ممنوعیت استفاده از نمای رومی/ پروانه ساختمانی سازنده ضبط می‌شود!
ممنوعیت استفاده از نمای رومی/ پروانه ساختمانی سازنده ضبط می‌شود!
سید کاظم مجابی با اشاره به اینکه استفاده از نمای رومی در ساختمان‌ها ممنوع است، گفت: اگر مجری عضو سازمان، مطابق دستورالعمل ابلاغی عمل نکند پروانه او ضبط می‌شود و با تخلف انجام شده برخورد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، ممنوعیت استفاده از نمای رومی: سید کاظم مجابی با اشاره به سابقه تشکیل سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: پس از اینکه زلزله منجیل اتفاق افتاد، ضرورت شکل‌گیری نظامات مهندسی مطرح و در مجلس مصوب شد که مطابق این قانون، ساخت و سازها در بخش خصوصی توسط مهندسین واجد شرایط در سه حوزه طراحی، نظارت و اجرا بررسی می‌شود.

سید کاظم مجابی با اشاره به ممنوعیت استفاده از نمای رومی، گفت: اگر مجری عضو سازمان، مطابق دستورالعمل ابلاغی عمل نکند پروانه او ضبط می‌شود و با تخلف انجام شده برخورد خواهد شد.

وی افزود: مهندسین برای انجام شرح خدمات باید در آزمون ورود به حرفه که توسط وزارت راه و شهر سازی برگزار می‌شود شرکت کنند و پس از قبولی در این آزمون، صلاحیت دریافت کنند.

نقش مهندسین در تصمیم‌گیری‌ها باید پر رنگ‌تر شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین بیان کرد: مهندسین با اخذ صلاحیت می‌توانند پروانه اشتغال دریافت کنند اما اعتبار این پروانه اشتغال دائمی نیست و لازم است تمدید یا ارتقاء پیدا کند که در هر دو حالت مهندسین باید دوره‌های آموزشی بگذرانند.
وی اذعان کرد: مطابق قانون بر حسب نیاز هر استان و منطقه نیز رشته‌های مورد نیاز مهندسین از طریق وزارتخانه انتخاب می‌شوند و  در برخی اوقات سالی یک یا دوبار این آزمون برگزار می‌شود که لازمه ورود به سازمان، گذشت حداقل سه سال از زمان فارغ التحصیلی فرد داوطلب است.

بخوانید:  همه‌چیز درباره شرایط دریافت مهر نظام مهندسی

این مقام مسئول گفت: داوطلبین باید با حداقل مدرک لیسانس در این آزمون حضور پیدا کنند و اکنون نیز حدود سه هزار مهندس در این سازمان فعالیت می‌کنند که ۶۰ درصد این افراد دارای پروانه اشتغال هستند.

مجابی ادامه داد: زمانی که قانون نظام مهندسی تصویب شد به وزارت راه شهر و سازی و دولت این وظیفه محول شد که نسبت به تدوین مقررات ملی اقدام کنند و اکنون با توجه به مشکلاتی که در موضوع ساختمان اتفاق افتاده، لازمه کار این است که مقررات تدوین شده بازنگری شود که مجموعه وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان حوزه دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان این وظیفه را بر عهده دارد.