌زیست دوست
  4. شکل و فرم محیط‌زیست دوست
  5. طراحی خوب در تطابق با محیط‌زیست

اهداف معماری پایدار چیست؟

  • توجه به زندگی انسان و بهبود وضعیت فیزیکی و روانی آن
  • استفاده از مصالحی که تولید، مصرف و یا تخریب آنها با محیط سازگار باشد
  • تطبیق و هماهنگی با محیط زیست
  • مصرف محدود سوخت های فسیلی
  • استفاده از انرژی های طبیعی مانند نور خورشید
  • حداقل آسیب به محیط پیرامون
  • کاهش میزان تولید گاز دی اکسید کربن
  • احترام به طبیعت و به کارگیری پتانسیل های موجود در آن
  • استفاده مجدد از مصالح ساختمانی و مواد بازیافتی
  • کاهش تولید نخاله های ساختمانی
  • بالا بردن عمر مفید ساختمان
  • جلوگیری از به کار بردن مصالح ساختمانی ناسازگار با طبیعت

اصلی‌ترین هدف معماری پایدار چیست؟

هدف اصلی طراحی سبز ایجاد شرایطی برای ساختمان است که بتوان با استفاده از مصالح بازیافت شده، استفاده از مواد طبیعی و معدنی را به حدالقل رساند. در نتیجه نوعی تعادل در چرخه طبیعت ایجاد می شود و منابع طبیعی برای نسل های آینده از بین نخواهند رفت. تغییر و تحول در طراحی و ساخت بنا با توجه به نیاز جامعه صورت می گیرد، بنابراین اگر رابطه فناوری های نوین و اهداف پایداری مورد آموزش قرار گیرند، مشکلات زیست محیطی کاهش می یابند و نوآوری و تکنولوژی های جدید در خدمت پایداری قرار خواهند گرفت.

نمونه‌های شاخص معماری پایدار

معماری پایدار
استادیوم ملی المپیک پکن
معماری پایدار
خانه مشا در دماوند
معماری پایدار
برج های مسکونی سبز کوثر مشهد